فهرست مطالب

Jentashapir Journal of Cellular and Molecular Biology - Volume:3 Issue: 1, 2012

Jentashapir Journal of Cellular and Molecular Biology
Volume:3 Issue: 1, 2012

  • 90 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1391/03/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات اصیل
  • سامیه غنا، اکرم ثناگو، لیلا مهستی جویباری صفحه 227
    زمینه
    ارزشیابی عملکرد یادگیرندگان، یکی از مولفه های مهم و حساس در فرآیند یاددهی یادگیری است. هدف از انجام این مطالعه، تبیین تجربه ی دانشجویان از «خود ارزیابی در بالین» بوده است.
    روش
    در این مطالعه ی کیفی با 20 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی در سال 1389 مصاحبه ی نیمه ساختار به عمل آمد. نمونه گیری، مبتنی بر هدف و با حداکثر از سوال های کاوشی برای عمیق تر شدن مصاحبه ها و استخراج تجربیات استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط، دست نویس و مطابق رویکرد «تحلیل محتوا» آنالیز شدند. برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا، رضایت نامه ی شفاهی اخذ گردید.
    نتایج
    آنالیز حاکی از آن بود که ملاک های خود ارزیابی، تلفیقی از معیارها و قضاوت های محسوس و نامحسوس برگرفته از کلام و رفتار «استاد، پرسنل درمانی، همتایان، بیماران» و «خود ارزیابی دانشجو» است. «جلب رضایت و جلب اعتماد استاد، درخشیدن در بین همتایان، جلب اعتماد و رضایت بیمار، پاسخگو بودن» از مولفه های ذهنی قضاوت از خود، در عرصه ی بالین بوده است.
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه ی حاضر، حاکی از آن است که دانشجویان با معیارهای خاص خود، به ارزیابی می پردازند. این معیارها مشتمل بر اشاراتی است که آن ها به-طور مستمر از محیط درونی و بیرونی خود دریافت می کند که گاه در راستای ارزشیابی استاد است و گاه نانوشته در فرم های ارزیابی رسمی. لذا، توانایی شیوه های ارزیابی جاری، مورد تردید و سوال است. مطالعات بیشتری برای پاسخ به این که آیا استاد و دانشجو از یک زاویه به کار انجام شده می نگرند، نیاز است.
    کلیدواژگان: خودارزیابی، بالین، دانشجو، پرستاری، مامایی
  • جمیله زهرابی مقدم، صدیقه نوح جاه *، معصومه دیودار، زهرا صداقت دیل، عصومه ادیب پور، زهرا سپهوند صفحه 237
    زمینه

    کودکان از آسیب پذیر ترین گروه های جامعه هستند. اگرچه آمار دقیقی در مورد شیوع کودک آزاری وجود ندارد، اما عوارض کوتاه مدت و درازمدت کودک آزاری و بی توجهی به کودکان در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است.

    روش

    در یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی، به طور مقطعی 956 کودک 5-2 ساله ی تحت پوشش مراکز بهداشتی در شهر اهواز و هفتگل در سال 1389 به منظور تعیین شیوع کودک آزاری و عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن در مراحل مقدماتی پژوهش، مورد ارزیابی قرار گرفته بود، استفاده و از طریق تکمیل پرسشنامه توسط پرسش گران آموزش دیده صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS17و آزمون های آماری کای دو و رگرسیون لجستیک استفاده شد.

    نتایج

    به طور کلی 5/67 درصد (645 مورد) کودکان مورد تنبیه فیزیکی قرار گرفته بودند. شیوع آزار عاطفی70 درصد بود. شیوع آزار جسمی در شهر اهواز 6/67 درصد و در شهر هفتگل7/67 درصد بود.بالاترین شیوع آزار کودکان در زنان بی سواد محاسبه گردید.

    نتیجه گیری

    شیوع بالای خشونت در این مطالعه با نتایج مطالعات در سایر کشورها متفاوت، ولی با نتایج برخی مطالعات داخل کشور هم خوانی دارد. غربال گری و ارجاع قربانیان کودک آزاری در مراکز بهداشتی بایستی در اولویت قرار گیرد.

