فهرست مطالب

مهندسی فرهنگی - پیاپی 55-56 (امرداد و شهریور 1390)

فصلنامه مهندسی فرهنگی
پیاپی 55-56 (امرداد و شهریور 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • شاهرخ محمدبیگی صفحه 8
    در این مقاله به سیمای راه یافتگان در گستره آیات الهی (قرآن مجید) پرداخته شده است. نویسنده براساس سوره حمد، راه یافتن بر صراط مستقیم و برخورداری از نعمت هدایت را مبنا قرار داده و مصادیق آن را یعنی نبیین، صدیقین، شهداء، صالحین و مطیعان خدا و رسول تبیین کرده است و در پایان مشخصات صراط مستقیم را توصیف کرده است.
    کلیدواژگان: قرآن، خودی، غیرخودی، صراط، انعمت علیهم، مغضوبین، ضالین
  • علیرضا پوراسماعیلی صفحه 21
    ورود سرمایه گذاری خارجی و شرکت های چندملیتی به یک کشور همواره نگرانی هایی را برای کشور میزبان به همراه دارد؛ چه از طرف کشورهای پذیرای سرمایه گذار خارجی برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی نیازمند جذب سرمایه های خارجی هستند و از طرف دیگر، حضور سرمایه گذار خارجی در کشور میزبان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته، یادآور خاطرات تلخ دوره استعمار است و هنوز رگه هایی از نگرانی هایی مانند دخالت در امور داخلی و به یغما بردن منابع طبیعی کشور میزبان در کشورهای پذیرای سرمایهگذار خارجی دیده میشود.
    البته برخی از این نگرانی ها از بین رفته است؛ ولی در بعد فرهنگی، دغدغه ها همچنان باقی است و ترس از تاثیرات نامطلوب فرهنگ بیگانه بر فرهنگ بومی، کشورها را بر آن داشته تا در بخشهای فرهنگی محدودیتهایی را برای سرمایه گذاری خارجی در نظر بگیرند. این نوشتار تاثیرات فرهنگ بومی و سرمایهگذاری خارجی را بهطور جداگانه بررسی میکند تا دریابد که سرمایه گذاری خارجی و فرهنگ بومی کشورهای میزبان سرمایه گذاری خارجی چه تاثیراتی بر یکدیگر میگذارند
    کلیدواژگان: فرهنگ، سرمایه گذاری خارجی، کشور میزبان، هویت ملی
  • علیرضا رشیدی، مریم رشیدی صفحه 31
    بیتردید شناخت دقیق ماهیت رسانه ها و بررسی توانمندی ها و کارکردهای مثبت آنها، سهم فزایندهای در توسعه دانش، فرهنگ، مهارتها و نگرشهای فردی و اجتماعی بشر دارند. توجه به این رسالت مهم، برای دولتمردان، برنامه ریزان و عاملان رسانه های جمعی ضرورتی انکارناپذیر است. براین اساس بررسی نقش رسانه ها در حفاظت از محیط زیست و تاثیر آنها در رفتار مردم و مدیران از منظر شکل گیری فرهنگ مصرف، هدف اساسی این پژوهش میباشد. در ابتدای نوشتار به معنا و مفهوم واژه زیست محیطی خواهیم پرداخت و سپس به پیامدهای بحران مصرف بیرویه از منابع طبیعی، درسطح ملی و بین المللی اشاره خواهد شد. در ادامه مهمترین رسالت رسانه ها را مورد توجه قرار خواهیم داد و در انتها به این پرسش خواهیم پرداخت که رسانه ها چگونه میتوانند به طور اخص بر رفتار مدیران درخصوص اصلاح الگوی مصرف تاثیرگذار باشند.
