فهرست مطالب

پزشکی کوثر - سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 57، پاییز 1389)

مجله پزشکی کوثر
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 57، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمدرضا نورانی، لیلا میرباقری، مجید ابراهیمی، سمانه یزدانی، عباسعلی ایمانی فولادی صفحه 123
    اهداف
    سولفورموستارد یک سلاح جنگی شناخته شده است که در جنگ تحمیلی علیه ایران مورد استفاده قرار گرفته است. سولفورموستارد می تواند آسیب های متعددی را در ارگان های مختلف مثل پوست و دستگاه تنفسی ایجاد نماید. در حال حاضر بیش از 40هزار مصدوم شیمیایی به جامانده از جنگ تحمیلی از بیماری مزمن انسدادی تنفسی ناشی از گاز خردل رنج می برند. این ترکیب سبب تولید رادیکال های آزاد اکسیژن و ایجاد استرس اکسیداتیو می شود. تاثیرات مضر رادیکال های آزاد اکسیژن اغلب توسط ترکیبات آنتی اکسیدان تعدیل می شود. گلوتاتیون S - ترانسفرازها در بسیاری از عملکردهای سلولی دخالت دارند و مهم ترین ویژگیشان کارکرد آنها به عنوان تعدیل کننده استرس های اکسیداتیو در سیستم تنفسی است. این مطالعه با میزان بیان هدف بررسی این آنتی اکسیدان که احتمالا نقش مهمی در حفاظت سلول های اپی تلیوم جدار راه هوایی دارد، به انجام رسید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که بر روی 12 نمونه بیوپسی راه هوایی از 8 مصدوم شیمیایی و 4 نمونه شاهد در سال 1388 انجام شد، از نمونه ها پس از تثبیت در پارافورمالدئید توسط کرایواستات برش های 20 میکرونی تهیه و میزان بیان مولکول GSTp1 به روش ایمونوهیستوشیمی در نمونه های تجربی و کنترل بررسی و مقایسه شد.
    یافته ها
    مولکول GSTp1 در لایه اپی تلیال راه هوایی نمونه های کنترل با شدت بیان شد، درحالی که هیچ گونه عکس العملی نسبت به آنتی بادی فوق در نمونه های مصدومان شیمیایی به چشم نخورد.
    نتیجه گیری
    مولکول GSTp1 نقش مهمی در حفاظت سلول علیه استرس های اکسیداتیو از جمله مسمومیت با سولفورموستارد ایفا می کند. کاهش این دسته از آنزیم ها ممکن است دلیلی برای پیشرفت و تداوم بیماری مزمن انسدادی ریوی در مصدومان شیمیایی باشد.
    کلیدواژگان: سولفورموستارد، گلوتاتیون S، ترانسفراز، ایمونوهیستوشیمی، بیماری مزمن انسدادی تنفسی
  • گلنوش دهباشی بهبهانی، رضا حاجی حسینی، لاله حقوقی راد، مهدی هدایتی صفحه 129
    اهداف
    سنجش فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در بیماری های شایعی مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و اختلالات خود ایمنی اهمیت دارد. در حال حاضر سنجش فعالیت این آنزیم در زمینه های مختلف علمی با کیت های وارداتی گران قیمت انجام می شود. هدف مطالعه حاضر طراحی روش کمی لومینومتری برای سنجش فعالیت آنزیم مذکور به همراه بهبود حساسیت، دقت و سرعت سنجش بود.
    مواد و روش ها
    در این روش جهت اندازه گیری فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در نمونه سرمی به منظور افزایش حساسیت سنجش، از واکنش سوپراکسید با سوبسترای لومینول و یدو فنول به عنوان شتاب دهنده واکنش در سنجش لومینومتری استفاده شد. حساسیت، دقت درون آزمونی و برون آزمونی، صحت با آزمون های بازیافت و همسانی، قیاس روش و بررسی همبستگی و توافق روش ها انجام شد. به منظور افزایش دقت و سرعت خواندن، سنجش در میکروپلیت اجرا و خواندن با پلیت لومینومتر صورت گرفت.
    یافته ها
    دامنه عملکرد استاندارد از 3 تا 300 واحد در میلی لیتر بود. حساسیت روش مورد مطالعه در حد 1/0 واحد در میلی لیتر محاسبه شد. درصد ضریب تغییرات درون آزمونی و برون آزمونی به ترتیب کمتر از 6/6 و 3/7 بود. در این روش درصد بازیافت در آزمون های همسانی و بازیافت در محدوده 92 تا 110 بود. مقایسه نتایج روش مذکور با روش رایج رنگ سنجی ضریب همبستگی پیرسون را 917/0 نشان داد.
