فهرست مطالب

بانوان شیعه - پیاپی 24 (تابستان 1389)

نشریه بانوان شیعه
پیاپی 24 (تابستان 1389)

  • جنسیت، فرهنگ و دین
  • 168 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • قاسم بستانی، نصره باجی صفحه 7
    فاطمه از جمله چهره های اسلامی ویژه، با فضیلت ها و خصوصیت های ویژه است. او فرزند بسیار عزیز و نزدیک پیامبر اسلام و ترتبیت شده اوست. از سویی دیگر، همسر یکی از بزرگ مردان تاریخ اسلام، علی است... ویژگی های ممتاز این سرور بانوان، او را مقامی بسیار والا بخشیده و نظر و رای ایشان نسبت به مسائل و موضوعات، حجت و ملاک عمل متدینان قرار گرفته است. از جمله موضوعاتی که پس از رحلت پیامبر رخ داد، امر جانشینی او بود که در نهایت، به تقسیم مسلمانان به دو گروه موافق وضع موجود و مخالف آن (و طرف داران علی) انجامید. اما موضع فاطمه در این خصوص چه بوده است؟ آیا ایشان ساکت از کنار این اختلافات گذشتند یا آنکه در دفاع از فرد یا جریان خاصی تلاش کردند؟ این تلاش ها چگونه بوده است؟
    در این مقاله، که به روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها تدوین گردیده، سعی می شود ابعاد فعالیت ها و اقدامات مختلف دخت گرامی پیامبر اکرم، حضرت فاطمه در خصوص ماجرای خلافت و جانشینی پس از پیامبر ترسیم شود. در نهایت، آشکار می گردد که ایشان از هیچ اقدامی برای رساندن حق خلافت به محق آن یعنی علی، فروگذاری نکرده اند.
    کلیدواژگان: فاطمه (س)، علی (ع)، خلافت، ولایت
  • سیده شیدا سالاری، زهرا امی صفحه 25
    ولایت از معانی حقیقی است که در طول تاریخ بشر جریان دارد؛ چراکه ولایت بالذات مختص پروردگار سبحان است و اوست که سرپرست کل عالم هستی است، و از آن روی که باید اوامر و نواهی حضرتش اطاعت شود تا دین الهی حیات جاودان یابد و بشر به سعادت و کمال حقیقی اش دست پیدا کند، انبیا و اولیای الهی را به عنوان مصداق و مظهر ولایت خویش قرار داده است.
    وجود نازنین بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه که ملک و ملکوت ستایشگر کمالات، فضایل و وجود نورانی اویند، مدافع حقیقی ولایت و والاترین مقتدا برای اطاعت و دفاع از حریم مقدس ولایت است. دفاع آگاهانه، جانانه و همه جانبه او در واقع، دفاع از ولایت خداوند و دین حق بود، اما خفتگان و نامردمان از این مهم سر باز زدند. از این رو، بر هر کس که داعیه اسلام و مسلمانی دارد، لازم و ضروری است که با نگاهی هر چند کوتاه به مشی سیاسی حضرت زهرا، حقیقت والای حریم مقدس ولایت در عالم هستی را دریابد، تا مسیر پر فراز و نشیب پذیرش، اطاعت و دفاع از ولایت را با اقتدا به بزرگ بانوی آفرینش، دلاورانه و با بصیرت بپیماید.
    آشنایی باحقیقت ولایت (به طور کلی) و اهمیت آن و آشنایی با چگونگی دفاع حضرت صدیقه از مقام ولایت؛ و الگوگیری از ایشان در دفاع از این حریم مقدس، اهداف این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر از طریق جمع آوری اطلاعات مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای و تنظیم آنها به روش بنیادی، و با تحلیل منطقی بر متون موثق روایی و تاریخی تدوین گردیده است.