    روش تحقیق در این پژوهش، از نوع تحلیلی است و برای این منظور دیدگاهه ای صاحبنظران، کتب، پیشینه مطالعاتی و تحقیقات انجام شده مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
    کلیدواژگان: رسانه، محیط زیست، مردم، مدیران، فرهنگ مصرف
  • مهدی عباسی، میکائیل جمال پور صفحه 44
    یکی از نکاتی که در دوران جدید مورد توجه قرار گرفته نقش ارزشها و باورهای عامه در عملکرد افراد در عرصه های اجتماعی، اقتصادی- سیاسی است. امروزه فرهنگ سازمانی، به عنوان پدیدهای که نقش گرفته از سیاستها و رویکردهای مدیران رده بالای سازمانی می باشد، از جمله عوامل ساخته شده به وسیله منابع انسانی است که نقش مهمی در تحول نظام اداری ایران و به خصوص در پیشگیری از بروز فساد در ادارات و سازمانها و ارتقای نظام اداری دارد. صاحبنظران نسبت فرهنگ سازمانی به سازمان را، همچون نسبت شخصیت به فرد میدانند که نقش مهمی در شکلگیری رفتار (فردی و سازمانی) دارد. رویکرد اساسی که این مقاله بر آن تاکید دارد این است که به جای اتکا به رویه هایی که مبتنی بر تنبیه بعد از ارتکاب فساد است، ایجاد و راهاندازی یک سیستم پیشگیری از فساد که هسته مرکزی آن فرهنگ جامعه و فرهنگ سازی، بهعنوان امری ضروری میباشد. این رویکرد اقداماتی همچون هویت بخشی به کارکنان، تثبیت سیستم اجتماعی، ایجاد تعهد درونی در کارکنان، تثبیت شیوه های انگیزشی و ارائه الگوهای مناسب رفتاری آنچه که دین اسلام از فرد مسلمان میخواهد که مراقب احوال و افعال خود باشد و خطا نکند بررسی و نیز مهمترین کارکردهای فرهنگ سازمانی به منظور ایجاد فضایی که هم نهی کننده فساد اداری و هم نهادینه سازی فرهنگ سازمانی در راستای حفظ کرامت مردم در نظام اداری خواهد بود مورد بررسی قرار میگیرد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، فساد اداری، نظارت، صلابت
  • قربانعلی محبوبی، نجفعلی شهبازی صفحه 55
    تنوع فعالیتهای اقتصادی از یکسو و نقش رو به افزایش دولتها در جهت گسترش خدمات عمومی، تامین اجتماعی، تعهدات دولت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق رشد اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد، پرداخت و دریافت مالیات را به مسئلهای مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده است. دولت ها به کمک این منبع، توانایی تامین بخش قابل توجهی از هزینه های گوناگون خود را بهدست آورده و متناسب با حجم مالیات ستانی، قادر خواهند بود که منابع در اختیار را براساس اولویتهای مورد نظر تخصیص دهند. مالیات از آن دست ویژگی های نظام اجتماعی است که پذیرش آن از طرف مودیان و نحوه اجرای آن از طرف دولت و حساسیت نخبگان و سازمان های مردم نهاد نسبت به آن، بسیار به ویژگی های فرهنگی کشور بستگی دارد. مالیات از نظر پذیرش و مقبولیت فردی، جایگاه منحصر به فردی دارد. مالیات، پرداخت یکجانبه ملت به دولت براساس قانون است که برخلاف جریان عمومی اقتصادی، هنگام پرداخت آن، کالا یا خدمت مشخصی به پرداختکننده آن صورت نمیگیرد. با این توصیف، فرهنگ مالیاتی که عبارت از بررسی جریان فرهیختگی در عناصر مادی و معنوی پرداخت مالیات از طرف شهروندان و دریافت آن از طرف دولت و هزینهکرد آن است؛ بسیار پیچیده خواهد بود. در این تحقیق ضمن بررسی بحث فرهنگ مالیاتی به راهکارهای نهادینه شدن آن در جامعه پرداخته میشود.
