فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال ششم شماره 22 (تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/06/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات
  • عسکری اسلامپور کریمی صفحه 3
    رجعت، یکی از مسائل مورد اختلاف میان مذاهب اسلامی است. از منظر شیعه رجعت از عقاید مسلم به شمار می آید و مورد تایید اهل بیت نیز قرار گرفته است. بر این اساس، گروهی از مؤمنان راستین و عده ای از کافران بد سرشت، هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) به این دنیا بازگردانده می شوند تا مؤمنان به ثواب یاری آن حضرت در تشکیل حکوت عدل و قسط جهانی نائل آمده، از درک و تماشای عظمت و شوکت دولت کریمه اسلام، لذت ببرند و کافران نیز به سزای پاره ای از اعمال بدشان برسند.
    اهل سنت به سبب اختلاف مبنایی که با شیعیان دارند، مسئله رجعت را از اساس انکار کرده اند و این گونه عقاید را برگرفته از عقاید غلات و ساخته و پرداخته عبدالله بن سبای یهودی می دانند.
    این نوشتار با ملاحظه مباحث فوق، موضوع رجعت را از منظر فریقین مورد تامل قرار می دهد.
    کلیدواژگان: رجعت، شیعه، اهل سنت، رجعت کنندگان، فلسفه رجعت، عبدالله بن سبا
  • مریم محمدی ارانی صفحه 35
    اصولا اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار منجی (فتوریسم) عقیده ای است که در کیشهای آسمانی؛ یهود، زرتشت، مسیحیت و مدعیان نبوت عموما و دین مقدس اسلام خصوصا، به مثابه یک اصل مسلم، مورد قبول واقع شده است. شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان، در تاریخ پرفراز و نشیب این ادیان موج می زند.
    یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان در سراسر تاریخ محنت بار خود هرگونه خواری و شکنجه را به این امید بر خود هموار کرده اند که روزی «مسیحا» و یا «سوشیانت» خواهد آمد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن بررسی سیر اندیشه و اعتقاد به ظهور منجی در هر یک از ادیان فوق، به مشترکات آن اشاره نموده تا گامی هرچند کوچک در تقریب ادیان برداریم.
    کلیدواژگان: انتظار، زرتشت، یهود، مسیح، سوشیانت، منجی گرایی، مهدویت
  • سید شاهد حسین نقوی صفحه 53
    نخستین بحث راجع به نماز جمعه، مشروعیت اقامه نماز جمعه در عصر غیبت است. با وجود اینکه در عصر حضور امام، واجب عینی بودنش بین همه مسلمانان اجماعی است، ولی در عصر غیبت، اهل سنت نماز جمعه را واجب می دانند و در بین امامیه مسئله مورد اختلاف است. به طور کلی برخی از علمای شیعه آن را واجب تعیینی، بعضی تخییری و بعضی حرام می دانند. منشا اختلاف در مسئله، وجود امام معصوم یا اذن او در اقامه نماز جمعه است.
    کلیدواژگان: مشروعیت، وجوب عینی، وجوب تخییری، عصر غیبت
  • افضل الدین رحیم اف صفحه 69
    انتظار موعود در ادیان، تنها یک رویکرد عاطفی نیست، بلکه رویکردهای معرفتی، اجتماعی، اخلاقی و فردی را نیز شامل می شود.
    این انتظار همان گونه که به لحاظ فردی دارای آثار تربیتی و روان شناختی بسیار مؤثری است، به لحاظ اجتماعی می تواند عدالت خواهی، مبارزه با ظلم و گرایش به زندگی مطلوب سیاسی اجتماعی را مشوق باشد.
    از این رو انتظار همچون منشوری است که دارای تجلیات گوناگون است که در راس همه آنها همدلی، صلح، انسجام و وحدت ادیان می باشد.