    کلیدواژگان: ولایت، پیامبر (ص)، علی (ع)، فاطمه (س)
  • آنیتا همایون فرد، سیدمهدی سجادی صفحه 49
    ازدواج، استحکام و قوام شخصیتی زن و مرد و در عین حال، ارتقای روحی، معنوی و آرامش روانی فرد را به دنبال دارد. همچنین موجب بهداشت روحی و روانی یک جامعه و حاکمیت عفاف و حس مسئولیت پذیری می گردد. امروز، با توجه به حاکمیت زندگی مدرن و ماشینی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت آسان کردن این سنت بین جوانان احساس می شود. الگوبرداری از سیره حضرت زهرا، بهترین طریق حصول به این امر می باشد که نوشتار حاضر، آن را مورد بحث قرار داده است.
    کلیدواژگان: حضرت زهرا (س)، ازدواج، همسر، تحکیم خانواده، الگو
  • مرضیه نصرتی صفحه 61
    خانواده که کانون رشد و تکامل انسان است، باید با توجه به اهداف مقدسش بنا شود. حضرت زهرا که الگوی برجسته یک زن و مادر موفقی است، خانواده ای را سالم می داند که پایه های آن را عبودیت، عدالت، ایثار، محبت، سازگاری، شناخت نقش ها، تشریک مساعی و جلب رضایت همسر همراه با تربیت فرزندان با رویکردی خدامحورانه، تشکیل دهد. آن حضرت به نقش موثر زن در خانه اشاره دارد و حجاب را ارزش و موجب حفظ بقای خانواده می داند.
    کلیدواژگان: خانواده، عدالت، تربیت
  • زهرا دیانتی پور، دل آرا نعمتی صفحه 85
    معرفت به امور زیربنایی اعتقادات اسلامی از مهم ترین وظایف یک متدین به دین اسلام می باشد که باید با استدلال، به آنها پرداخته و مورد پذیرش او گردد. یکی از مسائل بحث برانگیز، عصمت حضرت زهرا است. عصمت فاطمه زهرا با ادله فراوان قابل اثبات است. چنان که پیامبر اکرم، در حدیثی که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند، می فرماید: «همانا خداوند تبارک و تعالی به خاطر خشم فاطمه، غضب می کند و به سبب رضایت او خشنود می گردد.» روشن است که در صورتی می توان خشم و غضب یک شخص را ملاک خشنودی و ناخشنودی خداوند دانست که وی جز به اجرای فرمان های الهی نیندیشد و نه تنها در عمل، بلکه در فکر و اندیشه نیز معصوم باشد. در این روایت، به صورت کلی، رضایت فاطمه محور خشنودی الهی قرار گرفته است. این یکی از دلایل عصمت آن حضرت است. اهمیت آن در این است که عصمت ایشان به عنوان اصل جدایی ناپذیر در وظیفه هدایت انسان ها نقش ایفا می کند. اما در این مقاله سعی بر آن است که بدانیم با توجه به مبانی عصمت خواه مبانی برگرفته از عقل و یا نقل معصومیت حضرت زهرا اکتسابی است یا الهی؟
    کلیدواژگان: عصمت، حضرت زهرا (س)، الهی، اکتسابی
  • احسان پوراسماعیل صفحه 111
    محتوای آیه چهل و دوم سوره مبارکه «آل عمران»، حاکی از سخن گفتن فرشتگان با حضرت مریم است. یکی از موضوعات این گفت وگو، به پاک شدن و برانگیخته شدن آن حضرت در بین بانوان اختصاص دارد: «و إذ قالت الملئکه یامریم إن الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین»اگر چه ظاهر واژه «العالمین» در مواردی از آیات قرآن عمومیت آیه را می رساند، اما در برخی موارد نظیر این آیه تخصیص می خورد. از این رو، این آیه نشان دهنده اصطفای نسبی حضرت مریم در میان بانوان جهان و یا به عبارت دیگر، برگزیدن وی در برابر زنان زمانه خویش است؛ که این مدعا با توجه به روایات ماثور فریقین و بیان صاحبان کتاب های تفسیری، در این مقاله اثبات شده است.