    نتیجه گیری
    این روش قادر به اندازه گیری فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در نمونه های سرمی با دقت و صحت قابل قبول است و احتمالا می تواند جایگزین مناسبی برای روش های رنگ سنجی رایج وارداتی باشد.
    کلیدواژگان: کمی لومینسانس، سوپراکسید دیسموتاز، خواندن میکروپلیت
  • سیما نصری، مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد، محبوبه بلوردی، طاهره ربانی صفحه 135
    اهداف
    درد ناشی از نوروپاتی اعصاب محیطی از شکایات مهم افراد مبتلا به دیابت قندی است. با توجه به این که تاکنون ترکیبات دارویی مناسب و بدون عوارض جانبی برای درمان این عارضه یافت نشده، توجه محققان به گیاهان دارویی و مواد موثر استخراج شده از آنها معطوف شده است. سیانیدین کاهش دهنده استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان قوی و ضدالتهاب است و خاصیت ضددیابتی در دیابت نوع 2 دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ضددرد تجویز درازمدت سیانیدین در موش های صحرایی دیابتی انجام شد.
    مواد و روش ها
    از 48 سر موش صحرایی برای انجام این مطالعه مورد- شاهدی استفاده شد. موش ها به طور تصادفی به 6 گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با سیانیدین یا سدیم سالیسیلات، دیابتی، دیابتی تحت تیمار با سیانیدین و دیابتی دریافت کننده سدیم سالیسیلات تقسیم شدند. سیانیدین یک هفته پس از القای دیابت به میزان 10 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی به مدت 2 ماه تجویز شد. آستانه درد با استفاده از آزمون غوطه ورکردن دم در آب داغ و میزان احساس درد در آزمون فرمالین مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با SigmaStat 3.5 تحلیل شد.
    یافته ها
    درمان با سیانیدین به مدت دو ماه موجب کاهش معنی دار در نمرات درد در مرحله مزمن آزمون فرمالین در موش های دیابتی شد. درمان با سیانیدین تفاوت معنی دار در زمان بیرون کشیدن دم از آب در موش های دیابتی ایجاد نکرد.
    نتیجه گیری
    تجویز درازمدت سیانیدین به مدت دو ماه بر آستانه احساس درد تاثیری ندارد ولی موجب کاهش معنی دار میزان احساس درد در مدل تجربی دیابت قندی می شود و می تواند به عنوان یک درمان کمکی در هیپرآلژزی دیابتی مطرح شود.
    کلیدواژگان: سیانیدین، دیابت قندی، درد، آزمون فرمالین، آزمون غوطه ور کردن دم در آب داغ
  • راضیه خالصی، شهرام نظریان، زهرا احصایی، محمد منصوری، جعفر امانی، جعفر سلیمیان، سید محمد موذنی صفحه 141
    اهداف
    70-30% موارد اسهال ناشی از عفونت های باکتریایی است. شایع ترین باکتری به دست آمده، اشریشیا کلی انتروتوکسیژنیک یا ETEC است. امکان به وجود آمدن ایمنی حفاظتی علیه این بیماری وجود دارد و طراحی واکسن آن از اهداف سازمان جهانی بهداشت است. بیشتر سویه های این باکتری، مولد توکسین حساس به حرارت هستند. لذا زیرواحد B توکسین حساس به حرارت، برای تولید واکسن مطرح است. هدف مطالعه حاضر، بهینه سازی بیان ژن زیرواحد B توکسین حساس به حرارت به منظور بررسی ایمنی زایی بود.
    مواد و روش ها
    بهینه سازی بیان ژن زیرواحد B توکسین حساس به حرارت در مورد متغیرهای زمان، دما و غلظت IPTG انجام شد. پس از بیان، پروتئین مورد نظر از طریق ستون تمایلی نیکل تخلیص شد. برای تولید آنتی بادی، پروتئین زیرواحد B توکسین حساس به حرارت به صورت زیر جلدی در چهار نوبت به همراه ادجوان به موش ها تزریق شد. در فواصل تزریقات و پس از آخرین تزریق، از موش ها خونگیری به عمل آمد و واکنش الایزا انجام شد.