    کلیدواژگان: موعود، انتظار، اسلام، زرتشت، یهود، مسیحیت، بودا و برهمایی
  • سید فیاض حسین رضوی صفحه 93
    آیه «وعد» از جمله آیاتی است که میان فریقین در مورد تفسیر آن بحثها و نقدهای جدی یافت می شود، به طوری که معظم اهل سنت معتقدند که مفاد این آیه وعده ای است که در مورد صحابه و خلفا (ابوبکر و عمر یا ابوبکر، عمر، علی و عثمان) به وقوع پیوست. اما شیعیان معتقدند این وعده ای است که در آخر الزمان درباره امام مهدی(عج) و یارانش متحقق خواهد شد. عمده دلیل فریقین برای اثبات مدعای خویش روایاتی است که در منابع روایی آنها وارد شده است. این تحقیق ضمن بررسی عبارات آیه که اهمیت بسیاری در تعیین معنا و مفهوم آیه دارند، روایات را نیزمورد بحث و بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: خلافت، تمکین، ارض، آیه وعد، فریقین
  • غلام محمد فخر الدین صفحه 115
    عقیده مهدویت جزء مسلمات مذاهب اسلامی است و اختلاف فقط در مصداق آن می باشد. اهل سنت در مورد روایات خلفای اثناعشر اقوال متعددی دارند، لیکن با بررسی روایات فریقین و اقوال آنها به این واقعیت می رسیم که مراد روایات از خلفای اثناعشر، ائمه اثناعشر شیعه می باشد. در بعضی روایات اهل سنت آمده که اسم پدر حضرت مهدی همان اسم پدر حضرت رسول اکرم است، اما بعد از بررسی روایات فریقین به این نتیجه می رسیم که اسم حضرت مهدی همان اسم پیامبر و پدر ایشان امام حسن عسکری است و او از اولاد حضرت فاطمه و از فرزندان امام حسین می باشد.
    کلیدواژگان: امام مهدی(عج)، صحاح سته، شیعه، اهل سنت، خلفای اثناعشر، امام حسن عسکری
  • ولی الله عباسی صفحه 141
    دو واژه «وحی» و «خاتمیت» در دین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردارند و از امهات مباحث دینی به شمار می روند. در دوره معاصر بحث از وحی و خاتمیت صورت تازه ای به خود گرفت؛ روشنفکران دینی با رویکردی متمایز از نگاه سنتی و با پرسشهایی بر آمده از تفکر مدرنیستی، به تحلیل خاصی از وحی، نبوت و خاتمیت پرداختند. این نوع نگرش به مسئله، در پاکستان با سخنان اقبال لاهوری آغاز شد و با نقدهای استاد مطهری، گسترش و تکامل یافت.
    در این مقاله که هدف اصلی آن تبیین و بررسی دیدگاه استاد مطهری و اقبال لاهوری پیرامون وحی و خاتمیت است، پس از بحث و بررسی نظریه تجربه گرایی وحی و لوازم آن، دیدگاه اقبال درباره خاتمیت، و نقد استاد مطهری بر آن بیان شده است.
    کلیدواژگان: مطهری، اقبال، وحی، تجربه دینی، وحی گزاره ای، خاتمیت، جامعیت دین
  • خلاصه ها
  • ترجمه: سید محمد جعفر نوری صفحه 177
  • ترجمه: محمد ناصر واعظی صفحه 180
|
  • Askari Islampour Karimi Page 3
    Raj’at is one the controversial issues among Islamic Religions about which there is no total agreement. From Shia point of view, Raj’at is indubitably a big fact which is highly creditable and also approved by Ahle-e-Beit(a). Raj’at refers to an event wherein a group of true believers and also a group of ill-natured unbelievers –after their death-, at the time of the reappearance of Imam Mahdi (aj), will be made alive and will be returned to live in the world by The Almighty; so that the true belivers will find the opportunity of making thavab (getting heavenly reward) in accompanying and helping Imam Mahdi (aj) in establishing justice on the earth and and also will enjoy seeing the glorious and magnificent position of Islam; And the unbelievers will be punished for their shameful and flagrant deeds.Due to some differences in essence between Ahl-e-Sunnah and Shiites, Ahl-e-sunnah have fully denied the existence of Raj’at and know it baseless, claiming that such beliefs are extracted from the beliefs of the exagerrators and they are forged by the Jewish Abdollah –Abn – Saba. The present survey studies Raj’at from Friqayn’s point of view.
