فهرست مطالب

گردشگری - پیاپی 28 (بهمن و اسفند 1389)

دو ماهنامه گردشگری
پیاپی 28 (بهمن و اسفند 1389)

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/02/20
  • تعداد عناوین: 18
|
  • محمدرضارجبی صفحه 3
    یک راه کار صحیح و موفق در امر گردشگری، بررسی و جبران کاستی های گذشته در این زمینه است. گذشته های دور و گذشته های نزدیک (هر دو).
    تاریخ گواه این مدعاست که گردشگران شناخته شده در تاریخ، همواره از عوامل مؤثر در انتقال پیام های یک ملت برای دنیا بوده اند. چه برادران مارکوپولو یا شارون فرانسوی و ده ها بلکه صدها گردشگر در دوران صفویه و یا قبل و بعد از آن. همه عوامل سرشناس و غیر سرشناسی بوده اند که پیام رسانی می کرده اند.
  • نیما رجبی صفحه 4
    نوروز جشنی است به درازای تاریخ تمدن بشری که توانسته از گذشته های خیلی دور با کوله باری از نماد و رمز به حیات خود ادامه دهد و خود را به امروز برساند و حتی در لابه لای هیاهوی سرسام آور زندگی شهرنشینی و ماشینی این ایام، که در آن دوام آورده است، صدای پای نوروز می آید. در این مطلب سعی شده برخی از باورهای مردم ایران زمین در موقع تحویل سال نو گردآوری شود....
  • علی بشیری بد صفحه 5
    به احتمال قریب به یقین می توان گفت، عید نوروز نقطه اشتراک و پیوند همه ایرانیان است. و تمام کسانی که در ایران زندگی می کنند، اعم از فارس، ترک، کرد، بلوچ و...، شیعه، سنی، زرتشتی، کلیمی، مسیحی، آسوری و... از عید نوروز به عنوان یکی از ویژگی های ایرانی بودن خود نام می برند.
    نوروز جشن عجیبی است، شاید بتوان گفت...
  • نیما رجبی صفحه 8
    سنت چهارشنبه سوری که از صفت پهلوی «سوریک» گرفته شده است (در فارسی، ما به آن «سورسرخ» هم می گوییم)، در سراسر ایران با شادی های خاص خود اجرا می شود. مثلا فالگوش که در ارومیه رایج است و یا تفال در تهران، کسی که تفال می زند، کلیدی هم در زیر پایش می گذارد و پارچه ای بر سر می اندازد و گاهی هم متوجه می شوند که طرف مرد است!...
  • مهناز آل بویه صفحه 10
    ارگ بم، بزرگترین سازه خشتی در جهان است که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 1383، با عنوان «بم و فضای فرهنگی آن» به ثبت رسیده است. این ارگ عظیم، که در مسیر «جاده ابریشم» قرار دارد، سده 5 پیش از میلاد ساخته شده است و تا سال 1850 پس از میلاد نیز هم چنان مورد استفاده بود. به طور قطع مشخص نیست، چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
  • محمد صادق محفوظی صفحه 12
    جناب آقای دکتر محمد صادق محفوظی با گشاده رویی همیشگی مدیر مسئول نشریه گردشگری را پذیرا شدند. در این نشست گفت وگو در رابطه با موزه و مرکز دایره المعارف انسان شناسی با ایشان انجام گردید. که چکیده این گزارش تقدیم خوانندگان عزیز می گردد.
    دکتر محمد صادق محفوظی موسس مرکز دایره المعارف انسان شناسی و یکی از بزرگ ترین موزه های آثار خطی و فرهنگی کشور و رئیس موسسه پژوهشی ابن سینا می باشند....
  • صدیقه ریاض الحسینی صفحه 16
    برج دبی که بلندترین آسمان خراش جهان است، 3 ژانویه افتتاح شد. بیل بیکر مهندس سازه و عمران و یکی از اعضاء شرکت Som شیکاگو این برج را طراحی کرده است.
    برج دبی، این سازه سوزن مانند (فولادی، شیشه ای و بتونی) ارتفاعی بالای 800 متر دارد که بسیار بلندتر از آسمان خراش فعلی جهان، برج 101 طبقه ای تایپه در تایوان است که 508 متر ارتفاع دارد.
  • کمیل پرهیزکار صفحه 18
    «چغازنبیل» پرستشگاهی است باستانی واقع در استان خوزستان، در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش، در زمان فرمانروایی «اونتاش گال»، یکی از پادشاهان ایلامی، در حدود 1250 پیش از میلاد برای خدای حامی پایتخت، «اینشوشیناک» بنا شد. این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