    یافته ها
    پس از بهینه سازی بیان، بهترین بیان پروتئین در زمان 3 ساعت، دمای 37 درجه سانتیگراد و غلظت 1 میلی مولار IPTG صورت گرفت. با استفاده از ستون نیکل، پروتئین با خلوص بیش از 95% تخلیص شد. واکنش الایزا نیز نشان دهنده تولید بالای آنتی بادی علیه این پروتئین در موش ها بود.
    نتیجه گیری
    پروتئین زیرواحد B توکسین حساس به حرارت می تواند به عنوان مولکول ایمونوژن، یکی از اجزای مهم در تولید واکسن علیه ETEC باشد.
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی انتروتوکسیژنیک، زیرواحد B توکسین حساس به حرارت، بهینه سازی بیان ژن، آنتی بادی، واکسن نوترکیب
  • ابراهیم بیات، مهدی کمالی، علی زارعی محمودآبادی، یوسف مرتضوی، آزاده ابراهیم حبیبی، بهرام امینی، حمیدرضا جوادی، نیما فرهادی، مهدی حاج اجاق فقیهی صفحه 149
    اهداف
    اگزوتوکسین A سودوموناس آئروژینوزا از مهم ترین فاکتورهای بیماری زایی این باکتری است. اگزوتوکسین A از سه دومن اتصال دهنده، انتقال دهنده و کاتالیتیک تشکیل شده است. این سم از طریق ریبوزیله کردن فاکتور EF-2 پروتئین سازی باعث مهار سنتز پروتئین در سلول های یوکاریوت می شود. دومین انتقال دهنده نقش مهمی در انتقال سم به داخل سلول دارد. هدف از این مطالعه تولید نوترکیبی دومن انتقال دهنده اگزوتوکسین A جهت تولید آنتی بادی علیه آن بود.
    مواد و روش ها
    باکتری از بیماران بستری دچار سوختگی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان، جدا و با آزمایشات بیوشیمیایی گونه سودوموناس شناسایی شد. DNA باکتری استخراج و وجود ژن اگزوتوکسین A روی کروموزم باکتری از طریق PCR تایید شد. دومن انتقال دهنده اگزوتوکسین A توسط PCR تکثیر و محصول PCR روی ناقل pET28a کلون شد. کلون ها از طریق PCR، هضم آنزیمی و توالی یابی غربالگری شدند. پروتئین نوترکیب از طریق SDS-PAGE و وسترن بلاتینگ با آنتی بادی اختصاصی مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج PCR و برش آنزیمی نشان دهنده همسانه سازی ژن دومن انتقال دهنده اگزوتوکسین A بود. همچنین توالی یابی بازهای دومن انتقال دهنده با اطلاعات بانک ژنی یکسان بود. بیان پروتئین نوترکیب دومن انتقال دهنده در غلظت یک میلی مولار IPTG، مدت زمان انکوباسیون 12 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد تعیین شد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از بیان پروتئین نشان دهنده بیان بالای پروتئین نسبت به سودوموناس آئروژینوزا است و از آنجا که کل سم اگزوتوکسین A جهت تولید واکسن ضروری نیست، پروتئین نوترکیب می تواند جهت تولید واکسن استفاده شود.
    کلیدواژگان: سودوموناس آئروژینوزا، کلونینگ، اگزوتوکسینA، دومن انتقال دهنده
  • فرح روز همدانی زاده، فاطمه محمودزاده زرندی، عباس عبادی، مینو اسدزندی، حسین کچویی صفحه 155
    اهداف
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه خود مراقبتی اورم بر شاخص های سردرد بیماران مبتلا به میگرن انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی مورد- شاهدی، 83 بیمار مبتلا به میگرن مراجعه کننده به درمانگاه داخلی اعصاب یکی از بیمارستان های شهر تهران در سال 1388 (43 نفر در گروه آزمون و 40 نفر در گروه شاهد) با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه شاخص های سردرد میگرنی و پرسش نامه بررسی شناخت اورم، چک لیست های خود مراقبتی و فرم ثبت وقوع سردرد بود. برای گروه آزمون، برنامه خود مراقبتی به صورت 4 جلسه آموزشی 45- 30 دقیقه ای براساس نیازهای خودمراقبتی اجرا شد. شاخص های سردرد میگرنی (تعداد حملات، شدت و مدت سردرد) در دو مرحله، قبل و سه ماه بعد از اجرای برنامه خودمراقبتی به وسیله پرسش نامه شاخص سردرد میگرنی سنجیده شد و در پایان شاخص های سردرد در دو گروه مقایسه شدند. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS15 انجام شد.