  • Maryam Muhammadi Arani Page 35
    Believing in the end of times and also expecting a savior (futurism) is accepted by the divine religions such as Hebrew, Zoroaster, Christianity generally, and by the holy religion of Islam specifically, as a definite and indisputable principle. In the turbulent waves of these religions’ history, the anxiety and great zeal for expecting the savior (Messiah) is observable.Jews, Christinas and Zoroasterians have endured all sorts of contempts and tortures through out their painful history, only for the sake of a promising future in which the savior (the Messiah or the Soshiant) appears. This essay aims at studying the route of belief and faith in the savior’s reappearance in each of the abovementioned religions, and also aims at referring to the shared ideas, so that we can take a little step in approximity of religions, that is, making them closer together.
  • Seyyed Shahed Hossein Naqavi Page 53
    The first issue about Friday prayer is its legitimacy at the time of the Greater Occultation. Although at the time of Imam mahdi’s reappearance, Friday prayer is an obligatory duty, that is, incumbent on every individual believer, and all Muslim sects have consensus of idea in this regard, at the time of the Greater Occultation all ahl-e Sunnah know it absolutely obligatory and among Imamiyyah there exist differences of opinion. Generally, some Shia scholars know Friday prayer wajib-e ta’eeni (absolutely obligatory), some believe that it is wajib-e takh’eeri (obligatory with choice), and some other scholars (faqihs) believe it is haram (unlawful). The origin of disagreement in the issue of Friday prayer is the existence of the Infallible Imam (a), and his order and permission to perform the Friday prayer.
  • Afzaladdin Rahimof Page 69
    Expecting a savior in religions is not merely an emotional issue, but it is also related to cognition and knowladge, ethics, society and individuals. Expecting a savior is not only effective on an individual behaviorally and psychologically, but also it is effective on society, in that it can be an incentive to justice-seeking, oppression-fighting, and also tendency- creating towards a desirable socio political life. Therefore, expecting a savior is like a prismenjoying various manifestations with the unity, sympathy, peace, coalition and the union of religions on the top.
  • Seyyed Fayyaz Hossein Razavi Page 93
    The verse “Wa’d” is one of the verses that there exist serious disputes and criticques among Fariqayn about it’s comment, in a way that most of Ahl-e Sunnah (Sunnis) believe that the content of this verse is the pledge which happened about the Holy Prophet’s companions and The Caliphs (Abu-Bakr and Omar, or Abu-Bakr, Omar, Ali(a) and Othman). However, Shias believe that the content of this verse refers to the pledge that will be fulfilled about Imam Mahdi(aj) and his companions, at the end of times. The Fariqayn’s basic reason for proving their claim is the narratins existing in their narrative references. The present research, besides surveying the verse’s sentences, which are of high importance in clarifying and defining the concept of the verse, will study and argue the related narrations as well.
  • Gholam Muhammad Fakhreddin Page 115
    The faith in Mahdavism is one of the certainities of the Islamic sects. The existing differences of opinion is only in the lack of evidence given. Ahl-e Sunnah (Sunni Followers) have different views concerning the narrations of Kholafa-e Ethna-ashar (the twelve caliphs); however, by studying Fariqayn’s narrations we come to the fact that Kholafa’-e Ethna-ashar are the very twelve Imams of Shia followers.In some narrations from Ahl-e Sunnah, it is mentioned that the name of hadhrat Mahdi’s father is the very name of The Holy Prophet’s name; however, by surveying Fariqayn’s narrations we come to the fact that hadhrat Mahdi’s name is the very name of The Holy Prophet’s, and his father is Imam Hassan Askari (a), and he is the offspring of hadhrat Fatimah (a) and Imam Hossein (a).
  • Valyollah Abbassi Page 141
    The two terms wahy and khatamiyyat enjoy a special position in Islam, being considered as one of the most important religious subjects and discussions. At the time being, the discussion of these two terms has taken a new and different form. Applying a distinct approach, different form the traditional one, and through posing some questions originated from modernism, the religious intellectuals have come to a special analysis and interpretation of wahy, nabowvat and khatamiyyat. This kind of approach to the mentioned discussion was expanded by the lectures of Eqbal Lahouri in Pakistan and evolved by the critiques of the professor Mutahhari in Iran.In the present article which aims at surveying and clarifying the viewpoints of the professor Mutahhari and Eqbal Lahouri about wahy and khatamiyyat, in the first place we discuss and study wahy and its requirements from the viewpoints of Expricism, and in the second place, the Eqbal’s viewpoints about khatamiyyat along with the critique of professor Mutahhari is explained and discussed.