    کلیدواژگان: مالیات، فرهنگ مالیاتی، فرار مالیاتی
  • جمال عبدالملکی، اباصلت خراسانی صفحه 68
    هدف از این مقاله بررسی تربیت شهروندی در بروندادهای نظام آموزش متوسطه با عنایت به مطالعه تربیت شهروندی در دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسهای است. جامعه پژوهش تمام دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی هستند که از طریق سرشماری 147 دانشجو انتخاب شد ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 30 سوالی است. جهت تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه، فریدمن و مانووا استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که: مقادیر تی تک نمونهای متغیرهای تربیت شهروندی به صورت کل، مشارکت سیاسی اجتماعی و اقتصادی، وحدت ملی، حقوق بشر و مسئولیت پذیری در سطح 05/0 معنادار میباشد. با توجه به نتایج آزمون فریدمن مقدار خی دو حاصل در سطح 05/0 معنادار و بیانگر تفاوت در رتبه بندی مولفه های تربیت شهروندی است. با توجه به نتایج مانووا تنها در متغیرهای وطندوستی، تفکر انتقادی و مسئولیت پذیری تفاوت معنادار در سطح 05/0 میان دانشجویان دختر و پسر وجود دارد. با توجه به نتایج مانووا تنها در متغیرهای تفکر انتقادی و قانونگرایی تفاوت معنادار در سطح 05/0 بین دانشجویان رشته های مختلف وجود دارد.
    کلیدواژگان: شهروندی، تربیت شهروندی، مولفه های شهروندی، برونداد نظام آموزش متوسطه، دانشجویان
  • محمدحسن شربتیان صفحه 79
    حجاب و مسئله بدحجابی از زاویه جامعه شناختی پدیدهای چندبعدی است. از یکسو مقوله ای اخلاقی، دینی و معرفتی است و از طرف دیگر پدیدهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... است. از نگاه فمینیسم این مسئله برای ایجاد حیات برهنه زنان و تصاحب قدرت امری لازم است. مسئله اجتماعی حجاب و بدحجابی در ارتباط با امنیت اجتماعی و اخلاقی، تقویت و اشاعه رفتارها محجبانه، افزایش سرمایه اجتماعی،(اعتماد و مشارکت) شهروندان در نظم اجتماعی و پیشگیری از پیامدهای سوءناامنی اجتماعی و افول سرمایه اجتماعی امری ضروری در جامعه اسلامی ایران است. از طریق جامعه پذیری پایدار و قوی درخصوص نهادینه کردن حجاب و طرد پوشش های ناموجه اسلامی، هریک از نهادهای اجتماعی جامعه، براساس کارکرد و وظایف ساماندهی شده باید فعالیتهای فرهنگی و مشارکت اجتماعی خود را در امر حاکمیت افزایش دهند. از نگاه جامعه شناختی، حجاب به مثابه رسانه ارتباطی نمادین و کنش اجتماعی است و موجب کنترل آسیبهای اجتماعی و گسترش مفاسد و انحرافات اجتماعی خواهد شد. مسئله حجاب و بیحجابی باید در بستری از روابط اجتماعی و تعاملات فرهنگی در چارچوب مسائل زنان با تاکید بر مولفه های معنوی، فرهنگی، منزلتی، شخصیتی و رفتاری به دور از اختلالات قطبی شدن، تضاد، ناپایداری، ضعف و فقدان هنجاری- ارزشی، سیاست زدگی و دینزدگی سطحی، از طرف حاکمیت و دولتها در قالب راهبردها و راهکارهای فرهنگی و اجتماعی نهادینه شود. بر این اساس در این مقاله به بررسی سطوح عمیق اجتماعی و فرهنگی حجاب و آسیب اجتماعی بدحجابی پرداختهایم و راهبردها، راهکارها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی را برای نهادینه کردن این هنجار و ارزش اجتماعی در جامعه اسلامی ارائه دادهایم.
    کلیدواژگان: آسیب اجتماعی، امنیت اجتماعی، بدحجابی، تبیین جامعه شناختی، حجاب، جامعه پذیری، سرمایه اجتماعی
|
  • S.Mohammadbeygi Page 8
    This paper has dealt with the appearance of guided people in the mirror of Divine verses. The writer has based finding the way on the right way and enjoying guidance blessing on the base of Hamd chapter. The writer has also explained that the prophets, honest and pious people, witnesses, obedient of God and the holy prophet are the instances of the right way.