    کلیدواژگان: کودک آزاری، غفلت، کودکان 5، 2 ساله، اهواز، ایران
  • محمدعلی عصاره زادگان، عبدالحسین شکورنیا صفحه 247
    زمینه
    امروزه آلرژی به مواد غذایی و میوه های تازه، به عنوان یکی از مشکلات بهداشت جهانی به خصوص در کشورهای غربی محسوب می گردد و مانند دیگر اختلالات آلرژیک، شیوع آن در حال افزایش است. هدف این مطالعه، بررسی توزیع فراوانی آلرژی غذایی میان دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی و شهید چمران اهواز می باشد.
    روش
    در این مطالعه ی توصیفی مقطعی، جامعه ی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های اهواز از نظر آلرژی غذایی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. از روش نمونه گیری آسان برای جمع آوری داده ها و از آزمون مجذور کای و درصد فراوانی برای توصیف و آنالیز داده ها استفاده شد.
    نتایج
    در این بررسی 3482 دانشجوی دختر و پسر بررسی شدند که 5/31 درصد بومی اهواز، 32 درصد بومی خوزستان و 5/36 درصد غیر بومی خوزستان بودند. 1/44 درصد مذکر و 9/55 درصد مونث با میانگین سنی 20/3± 96/21 بودند. فراوان ترین مواد غذایی آلرژی زا عبات بودند از: بادنجان 4/20 درصد، خربزه 1/16 درصد، سوسیس کالباس 5/15 درصد، شیر 1/15 درصد، کیوی 9/9 درصد، گوجه فرنگی6/6 درصد، تخم مرغ 5/6 درصد و انگور 3/6 درصد. فراوانی برخی آلرژن های غذایی در دخترها به طور معناداری از پسرها بالاتر بود (01/0p<).
    نتیجه گیری
    انجام مطالعاتی بر اساس آزمون تشخیصی استاندارد برای تعیین حساسیت به مواد غذایی و همچنین تعیین مشخصات ایمونوشیمیایی و مولکولی آلرژن های اصلی مواد غذایی و به خصوص میوه های آلرژی زای شایع در منطقه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: شیوع آلرژی غذایی، دانشجویان، دانشگاه های اهواز
  • زری طحان نژاد، فاطمه زاده اسد، مریم انصاری، الهه خدادادی، مرجان سبزواری، محبوبه سمیع صفحه 267
    زمینه
    یکی از تست های معمول در آزمایشگاه ها، ا ندازه گیری سرعت رسوب اریتروسیتی می باشد که برای ارزیابی روند بسیاری از بیماری های التهابی، عفونی و سرطان ها به کار می رود. این مطالعه به منظور بررسی میزان سرعت رسوب اریتروسیتی در بیماران سرپایی و بستری شده در بخش های مختلف بیمارستان گلستان اهواز انجام شده است.
    روش
    این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی در نیمه ی دوم سال 1388 برروی بیماران سرپایی و بستری شده در بیمارستان گلستان اهواز انجام شده است. برای تعیین میزان سرعت رسوب اریتروسیتی از روش وسترگرین استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS با استفاده از زمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    در تحقیق حاضر، میانگین سرعت رسوب اریتروسیتی در افراد مذکر 5 / 12 ±5/34 و در افراد مونث 12±9/ 33 می باشد که این تفاوت معنادار نبود (05/0<. (P میانگین سنی در افراد مذکر 13 ± 1/28 و در افراد مونث 1 / 12± 9/26، که این تفاوت معنادار نبود (05/0. (P> 51 درصد از افراد مذکر و 49 درصد مونث بودند که از این تعداد 38 درصد بیماران به طور سرپایی مراجعه کرده و 62 درصد در بیمارستان گلستان بستری شده بودند.
    نتیجه گیری
    افزایش میانگین سرعت رسوب اریتروسیتی در زنان و مردان تقریبا یکسان بود. این افزایش در میان بیماران بستری بیشتر از بیماران سرپایی بود که احتمالا به علت عوامل ایجاد کننده سرعت رسوب اریتروسیتی بالا، مثل: التهاب، عفونت، بدخیمی، بیماری های خود ایمنی و... در بیماران بستری شده، می باشد.
    کلیدواژگان: عفونت، سرعت رسوب اریتروسیتی، بیمارستان
  • نجمه حمید، وحید عطایی مغانلو، مجید عیدی بایگی صفحه 273
    زمینه
    تامین سلامت روان دانشجویان پزشکی به دلیل ماهیت استرس زای رشته ی تحصیلی و ارتباط مستمر و متقابل با بیماران در جهت تحقق بهداشت روانی جامعه حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی میان سلامت روان و سرسختی روان شناختی در دانشجویان پزشکی و مطالعه ی مقایسه ای این دو متغیر در دانشجویان سال اول و آخر پزشکی است.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که با روش نمونه گیری در دسترس بر روی دانشجویان سال اول و آخر پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام گرفت. نمونه ی مورد بررسی شامل 170 نفر متشکل از 85 نفر دانشجوی دختر و پسر سال اول پزشکی و 85 نفر دانشجوی سال آخر بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی سلامت روان SCL-90-R و پرسشنامه-ی پیمایش دیدگاه های شخصی بودند.
