فهرست مطالب

فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده - سال سوم شماره 10 (پاییز و زمستان 1386)

فصلنامه فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده
سال سوم شماره 10 (پاییز و زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 5
  • مقاله ها
  • ایلناز سجادیان، محمدعلی نادی، سید حمیدآتش پور صفحه 7
    یافته های پژوهش نشان می دهد که بین مدیریت هیجان کاربران و تاهل در سطح اطمینان 99 % (1/0p≤) رابطه معنادار منفی (323/0-) و همچنین بین مدیریت هیجان کاربران و سن آنها در سطح اطمینان 5 درصد (05/0p≤) رابطه معنادار منفی (247/0-) وجود دارد. یافته ها گویای آن است که بین معیار مکان کنترل برگر و رشته تحصیلی کاربران در سطح اطمینان 5% (05/0p≤) رابطه معنادار منفی (376/0-) وجود دارد. علاوه بر این میان معیار مکان کنترل برگر و فرزند چندم بودن کاربران در سطح معناداری (5/0p≤) رابطه معنادار منفی (276/0-) برقرار است. رابطه بین تحصیلات و مکان کنترل نیز در سطح خطای (01/0p≤) دارای رابطه مستقیم (233/0) معنادار بود. لازم به ذکر است که بین میزان اجتماعی بودن کاربران و هیچ یک از متغیرهای دموگرافیک رابطه معناداری مشاهده نشد. بین مدیریت هیجان کاربران و معیار مکان کنترل برگر در سطح معناداری (01/0p≤) رابطه معنادار (427/0) وجود دارد. بین مدیریت هیجان کاربران و میزان اجتماعی بودن در سطح معناداری (01/0p≤) رابطه معنادار (295/0) و بین معیار مکان کنترل برگر و میزان اجتماعی بودن در سطح معناداری (01/0p≤) رابطه معنادار (433/0) وجود دارد.
  • رضا شریفی، محببوه حیدری صفحه 33
    تجربه حوادث و بلایا در کشور ما نشان داده که معمولا در پی بروز بلایای طبیعی و در شرایط حاد و بحرانی، سیستم مدیریت بحران کارآمدی مورد انتظار را ندارد. در این شرایط نیروهای داوطلب بسیجی نقش موثری در موقعیت های بحرانی دارند. بحران و فاجعه از سه دیدگاه ساختاری، جامعه شناختی و روانشناختی مورد توجه است.
    از دیدگاه فیزیکی ساختاری، فاجعه بر حسب عوامل فیزیکی به وجود آورنده و پیامدهای مادی آن تعریف می شوند. از دیدگاه جامعه شناختی، فاجعه پدیده ای اجتماعی است که موجب به هم خوردن کارکرد و ساختار یک نظام اجتماعی و نهادهای درونی آن برای کوتاه مدت می شود. از نظر روان شناختی فاجعه ها را می توان مثل موقعیت های فشارزای روانی قرار گیرد تعریف کرد.
    این مقاله سعی دارد فاجعه را یک فشارزای روانی – اجتماعی بزرگ و ویژه بررسی نماید که باعث از هم پاشیدن انگاره های متعارف زندگی و کنش های اجتماعی می شود. ضمن بررسی این فرایند در ادامه تلاش می شود که با استفاده از همین نظریه به بررسی نقش بسیج خواهران در کمک رسانی به فاجعه دیدگان زلزله بم، به عنوان یک مصداق معین بپردازد.
  • خدابخش احمدی صفحه 67
    خدمات مشاوره ای یکی از ضرورت های زندگی امروزی است. خانواده ها و سایر افراد تحت پوشش آنها نیاز به آمادگی بیشتر روانی دارند تا توان تحمل استرس های ناشی از محیط کار، ماموریت های ویژه و از این قبیل را داشته باشند. گام اول در این جهت سنجش و ارزیابی نیازهای افراد و ساماندهی خدمات مشاوره ای در سازمان است. بر این اساس تحقیق حاضر در صدد برآمد تا وضعیت نیاز خانواده ها را در زمینه خدمات مشاوره ای بررسی کند. در این پژوهش تعداد 1892 نفر خانواده ها از سراسر کشور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات لازم از پرسشنامه محقق ساخته با عنوان پرسشنامه نیازسنجی و خدمات آماری مناسب از قبیل محاسبه فراوانی، درصد، نسبت، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون U من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دومین منبع مشورتی در مسایل خانوادگی، متخصصان خدمات مشاوره ای هستند و عمده ترین مشکلات زندگی و خانواده ها برای دریافت خدمات مشاوره ای عبارت است از: مشکل روابط بین اعضای خانواده، تربیت فرزند و مسائل روانشناختی. همچنین بیشتر افراد خواستار وجود مراکزی برای مراجعه و دریافت خدمات مشاوره ای بودند و نیز عمده افراد مورد بررسی در دسترس بودن مراکز خدمات مشاوره ای برای خانواده ها و به کارگیری متخصصان مجرب در این مراکز را خواستار بودند.