  • A.R.Pooresmaili Page 21
    The emergence and appearance of foreign investments and multinational enterprises in a country can always cause some concerns to the host country. This is because of the need of host countries to the investment to make economic progress and development. On the other hand; the emergence and entry of foreign investors in the host countries especially in the developing countries or less developed countries is a reminder of the bitter memories of the colonist era. Of coure some of these concerns have disappeared. But in the cultural fields there can be the same kind of concerns. A kind of phobia about the undesired impacts of alienated culture on the aboriginal and native culture has forced countries to put limitations for foreign investor in cultural sectors. This paper has tried to study and investigate the impacts of the native culture and foreign investment understands the mutual impacts of them.
  • A. R.Rashidi, M.Rashidi Page 31
    Undoubtedly having a deep and good knowledge of the mass media’s nature and their capacities and function can play a tremendous and valuable role in the development of knowledge, culture, skills and individual or social attitudes. Paying attention to this main mission by governments, planners, and mass media agents is inevitable. Based on this statement; study of the role of mass media in the protection of environment and its effects on the behavior of people and managers, regarding the consumption culture formation is the main purpose of this study. The method of this paper is analytical and to fulfill this method; the viewpoints of experts, related books, current literatures and performed researches were also studied.
  • M. Abbasi, M.Jamlpoor Page 44
    The role of values and beliefs in the individuals’ social, economic and political performances is one of the main points of modern age. Nowadays; organizational culture as a phenomenon that is affected by highranking managers’ policies and approaches is one of the human resources factors that are capable to play an important role in the change and development of Iran’s administration system. According to the experts; the relationship between the organizational culture and organization is similar to the one that exists between personality and person that has a main role in the behavior formation (both individual and organizational). The basic approaches of this study is to try to explain and establish a corruption prevention system whose central core is society’s culture and culturalization in state of relying on punishment due to committing a corruption. This approach intents to study the measures and the steps, such as staff identification, social system stabilization, creating internal commitment in the staff, stabilization of motivation methods and introducing a suitable behavioral pattern.
  • G.A. Mahbobi, N.A .Shahbazi Page 55
    Diversity of economic activities and the growing role of government in the expansion of public services, social insurance, and government’s commitments in the economic and social fields and the efforts to realize the economic growth and fair income distribution have turned paying and receiving taxes into an important and influential problem. Governments are able to provide the necessary funds and expenditures needed to support different parts of society. Taxation is a kind of social system which acceptance by taxes payers, its performance by the government, the elites’ sensitivity and NGOs are much dependable on the cultural characteristics of society. Taxation has a unique position due to the acceptance and individual attractiveness. Tax is a kind of unilateral paying by the people to the governments in which no goods or products are to be delivered to the taxes payers. Tax culture is a complex category. In this research the tax culture and the necessary strategies needed to internalize the tax culture in the society are to be studied.
  • J. Adolmaliki, A.Khorassani Page 68
    The aim of this paper is to study the citizenship education in the education system outputs. The sample society of this research has been chosen from the freshman undergraduate students of psychology and education sciences faculty of Tehran University. The method of this research is causative- comparative. The tool of this research is a questionnaire with thirty questions. T take, Freedman, and Manoa tests wereused and exploited in order to analyze gathered data of this research. The results shown that T Take values of variables including the citizenship education in general, sociopolitical and economic participation, national unity, human rights and accountability were meaningful at a level of 5./.. According to the results of Freedman tests the value of a KHI of two results at a level of 5. /. is meaningful and indicates to a difference in ranking the citizenship education categories. According to the results of Manoa tests; there wasa meaningful difference at a level of 5. /. in variables including patriotism, critical thinking and accountability among girl and boy students.
  • M.H.Sharbatiyan Page 79
    Hejab or wearing and not observing it in a good manner is a multidimensional problem from a sociological viewpoint. From one hand it is a moral religious and epistemological category and a sociopolitical and cultural phenomenon on the other hand. This problem is necessary to build a bare life and gain the power from a feminism viewpoint. Observing hejab in a good manner is necessary to establish social and moral security and to expand social capital. It is also needed to increase the level of participation and confidence among citizens and prevent social abnormalities and insecurities in the Islamic Iranian society. Social institutes regarding to their tasks and missions should try to do their best to internalize hijab and remove unacceptable wearing patterns through socialization and doing cultural activities and increasing social participation in the Islamic Iranian society.