    نتایج
    نتایج حاصل آشکار ساخت که رابطه ی معناداری میان سرسختی روان شناختی و هریک از مولفه های آن با متغیر های سلامت روان به جز افکار پارانوئید و روان پریشی دانشجویان پزشکی وجود داشت P<0.001)). نقش ویژگی تعهد از دو مولفه ی دیگر سرسختی روان شناختی در ارتباط با سلامت روان مهم تر بود P<0.001)). همچنین تفاوت معنا داری بین سلامت-روان و سرسختی روان شناختی دانشجویان سال اول و آخر پزشکی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان سال آخر رشته ی پزشکی نسبت به دانشجویان سال اول از سلامت روان و سرسختی کم تری برخوردار بودند. به کارگیری اقدامات روان شناختی جهت تامین بهداشت روانی دانشجویان پزشکی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، دانشجویان پزشکی، سرسختی روان شناختی
  • محمد پوراعتضاد، مریم بابادی، حسین نگهبان سیوکی، نسترن مجدی نسب صفحه 283
    زمینه
    کاهش توانایی راه رفتن و تعادل از علایم شایع بیماری مولتیپل اسکلروزیس می باشند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر دو نوع برنامه ی تمرین درمانی بر تعادل عملکردی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می باشد.
    روش
    در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفت، 16 نفر بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (8 مرد و 8 زن با Expanded Disability Status Scale(EDSS) 5/4 یا کمتر) شرکت داشتند که به روش غیر تصادفی ساده انتخاب شدند. بیماران شرکت کننده، به صورت تصادفی در دو گروه 8 نفری تقسیم بندی شدند. برنامه ی تمرین درمانی بیماران گروه اول شامل تمرین ثبات دهنده و برنامه ی تمرین درمانی بیماران گروه دوم شامل تمرینات مشابه گروه اول به علاوه ی تمرین تعادلی بود. این تمرینات به مدت 8 هفته و در هر هفته سه جلسه برای تمام بیماران شرکت کننده انجام شد. جهت ارزیابی تعادل بیماران از آزمون کشیدن دست به طرفین و آزمون راه رفتن استفاده گردید.
    نتایج
    در نتایج آزمون کشیدن دست به هر دو سمت (راست و چپ) و نتیجه ی آزمون راه رفتن بین قبل و بعد از درمان در هر دو گروه تفاوت آماری معناداری مشاهده گردید (P < 0.001). مقایسه ی نتیجه ی آزمون راه رفتن بعد از درمان در گروه دوم نسبت به گروه اول بهبودی بیشتری نشان داد (P < 0.01). اما مقایسه ی نتایج آزمون کشیدن دست به هر دو سمت (راست و چپ) بعد از درمان بین دو گروه تفاوت آماری معناداری را نشان نداد (P > 0.05).
    نتیجه گیری
    تمرینات ثبات دهنده به همراه تمرینات تعادلی می توانند به عنوان یک روش درمانی موثر در بهبود تعادل عملکردی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، تعادل، تمرین درمانی
  • نامه به سردبیر
  • رویا رضایی، الهام عالی پور صفحه 293
    پرونده ی پزشکی بیماران، اعم از بستری یا سرپایی، حاوی اطلاعات مهمی در خصوص سابقه ی بهداشتی، تشخیص و درمان می باشد. این پرونده ها نقش مهمی در پی گیری مراقبت، آموزش و پژوهش پزشکی، ارزیابی خدمات ارائه شده، دفاع از حقوق بیمار، منافع بیمارستان و کارکنان آن ایفا می کنند. پژوهشگران با توجه به اهمیت پرونده های درمانگاهی در انعکاس وضعیت سلامت مردم جامعه و لزوم تشکیل، حفظ و نگهداری استاندارد پرونده های درمانگاهی مبادرت به تعیین وضعیت پرونده های درمانگاهی بیمارستان های دانشگاهی شهر اهواز نمودند. بر اساس مجموعه قوانین و مقررات پزشکی و دارویی وزارت بهداشت برای بیماران درمانگاه ها باید پرونده تشکیل گردد. نتایج نشان داد که برای بیماران در 54 (7/58درصد) درمانگاه از مجموع 92 درمانگاه موجود در بیمارستان های: امام خمینی (ره)، گلستان، شفا، رازی، طالقانی، ابوذر، سلامت و سینا، پرونده تشکیل می شود. 73 (3/79درصد) درمانگاه تخصصی می باشد. آمار 92 (100درصد) درمانگاه به صورت دستی به واحد آمار تحویل داده می شود و بیماری های پرونده های درمانگاهی کدگذاری نمی شوند. 3 (5/37 درصد) بیمارستان به طور دایم پرونده های درمانگاهی را نگهداری می کنند. اهمیت تشکیل پرونده جهت مراجعین درمانگاهی در کلیه ی بیمارستان ها، آن طور که شایسته است در نظر گرفته نمی-شود و از امکانات الکترونیکی موجود در بیمارستان ها جهت جمع آوری آمار و کدگذاری بیماری های پرونده های درمانگاهی استفاده نمی-شود. نگهداری دایم پرونده های درمانگاهی فقط باعث اتلاف بودجه می شود.