    یافته ها
    میانگین تعداد دفعات، شدت و مدت حملات سردرد در گروه آزمون بعد از مداخله در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری نشان داد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    اجرای برنامه خودمراقبتی اورم روی بیماران مبتلا به میگرن، موجب کاهش شاخص های سردرد آنان می شود.
    کلیدواژگان: سردرد میگرنی، مدل خود مراقبتی اورم، شاخص سردرد
  • هادی خوش محبت، فرزاد پناهی، شعبان مهرورز، حسنعلی محبی، علی باقرپورجهرمی صفحه 163
    اهداف
    ارزیابی متمرکز تروما با سونوگرافی، ابزاری مناسب برای یافتن خون داخل شکم بیماران دچار ترومای غیرنافذ است. این کار توسط جراحان عمومی، در بسیاری از مراکز معتبر ترومای دنیا انجام می شود، ولی استفاده از آن در ایران هنوز شیوه ای معمول نیست. پژوهش حاضر با سنجش حساسیت، ویژگی و دقت سونوگرافی های انجام گرفته توسط جراحان، کارآمدی و مزایای آن را بررسی نمود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، 100 بیمار دچار ترومای غیرنافذ شکمی که در طول سال 1387 به یکی از بیمارستان های شهر تهران مراجعه کرده بودند، توسط جراح یا دستیار ارشد جراحی دوره دیده تحت ارزیابی متمرکز تروما با سونوگرافی قرار گرفتند. موارد مثبت یا منفی خون داخل شکمی ثبت شد و در ادامه با سایر روش ها درستی نتایج مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    سونوگرافی در 7 بیمار مثبت بود که از این بین، 5 نفر آسیب داخل شکمی ثابت شده و 2 مورد مثبت کاذب داشتند؛ حساسیت 100%، ویژگی 8/97%، ارزش اخباری مثبت 4/71%، ارزش اخباری منفی 100% و دقت 98% به دست آمد.
    نتیجه گیری
    سونوگرافی انجام شده توسط جراح در بیماران ترومای غیرنافذ، قادر است با دقت بالا وجود یا عدم وجود مایع داخل شکمی را ارزیابی کند و به عنوان ابزاری ارزشمند در ادامه معاینه بالینی به درمان بهتر و سریع تر این گونه مصدومان کمک کند.
    کلیدواژگان: ترومای غیرنافذ شکمی، ارزیابی متمرکز تروما با سونوگرافی، حساسیت، ویژگی
  • علیرضا جلالی فراهانی، مصطفی محمدی، سید محمدحسن ناصری، سید محمدسعید غیاثی صفحه 167
    اهداف
    سالانه بیش از یک میلیون بیمار در سراسر دنیا با استفاده از بای پس قلبی- ریوی، تحت عمل بای پس عروق کرونری قلب قرار می گیرند. کلیه، به ویژه قسمتی از توبول ضخیم قوس صعودی هنله در مدولا که از نظر متابولیکی فعال است، نسبت به هیپوکسی آسیب پذیر بوده ونارسایی حاد کلیه بعد از عمل جراحی قلب باز یکی از چالش های مهم دراین بیماران است. تغییرات بیومارکرهای کلیوی در شناسایی آسیب های کلیه تاخیری هستند و قادر به شناسایی بلا درنگ (real time) آسیب کلیه نیستند. در این مطالعه اندازه گیری فشار اکسیژن ادرار (PUo2) برای ارزیابی زود هنگام آسیب ایسکمیک کلیه مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه همگروهی روی 101 بیمار ارجاعی به یکی از بیمارستان های شهر تهران انجام شد. نمونه ادرار تازه بیماران برای سنجش PUo2 و نمونه خون شریانی برای انداره گیری فشار اکسیژن شریانی، قبل از شروع بای پس قلبی- ریوی و سپس هر 30 دقیقه به آزمایشگاه ارسال و نتایج ثبت شد. بعد ازعمل جراحی حجم ادرار 24ساعته و پاکسازی کراتینین 24ساعته، Cr و BUN بیماران اندازه گیری و ثبت شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSS 11 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    ارتباط بین کاهش PUO2 و کاهش کلیرانس کراتینین معنی دار بود. جریان ادرار حین عمل و افزایش میزان کراتینین بعد از عمل ارتباط معنی دار نشان نداد.
    نتیجه گیری
    اندازه گیری PUo2 به عنوان روشی جهت بررسی بلادرنگ عملکرد کلیه حین عمل جراحی باز قلب قابل استفاده است.