    بر اساس همه روایات ماثور شیعه و اغلب روایات اهل سنت، حضرت فاطمه بر همه بانوان جهان برتری دارد.
    کلیدواژگان: حضرت فاطمه (س)، حضرت مریم (س)، علوم قرآن، عام و خاص، شیعه
  • نهله غروی نایینی، ابوالفضل چتری بیدگلی صفحه 131
    در این نوشتار سعی شده به اسرار و رازهای تولد بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا، از دریچه روایات معصومان نگاه شود. این مقاله مشتمل بر دو بخش می باشد. بخش اول: اسرار قبل از تولد تا زمان تولد (شامل 7 نکته) و بخش دوم: اسرار، کیفیت و نکات مربوط به حین تولد (شامل 9 نکته). بنا بر اهمیت و نقش «درخت طوبی» در زمان تولد و ازدواج حضرت فاطمه، توضیح مختصری در مورد این درخت و ارتباط آن با صدیقه طاهره در پایان بخش اول آورده شده است.
    کلیدواژگان: عصاره، حضرت زهرا، بهشت، درخت طوبی
|
  • Dr. Qasem Bostani, Nasreh Baji Page 7
    Fatemah (p. b. u. h.) is one of the Islamic figures enjoying particular virtues and characteristics. She is the prophet's highly esteemed daughter and she was trained by him. Furthermore, she is the wife of one of the greatest men in the history of Islam, i.e. Ali (p. b. u. h.). The outstanding characteristics of her majesty have promoted her to a very noble status and her views and ideas in regard with different issues are considered as a criterion for the religious people. One of the issues which happened after the prophet's passing away was the issue of his caliphate, which eventually resulted in a division of two groups among the Moslems: those who approved the status quo and those who disapproved it (i.e. the followers of Ali, p. b. u. h.). What was Fatemah's (p. b. u. h.) position about this issue? Did she remain silent about this dispute or did she take the side with a specific individual or stance? What attempts did she make? The present article, based on a library method of research and data analysis, tries to study different aspects of the actions taken by the prophet's daughter, Fatemah (p. b. u. h.), about the caliphate after the prophet (p. b. u. h.). At the end, it is revealed that she did all she could in order for the justice to be practiced and caliphate be granted to Ali (p. b. u. h.).
  • Seyedeh Sheida Salari, Zahra Ommi Page 25
    Authority is a one of the true concepts prevalent throughout the history of humanity because it is in essence specific to God, the Glorified, and He is the King of all the world of existence. Since all His orders should be obeyed in order for the divine religion to remain eternal and for the man to achieve his true prosperity and culmination, God has set the prophets and divine persons as the manifestations and embodiment of His authority.Her majesty Fatemah (p. b. u. h.), who is the lady of the two worlds and is praised in the earth and the heavens, is the real defender of the divine authority, and she is the supreme model to be followed in the obedience and defense of the holy realm of the divine authority. Her wise and full-hearted defense was in fact a defense of the God's authority; however, the unaware and wicked people disobeyed this important issue. Therefore, it is necessary for every Moslem to study the political conduct of her majesty Fatemah (p. b. u. h.) in order to realize the valuable truth of the holy realm of the divine authority in the world and walk wisely and bravely along the path of supporting the divine authority through following her majesty. This article deals with the truth of the divine authority (in its general sense), its necessity, the way her majesty Fatemah (p. b. u. h.) supported it, and the way one can set her as a model in this regard. The research approach in this study is a library model and the data has been gathered from creditable texts of tradition and history books and analyzed in an intellectual way.