    کلیدواژگان: بیمارستان، پرونده، درمانگاه
  • مراد رستمی، معصومه جرفی، محمدعلی محمدی صفحه 297
    هپاتیت های ویروسی B، C و عفونت HIV در دهه ی اخیر جزء بیماری های شایع بوده اند که شیوع آنها در مناطق مختلف کشور، متفاوت بوده است.
    در این مطالعه ی مقطعی تحلیلی، از هر بیمار 5 میلی لیتر خون وریدی گرفته شد و در طی کمتر از 1 ساعت، سرم آنها جدا گردید. نمونه ها در دمای 20- درجه ی سانتی گراد نگهداری شدند و آزمایش ها به روش الیزا و به صورت هفتگی انجام شدند. در تمامی مواردی که نتیجه ی آزمایش های بیمار مثبت بود، نمونه گیری مجدد انجام شد و آزمایش تکرار گردید.
    از مجموع 1980 نفر مراجعه کننده به آزمایشگاه بیمارستان امام علی (ع) شهرستان اندیمشک در سال 1388 به منظور انجام آزمایش های HBS، HCV و HIV، تعداد 1476 نفر (5/74درصد) زن و 504 نفر (5/25 درصد) مرد بودند. از مجموع 301 مرد و 1328 زن که دارای آزمایش HBS Ag بودند، 14 مرد (65/4 درصد) و 29 زن (18/2 درصد)، HBS Ag مثبت بودند.
    از مجموع 486 مرد و 205 زن دارای آزمایش HCV Ab، 2 مرد (41/0 درصد) و 1 زن (49/0 درصد)، HCV Ab مثبت گزارش شدند. از مجموع 127 مرد و 302 زن دارای آزمایش HIV، مورد مثبتی یافت نشد.
    نتایج حاصل از این مطالعه، بیانگر شیوع بالاتر هپاتیت B نسبت به هپاتیت C و عفونت HIV در شهرستان اندیمشک بوده که می تواند به برنامه ریزی های پیش گیرانه سیاست گذاران امر سلامت در شهرستان اندیمشک کمک نماید.
    کلیدواژگان: هپاتیت B، هپاتیت C، عفونت HIV، شهرستان اندیمشک
|
  • Samieh Ghana, Akram Sanagu, Leila M. Jouybari Page 227
    Background
    The evaluation of learner’s performance is one of the important and critical components in teaching-learning process. The aim of this study is to explain the student's experiences of self-assessment in clinical practice.
    Methods
    In this qualitative study in 2010, semi-structured interviews conducted with 20 Nursing and Midwifery students. The sampling method was purposeful and with maximum variation. All of the participants answered two open-ended questions "how do you assess yourself in clinical practice? and do you remember any clinical situation that you assessed yourself?" The probing questions were used to make deeper the interviews. The interviews were recorded, transcribed verbatim and analyzed using content analysis method. The oral informed consent was obtained for the participation in voice recording.
    Results
    The analysis of the student's experiences indicated that the self-assessment criteria are the combination of verbal and non-verbal judgments of instructor, staff, peer & patients & also student’s self-assessment. Attracting ‘instructor & patients’ satisfaction and trust, shining among others and being responsible are mental criteria of self-judgment in clinical area. Therefore, the students sometimes didn’t accept the external evaluator’s assessment grading as real ones, since they suppose them superficial & formal.
    Conclusion
    The findings of this study. Indicate that students evaluate with their own criteria that some of them are written as assessment documents and some of them not. The students are receiving constantly cues from external and internal environment. It seems current evaluation methods are not enough accurate. We need to more research to understand if the students and faculties have the same views on evaluation or not.
    Keywords: self, Assessment, clinical practice, student, nursing, midwifery
  • Jamileh Zahrabi Moghadam¹, Sedighe Nouhjah, Masoomeh Divdar, Zahra Sedaghat Dyl, Masoomeh Adibpour, Zahra Sephavand Page 237
    Background