  • فرهود گل محمدی، سیدمهدی میردامادی، محمدکریم معتمد صفحه 93
    روند تحولات فعلی، ادامه تحولات کلان تاریخ بشری است. تحول انقلاب کشاورزی به انقلاب صنعتی و سپس به انقلاب اطلاعاتی، گسترده تر از آن است که بتوان آن را دستاورد گروهی خاص قلمداد کرد.
    اهمیت توسعه روستایی و نقش حیاتی آن در پیشبرد کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، بر کسی پوشیده نیست. به اعتقاد کارشناسان امر پژوهش، این مهم بیش از هر چیز در گرو توسعه منابع انسانی است. به منظور دستیابی به توسعه واقعی باید نیمی از جمعیت کشور را که نیروی کار فعال را تشکیل می دهند، در نظر گرفت. از طرفی یکی از شاخص های نوسازی اقتصادی ملی و توسعه اجتماعی، نحوه مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنها در ساختارهای اقتصادی است.
  • نفیسه زروندی صفحه 119
    حجاب همواره یکی از شاخصه های اجتماعی دینداری تلقی شده است. مطالعات تاریخی در ادیان الهی نشان دهنده این نکته است که پوشش مناسب همواره مورد تاکید آموزه های دینی بوده است. هرچند تاریخ و پیشینه حجاب و پوشش کنونی زنان مسلمان به سده های آغازین اسلام بازمی گردد، اما به سادگی می توان مدعی شد که حجاب مختص آیین مسلمانان و حتی طرفداران ادیان دیگر نیست بلکه در میان اقوام و ملل مختلف نیز وجود داشته است. زیرا لباس و پوشش، طبیعی ترین نیاز هر انسانی و به ویژه زنان است که از رهگذر آن می توانند خود را از آسیب های اجتماعی حفظ کنند. در آیین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، پوشش زنان لازم شمرده شده است. احکام دینی، متن کتاب های مذهبی، آیین و آداب و سیره عملی پیروان ادیان الهی، بهترین گواه است. در بررسی ادیان مشخص می شود که اسلام، واضع قانون حجاب نیست بلکه آن را قانونمند کرده و به صورتی که با روحیه زنان سازگار باشد، ارائه کرده است. در حالی که در سایر ادیان از جمله دین یهود، افراط زیاد و سخت گیری های فراوان در مورد حجاب وجود داشته است. در این مقاله به بررسی تطبیقی حجاب در اقوام و ادیان الهی می پردازیم. چرا که تقریبا هیچ آیین و دینی را نمی توان یافت که به نوعی به پوشش زنان حساس نباشد.
    ادیان، متناسب با فطرت زنان و بر حسب شرایط خاص زمانی، حفظ حجاب و پوشش را برای آنان در نظر گرفته اند. در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، حجاب زن امری لازم و واجب شمرده شده است. در این مقاله ضمن مرور اجمالی بر بحث پوشش زنان در اقوام و ملل مختلف، به بررسی تطبیقی این بحث در میان ادیان مطرح شده و به نقش اسلام در تعدیل آن خواهیم پرداخت.