  • Anita Homayunfard, Dr. Seyyem Mahdi Sajjadi Page 49
    Marriage strengthens men and women's personality, culminates them spiritually and comforts them psychologically. Furthermore, it results in the spiritual and psychological wellbeing of a society and the prevalence of chastity and the feeling of responsibility. Today, considering the prevalence of the modern mechanized life, the necessity of facilitating the conditions for marriage among the young people is felt more than any other time. Following the model set by her majesty Zahra (p. b. u. h.) is the best way to achieve this goal. The present article deals with this issue.
  • Marziyeh Nosrati Page 61
    The family as the center for the growth and culmination of human being should be set up according to its holy objectives. Her majesty Fatemah (p. b. u. h.), who is an exemplary model as a successful wife and mother, believes that a healthy family is based upon the obedience of God, justice, altruism, affection, reconciliation, being aware of the roles, cooperation, winning the satisfaction of the spouse, and training children through a divine approach. Her majesty refers to the influential role of women at home and believes that hijab is valuable and results in the maintenance of the family.
  • Zahra Diyanati Pour, Dr. Delara Nemati Page 85
    Being acquainted with the fundamental issues of the Islamic beliefs is among the most important duties of a Moslem. Such an acquaintance and acceptance should be based on reasoning. One of the controversial issues is the infallibility of her majesty Zahra (p. b. u. h.). The infallibility of her majesty Fatemah (p. b. u. h.) can be proved through abundant reasons. The prophet in a tradition approved by both Shiites and Sunnites says that "Verily, the Most High God gets angry if Fatemah gets angry and He gets satisfied if she is satisfied." It is evident that the anger and satisfaction of a person can be the criterion for the God's satisfaction and dissatisfaction provided that the individual considers nothing beyond obeying God's orders and is infallible both in thought and action. In this tradition, generally the satisfaction of her majesty Fatemah (p. b. u. h.) has been considered as the basis of God's satisfaction. This is one of the reasons for the infallibility of her majesty. This issue is important because her infallibility plays a role as an inseparable principle in the guidance of humanity. Considering the principles of infallibility, whether intellectual or traditional, the present article tries to reveal whether the infallibility of her majesty Zahra (p. b. u. h.) is innate or acquired.
  • Dr. Ehsan Pouresmaili Page 111
    The content of the verse 42 of the Chapter of the Family of Imran (Quran: 3:42) implies that the angles talked to her majesty Maryam (p. b. u. h.). One of the issues in their speech deals with her purification and choosing of her majesty prominent among the ladies: «وَ إِذ قَالَتِ الْمَلَئكَةُ يَامَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَاكِ عَلي‏ نِسَاءِ الْعَالَمِين» "And when the angels said: O Mary! Lo! Allah hath chosen thee and made thee pure, and hath preferred thee above (all) the women of creation. "Although the term "choosing" implies a general sense in some of the verses of the Holy Quran, in some other cases, such as the above mentioned one, has a restricted and specific reference. Therefore, this verse connotes a relative prominence of her majesty Maryam (p. b. u. h.) among the ladies of the world. In other words, it implies that she was preferred above the ladies current with her. In this article, this claim is based on the authentic traditions of both Shiites and Sunnites and the explanations of the interpretation books. According to all the authentic Shiite traditions and most of Sunnite traditions, her majesty Fatemah (p. b. u. h.) is prominent among all the ladies of the world.
  • Dr. Nehleh Gharvi Naini, Abolfazl Chatri Bidgoli Page 131
    The present article is an attempt to have a look at the secrets of the birth of Fatemah (p. b. u. h.), the lady of the two worlds, from the viewpoint of the traditions by the infallibles. The article consists of two parts. The first part deals with the secrets before the birth until the time of the birth (including seven points), and the second part deals with the secrets, quality and the points during the birth (including nine points). Because of the importance and the role of "the Tree of Tuba" (a tree in the Paradise) at the time of the birth and marriage of her majesty Fatemah (p. b. u. h.), a brief explanation has been provided at the end of the first part about this tree and its relevance to Fatemah (p. b. u. h.).