    Children are the most vulnerable groups in society. Although exact information about prevalence of child isn’t available but short and long- term consequences of child abuse and child neglect have been documented in many studies.

    Methods

    In a descriptive-analytic study 956 children 2-5 years attending health centers of Ahvaz and Haftgel cities were studied in 2010. A questionnaire was used for data collection. SPSS (version 17), frequency tables, chi-square test and logistic regression were used for data entering & analysis.

    Results

    Overall 67.5% (645 cases) of children experienced physical punishment. Prevalence of psychological violence was 70%. Physical violence in the cities of Ahvaz and Haftgel was 67.6% and 67.7% respectively. The highest prevalence of physical and psychological violence was estimated in Arab women and illiterate mothers.

    Conclusion

    The high prevalence of violence in this study is different with the results of studies in other countries but is consistent with the results of studies within the country. Screening & referring of the victims of child abuse should be given priority in health centers.

    Keywords: child abuse, child neglect, 2, 5 years old children, Ahvaz, Iran
  • Mohammad Ali Assarehzadegan , Abdolhussein Shakurnia Page 247
    Background
    Food Allergy is now recognized as a worldwide health problem, especially in western nations, and like other atopic disorders, it appears to be on the increase. The aim this study was to estimate the prevalence of food allergy in students in Ahvaz city.
    Methods
    A cross-sectional, descriptive, questionnaire-based study was conducted on 3482 Ahvaz medical and Sh.Chamran universities students in 2009.
    Results
    Out of 3482 participants1536 (44.1%) and 1946(55.9%) were men and women respectively, with a mean ±SD age of 21.96±3.179 years. The main foods reported as causing adverse reactions were Eggplant (20.3%), melon (163%), and processed meats (15.5%). The results indicated overall rate of sensitization to aeroallergens was 49.6%, and it was also observed that 28.3% of these subjects were sensitized to at least one food allergens. Moreover, in this study, significantly more food-allergic subjects were born in spring (58.3%. p<0.01).
    Conclusion
    we suggest standard test to diagnosis fruit allergy and molecular and immunochemical characterization of common allergenic fruits to production of recombinant allergen for diagnostics and therapeutic targets.
    Keywords: prevalence, food allergy, students, Ahvaz University
  • Zary Tahannejad *, Fatemeh Zadehasad, Maryam Ansary, Elahe Khodadi, Marjan Sabzevary, Mahbobeh Samie Page 267
    Background
    One of the most common tests performed in the hematology laboratories is erythrocyte sedimentation rate (ESR) that for monitoring infections, inflammatory and cancers diseases. The aim of this study was investigation of ESR in patients referred to Golestan hospital, Ahvaz.
    Methods
    This descriptive and cross-sectional study was done in second half of 1388 on outpatient and hospitalized in different wards of the Golestan hospital, Ahvaz, and ESR was tested by Westergrene method. Data were analyzed by SPSS and using T test.
    Results
    In the present study, mean of Erythrocyte Sedimentation Rate was in males and female, 34 / 5 ± 12/5 and 33/9 ± 12 respectively, that this difference was not statistically significant (P>0/05), mean of age was in males and female, 28/1 ± 13,and 26/9 ± 12/1 respectively, the difference was not statistically significant (P>0/05). There were 51 % males and 49% female.38%of patients in outpatient and 62% in different wards of, the Golestan Hospital, were hospitalized.
    Conclusion
    The results of present study demonstrated increased of ESR in male and female almost identical. ESR was increased more among hospitalized patients than in the outpatient, that probably due to factors such as inflammation, infections, malignancies, autoimmune diseases and. .. in hospitalized patients.
    Keywords: infection, erythrocyte sedimentation rate, hospital
  • Najmeh Hamid , Vahid Ataie Moghanloo, Majid Eydi Baygi Page 273
    Background