    «ایلامیان» یکی از اقوام سرزمین ایران بودند که از 3هزار و200 سال پیش از میلاد، تا 640 پیش از میلاد بر بخش بزرگی از مناطق جنوب غربی فلات ایران فرمانروایی می کردند.
  • شهلا رخشانی زاده صفحه 20
    اگر اهل هنر هستید و هر از گاهی سراغی از کاخ ها، مکان های دیدنی می گیرید، و از دیدن آنها حس خوشایندی به شما دست می دهد و اگر برای بار دوم و سوم هم دوست دارید که همان حس را تجربه کنید. مطمئن باشید که عامل اصلی این احساس به نوعی، نورپردازی صحیح آن مکان هاست.
  • محسن دل شکیب صفحه 22
    حرکت و جنب و جوش در شهری که نیمی از آن در قاره آسیا و نیمه دیگر آن در قاره اروپا که توسط پل بزرگ معلق «سلطان محمد» دو قاره را به هم اتصال داده، وصف ناپذیر است. در قلب این شهر، تنگه «بسفر» قرار گرفته و محل تلاقی دریای سیاه و دریای مرمره است.
  • تهمینه محبی، سفالگر / در گفت گو با داریوش نخعی
    صفحه 26
    تهمینه محبی، ساکن تبریز و در همان جا به کار سفالگری مشغول است و کارهای درخور توجهی در این زمینه کرده است. داریوش نخعی که در طراحی موزه ی آب تبریز نقشی مؤثر دارد، در مسافرتی به آن شهر با خانم محبی گفت و گویی کرده و او را شناسانده است. گر چه خود معتقد است که کار هنرمند را باید دید و نه این که خواند!...
  • نوید رجبی صفحه 28
    سلطان حسن ال بقیه معزالدین وعدالله (Hassan Albolkiah Muizzadin Wadaulah) بیست و نهمین پادشاه برونئی متولد 15 جولای 1946 و بزرگترین پسر پادشاه پیشین عمرعلی سیف تلدین سوم است.
  • بهرام اشتری صفحه 30
    پیشینه در تقسیمات کشوری: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های ایران و مرکز این استان شهرکرد است. براساس آخرین تقسیم های سیاسی کشور، استان «چهارمحال و بختیاری» دارای 6 شهرستان، 24 شهر، 15بخش و 34 دهستان است....
  • محمد تقواشعار صفحه 34
    تا پیش از سال 2007 عجایب هفت گانه جهان شامل آثار باستانی متعلق به دوران باستان بود. فهرست قدیمی عجایب هفت گانه در قرون وسطی تکمیل شده و شامل چشم گیرترین بناهای تاریخی جهان باستان بود. اما در 7 ژوئیه سال 2007 میلادی، در یک مراسم رسمی در استادیوم «لوز» شهر لیسبون، پایتخت پرتغال و در یک رای گیری جهانی، عجایب هفت گانه جدید جهان معرفی شدند.
  • نوید محبی فر صفحه 42
    گوشه ای از بهشت که بر روی زمین به جا مانده است، جزیره ای در قلب دریای مدیترانه است. این بهشت به جا مانده، جایی نیست به غیر از «جزیره قبرس». از شمال به کشور ترکیه، از جنوب به قاره آفریقا، از غرب به کشور یونان و از شرق به سرزمین های اشغالی از طریق مرز دریایی متصل است. این جزیره دارای مساحتی بالغ بر 9251 کیلو متر و جمعیتی حدود 800 هزار نفر می باشد.
  • غلامرضا هدایت نیا صفحه 44
    جهانبخش غلامی مدیر جشنواره لاله ها می گوید: طبیعت، گل و گیاه، در فرهنگ و تمدن ایرانیان جایگاه خاصی دارد.
    می توان نگاه هنرمندان و نقاشان ایرانی را در نقوش کاشی کاری، سفال ها، گلیم بافی، فرش بافی و صنایع دستی به وفور دید....
  • اروشا دل شکیب صفحه 46
    برای بعضی اقامت در یک هتل لوکس با انواع امکانات، شیرین ترین بخش سفر است و حاضرند بهای زیادی در این باره بپردازند. آیا می دانید برای اقامت در گران قیمت ترین هتل جهان شبی چقدر باید بپردازید؟ اگر می خواهید اتاقی را در گران ترین هتل جهان رزرو کنید، به یاد داشته باشید،...
  • وحید رهی صفحه 48
    مالزی سرزمین لبخندهای همیشگی و تنوع باور نکردنی است که گردشگران را به خود فرامی خواند و به آنان تجربه های گوناگون و پرباری را ارایه می دهد. این سرزمین پرجاذبه با مردم گرم و صمیمی اش می تواند کلکسیونی از فرهنگ ها و جاذبه های مختلف آسیا را در یک سفر به شما ارایه نماید. مالزی تقریبا«در قلب ناحیه شرق آسیا قرار دارد و از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده است.