  • معرفی کتاب
  • وندی استاکس ترجمه: امیر میرزاعطاری صفحه 143
|
  • Ilnaz Sajadian, Mohammad Ali Naderi, Dr. Seyyed Hmid Atash Poor Page 7
    The research findings suggest that between the management of the user's excitement and their marital status at meaningful level "p≤0.1" there is a negative meaningful relation (-0.323) and between the excitement management of the users and their ages at level "p≤0.05" there is also a negative meaningful relation (-0.247).These findingshow that between Berger's control location scale and education major at level "p≤0.05" there is a negative meaningful relation (-0.376). In addition, between Berger's control scale and child number in childbirth order at meaningful level " p≤0.05" there is a negativemeaningful relation (-0.276). The relation between education and control location at error level "p≤0.01" was meaningful (0.233). It is important to note that between the level of sociability and all the variables there is no meaningful relation. Between excitementmanagement and Berger's control scale at meaningful level "p≤0.01" there is a meaningful relation (0.427).Between excitement management of the users and the level of sociability at meaningful level "p≤0.01" there is a meaningful relation (0.295) and between Berger's control location scale and the level of sociability at meaningful level "p≤0.01" there is a meaningful relation (0.433)
  • Reza Sharifi, Mahboobeh Heidari Page 33
    The experience of catastrophes and disasters show that generally when natural disasters break out in tense and acute situations, crisis management system is not practical as it is expected. Voluntary Bsij forces play an effective role in these critical situations. Crisis andcalamity were examined considering 3 physical, structural and psychological viewpoints. From physical-structural perspective, a calamity is defined based on physical factors causing the calamity and its financial consequences. From sociological perspective, a calamity is a social phenomenon that throw its practicality and structure of a social system and internal institutions into disarray. From psychological perspective calamities can be defined as psychological stresses for a short period of time. This articles attempts to examine calamities as a big socialpsychological pressure cooker that shatter conventional life notions and social function. Meanwhile, using this theory, we examine the role of women's Basij in providing help to the victims of Bam earthquake's as certain case. In the end, suggestions learnt from Bam's disaster are offered to reform the system and crisis management and psychological succor considered for the victims of natural disasters.
  • Khodabakhsh Ahmadi Page 67
    Nowadays, the counseling services are one of the family's necessities. Families and the other people under their guardianship, must be prepared psychologically in order to cope with the stress of workplaces, business trips and so forth. The first step to do this is toexamine and evaluate people's needs and organize the counseling services in the organization. Therefore the present article tries to study family's needs regarding the counseling services. In this study, 1892 people from families in the whole country are selected by a phased bunched sampling method and then, they are studied. To gather the necessary information from the survey, the results suggest that the second recourse for counseling families upon their lives are the specialists and the majority of the problems include the relationship between family members, raising children and psychological issues.Also most of the people request counseling services centers and expert people in the field.
  • Page 93
    The present changes mean the continuation of a big transformation in the human history.The changes from agriculture revolution to industrial revolution and thereafter to information revolution is far larger than we are able to call it a especial group's achievements. Rural development is known for its vital role in developing the countries. The experts hold believes that improving human resources are necessary for researching. In the direction of reaching an actual development, the half of the population that are the active workforcemust be considered, on the other hand one of the renewing indexes for national economy and social growth is how the women participate and perform their roles in the economic structure. In this article we will represent stable evolution, rural development,ICT' s significance in building societies, the concept of building women's capabilities, the circumstances of women and girls especially those living in rural areas after we have presented a brief history of Islam comparing education based on IT with a face to face learning and at the end we draw conclusions from discussed issues in different countries in the whole world and give advice as to Iran's current situations.
  • Nafise Zarvandi Page 119
    The veil has been constantly considered as one of the social religiosity index. Historical researches into the divine religions suggest that the religious doctrines have always stressed a proper cover. Although the history and the precedent of the veil and what we see today go back to Islam establishing centuries, however, it could be easily claimed thatthe veil is not just sacred to Islam or other religions but it has existed among the different nations. The reason is that clothes and the cove is the most natural need of every single human being and women who go through it can protect themselves against social damage. According to Zoroastrian, Jewish, Christian and Islamic faiths, the cover for women is mandatory. Religious instructions, religious textbooks and divine religions traditions all confirm it. Researches into religions suggest that Islam does not legislate the veil but it reached the statute book in a way that is compatible with women's spirit, while in other religions including Judaism, the veil is taken to extremes with a raft of rigidity. In this article we study the veil among divine religions and nations comparatively. In fact, there is no religion that does not highlight women's cover.Religions, based on women's nature and the situation, necessitate the veil for women. According to Zoroastrian, Jewish, Christian and Islamic instructions, the veil must be observed by women. In this article, in addition to a brief review of women's cover among different nations, we research into this issue comparatively and study the Islam's role in balancing it.