    Providing the mental health of medical students has an important role in mental health of society. The aim of this research was investigating the relationship between the mental health and hardiness in medical students and comparing these variables in first and last semester medical students.
    Methods
    The present research was correlation and matching method on first and last semester medical students of Jundi Shapur university in Ahvaz. The sample consisted of 170 first and last, male and female semester medical students composed of 85 students from each semester. The instruments were SCL-90-R questionnaire and person view survey scale for hardiness.
    Results
    The results showed that there was a significant relationship between hardiness and its subscales with all subscales of mental health expect paranoid and psychotic thoughts (p<0.001).Also the role of commitment was more important than challenge and control in mental health. In addition, there was a significant difference between first and last semester medical students in mental health and hardiness.
    Conclusion
    The results indicated that the rate of mental health and hardiness in last semester medical students was less than first semester students. So using psychological methods is recommended to improve the mental health of medical students.
    Keywords: mental health, medical students, hardiness
  • Mohammad Pouretezad, Maryam Babadi, Hosein Negahban Soiuki, Nastaran Madjdi Nasab Page 283
    Background
    Decrease in walking ability and balance disorders are common in multiple sclerosis patients. The aim of this study was to determine the effect of two different therapeutic methods on functional balance in people with multiple sclerosis.
    Method
    In this clinical trial study, 16 patients with multiple sclerosis (8male and 8 female with Expanded Disability Status Scale(EDSS) 4.5 or less) recruited using non-randomized sampling method. Participants was divided randomly in two group consist of 8 patients. The first group received exercises stabilization exercise and second group received exercises consisted of exercises similar to the first group in addition to balance exercises. These exercises was performed for 8 weeks, 3 times a week, on alternating days. Balance was measured using Lateral Reach test and Walking test.
    Results
    The results showed that there was significant difference between scores of Lateral Reach test to both sides(Right and Left) and Walking test before and after the treatment in two groups (P < 0.001). However, in the second group, walking ability was more efficiently influenced in comparison with first group (P < 0.01). But, there was not a significant difference in Lateral Reach scores to both sides (Right and Left) between two groups after treatment (P > 0.05).
    Conclusion
    Stabilization exercises combined with balance exercises can be used as a effective treatment method to improve functional balance in patients with multiple sclerosis.
    Keywords: Multiple Sclerosis, balance, exercise therapy
  • Morad Rostami *, Masoomeh Jorfi , Mohammad Alimohammadi Page 297
    Viral hepatitis B, C and HIV infection, have been common diseases during recent decades that their prevalence has been different in various regions of the country. In this cross-sectional study, 5 ml of the venous blood was drowning and serum was separated within less than 1 hour. Samples keeps in -20 degree centigrade and tests were done weekly with ELISA method. In all positive cases, the sampling and the test was repeated.From 1980 patents that referred to laboratory of Imam Ali hospital of Andimeshk city in 1388 in order to perform tests HBS, HCV and HIV tests, there were 1476 (74.5%) women and 504 (25.5%) men. From 301 men and 1328 women who were HBS Ag test, 14 (4.65%) men and 29 (2.18%) women have positive for HBS Ag. From 486 men and 205 women that have HCV Ab test, 2 (0.41%) men and 1 (0.49%) woman, were positive for HCV Ab. From 127 men and 302 women with HIV test, no positive cases were found. The results of this study, indicate a higher prevalence of hepatitis B than hepatitis C and HIV infection in Andimeshk city that can help to preparation and planning of preventive health policy makers in Andimeshk city.
    Keywords: hepatitis B, hepatitis C, HIV infection, Andimeshk city