    کلیدواژگان: بای پس قلبی، ریوی، فشار اکسیژن ادراری، نارسایی حاد کلیه
  • مجید شهرتی، سید محمد جواد حسینی، سمیرا رحیمیان، پروین پرنده افشار صفحه 171
    اهداف
    تجویز نادرست آنتی بیوتیک ها، سبب بروز مشکلات جدی مانند مقاومت میکروبی و بروز عوارض جانبی و حتی مرگ ومیر می شود. مطالعات ارزیابی الگوی مصرف دارو روش مناسبی برای آگاهی از مشکلات تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها و یافتن راهکارهای اصلاحی هستند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روند مصرف سفتریاکسون در ایران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه ی مقطعی - توصیفی در دو دوره شش ماهه در سال 1387 و 1388 روی 300 بیمار بستری در بخش های جراحی و داخلی یکی از بیمارستان های آموزشی تهران انجام گرفت. ابتدا دستورالعملی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و کتب مرجع برای تجویز و مصرف منطقی سفتریاکسون تدوین شد. برای جمع آوری اطلاعات از فرم های پژوهشگر ساخته استفاده شد و پس از جمع آوری اطلاعات میزان تطبیق الگوی مصرف سفتریاکسون با دستورالعمل مذکور سنجیده شد. داده ها با SPSS 16 تحلیل شد.
    یافته ها
    از 300 بیمار مورد مطالعه، 266 نفر سفتریاکسون را به عنوان آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک جراحی گرفته بودند که در 32% موارد مطابق دستورالعمل و در 68% موارد بدون انطباق کامل با دستورالعمل بود. در 34 بیماری که برای مصارف غیر از پیشگیری عفونت جراحی سفتریاکسون دریافت کرده بودند، در 7/14% تطابق با دستورالعمل و در 3/85% عدم تطابق کامل با دستورالعمل مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم تطابق کامل مشاهده شده با دستورالعمل و احتمال بروز عوارض جانبی و مقاومت میکروبی متعاقب مصرف غیر منطقی سفتریاکسون، تامل بیشتری بر به کارگیری و اجرای دستورالعمل ها، استقرار شیوه های نظارتی و آموزشی کادر درمانی لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سفتریاکسون، آنتی بیوتیک، پروفیلاکسی، مطالعات ارزیابی الگوی مصرف دارو
  • اسماعیل علی بخشی، وحید سبحانی، مسعود گلپایگانی، سیدقاسم حسینی، هادی خوران صفحه 177
    اهداف
    شایع ترین علت دردهای مزمن شانه، ضایعات ناشی از پرکاری بوده و در این میان سندرم گیرافتادگی شانه (تاندونیت مزمن عضلات روتاتورکاف شانه) یکی از شایع ترین مشکلات است. تنها روش درمانی معمول مورد استفاده برای درمان این عارضه در ایران، فیزیوتراپی است که شاید نیاز واقعی ورزشکاران حرفه ای را برآورده نسازد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثربخشی دوره برنامه درمانی منتخب ترکیبی (فیزیوتراپی، ماساژدرمانی و تمرینات کششی PNF) روی تاندونیت مزمن عضلات روتاتورکاف شانه در ورزشکاران حرفه ای بود.
    مواد و روش ها
    30 مرد ورزشکار مراجعه کننده به کلینیک های فیزیوتراپی و مراکز ورزشی شهر اراک در سال 1387 به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، در زمان 11 ماه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به دو گروه 15نفری فیزیوتراپی (گروه کنترل) و درمان ترکیبی (گروه تجربی) تقسیم شدند. برای تشخیص عارضه از MRI و برای ارزیابی برنامه ها از گونیامتر یونیورسال و پرسش نامه ASRS استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    درمان ترکیبی تاثیر معنی داری بر کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی در ورزشکاران حرفه ای داشت (023/0>p). در پس آزمون بین میزان دامنه حرکتی چرخش خارجی گروه درمانی ترکیبی و فیزیوتراپی تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0>p). کاهش درد بعد از انجام پروتکل ترکیبی بیشتر بود (043/0>p).
    نتیجه گیری
    درمان ترکیبی نسبت به روش فیزیوتراپی مجزا تاثیر بیشتری بر درمان تاندونیت مزمن عضلات روتاتورکاف شانه دارد. افزایش در حرکت چرخش خارجی درمانی نشان دهنده تاثیر زیاد روی بهبود عارضه محسوب می شود.
    کلیدواژگان: تاندونیت مزمن عضلات روتاتورکاف، ترکیبی، فیزیوتراپی، ورزشکار حرفه ای