فهرست مطالب

بهره برداری و پرورش آبزیان - سال یکم شماره 2 (تابستان 1391)

نشریه بهره برداری و پرورش آبزیان
سال یکم شماره 2 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد سوداگر، مهدی ذوالفقاری، علی جافرنوده صفحه 1
    محیط پرورش ماهی می تواند بر میزان رشد و سلامت ماهی موثر باشد. همچنین در ماهیان زینتی که الگوی رنگی پوست از اهمیت خاصی برخوردار است، رنگ مخزن تاثیر زیادی بر رنگ پوست ماهی دارد. این پژوهش به منظور بررسی اثر رنگ محیط پرورش بر رشد و تغییر رنگ پوست ماهی گوپی نر (Poecilia reticulata) صورت پذیرفت. به این منظور لارو این ماهی (360 عدد، وزن متوسط 100 میلی گرم) در آکواریوم های با رنگ قرمز، سیاه و سفید توزیع و به مدت 76 روز پرورش داده شد. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی صورت پذیرفت. در پایان دوره، رشد و رنگ پوست ماهی با سه مولفه L*، a* و b* و شاخص های جدید Hue در مدل سه بعدی دایره ای و ECI بررسی گردید. نتایج نشان داد که رنگ های قرمز و سیاه نسبت به سفید تاثیر منفی بر رشد ماهی داشتند (05/0>P). میزان روشنی (L*) پوست ماهیان آکواریوم های سیاه نسبت به آکواریوم های سفید و قرمز کمتر بود (05/0>P) و تیمارهای مختلف از نظر میزان قرمزی پوست (a*)، شاخص Hue و ECI مشابه بودند (05/0P). میزان رشد کمتر در آکواریوم های سیاه به دلیل ایجاد استرس در ماهی بود. رنگ مختلف مخزن ها موجب تغییر در میزان پراکندگی ملانوفورهای سطحی پوست و در نتیجه تغییر الگوی رنگی پوست گردید. طبق این نتایج رنگ محیط پرورش بر رشد و رنگ پوست ماهی گوپی موثر می باشد.
    کلیدواژگان: گوپی، رنگ محیط، شاخص Hue دایره ای، شاخص ECI
  • حسن اکبریان، حمید علاف نویریان، علی بانی، بهرام فلاحتکار صفحه 19
    در این مطالعه، اثر رنگ تانک پرورشی بر شاخص های رشد (افزایش وزن بدن، نسبت بازده پروتئین، متوسط رشد روزانه، کارایی غذا، ضریب رشد ویژه و شاخص وضعیت) و ترکیب بدن (میزان پروتئین، چربی، رطوبت و خاکستر) در بچه ماهیان کپور معمولی مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور 72 قطعه کپور معمولی جوان با میانگین وزنی 42/1±30 گرم (در گروه های 8 تایی) در تانک هایی به رنگ سفید، آبی و سیاه (با 3 تکرار) به مدت 8 هفته با غذای کنسانتره به صورت اشباع تغذیه شدند. نتایج نشان داد ماهیان پرورش یافته در تانک به رنگ آبی، به لحاظ عملکرد رشد و میزان پروتئین لاشه شرایط بهتری نسبت به بچه ماهیان پرورش یافته در تانک سیاه و سفید داشتند. این مطالعه نشان داد به کارگیری رنگ تانک آبی نسبت به رنگ های سفید و سیاه، به لحاظ شاخص های رشد، وضعیت مطلوب تری را ایجاد می کند که ممکن است به دلیل سازگاری بیشتر و بهتر فیزیولوژیک ماهی با این رنگ باشد.
    کلیدواژگان: رنگ زمینه، رشد، ترکیب بدن، کپور معمولی، Cyprinus carpio
  • اسلام جاودان خرد، عباس اسماعیلی ساری، نادر بهرامی فر صفحه 31
    در میان آلاینده های انسانی، نگرانی اصلی در مورد مواد آلی کلره مانند DDTs، PCBs و HCHs، به خاطر پایداری، تجمع زیستی، و اثرات بالقوه سمی برای حیات وحش و انسان ها است. انسان ها از طرق منابع مختلف در معرض این مواد قرار می گیرند که مصرف ماهی یکی از مهم ترین راه ها است. در این پژوهش میزان آلاینده های کلره از جمله، آفت کش های آلی کلره (OCPs) و بی فنیل های پلی کلره (PCBs) در سه گونه ماهی شامل کاراس طلایی (Carassius auratus) کپور معمولی (Cyprinus carpio) و اردک ماهی (Esox lucius)، در دو فصل زمستان و بهار در تالاب بین المللی انزلی اندازه گیری شدند. انتخاب این سه گونه ماهی به خاطر وجود رژیم غذایی و شرایط زیستگاهی متفاوت و اهمیت این گونه ها برای مصرف انسانی و انتخاب این دو فصل به خاطر تفاوت در میزان فعالیت های کشاورزی و میزان بارش های جوی نسبت به هم بوده است. نتایج نشان داد که بیشترین میزان این آلاینده ها را ماهی کپور که گونه ای است با رژیم غذایی همه چیزخواری و بنتوپلاژیک، به خاطر داشتن شرایط زیستگاهی، عادت غذایی و میزان چریی متفاوت از دو گونه دیگر دارا بود. آلاینده غالب DDTs و HCB کمترین میزان آلاینده در نمونه ها بودند. هم چنین میزان این آلاینده ها در نمونه های مورد بررسی کمتر از حد استاندارد جهانی بود.
    کلیدواژگان: آلاینده های آلی، آفت کش های آلی کلره، بی فنیل های پلی کلره، تالاب انزلی
  • حامد کلنگی میاندره، حمید فرحمند، سیدمصطفی عقیلی نژاد، آرش اکبرزاده صفحه 51
    هدف از این پژوهش معرفی یک تکنیک ساده مولکولی برای شناسایی انوع خاویار در گونه های موجود در دریای خزر بود. به همین منظور نمونه های خاویار از هر یک از گونه های تاس ماهی روسی (Acipenser gueldenstaedtii)، قره برون (A.percicus)، شیپ (A.nudiventris)، ازون برون (A.stellatus) و فیل ماهی (Huso huso) به صورت جداگانه از صیدگاه های ترکمن، خواجه نفس، چالاشت و مرکز تکثیر و پرورش شهید رجایی ماهیان خاویاری استان گلستان تهیه گردید. DNA استخراج شده از نمونه ها با استفاده از سه عدد پرایمر (R1، F1a و F2a)، طراحی شده بر اساس ژن سیتوکروم b، طی واکنش زنجیره ای پلی مرازی (PCR) تکثیر شدند. پرایمرهای R1و F1a به عنوان پرایمر اختصاصی برای تمامی گونه های ماهیان خاویاری معرفی شدند. هم چنین در این پژوهش پرایمرهای R1 و F2a به عنوان یک پرایمر اختصاصی برای گونه ازون برون معرفی شدند. علاوه بر آن، نتایج توالی یابی به دست آمده از قطعه مورد مطالعه ژن cytb نیز به خوبی نشان داد که ناحیه مورد هدف و پرایمرهای مورد استفاده در این پژوهش می تواند برای تفکیک سه گونه فیل ماهی، شیپ و ازون برون به کار رود. مطالعه های فیلوژنیک و تعیین میزان همولوژی در بین توالی های به دست آمده مشخص نمود که دو گونه تاس ماهی ایرانی و روسی در ناحیه مورد مطالعه به طور کامل با هم مشابه می باشند. نتایج این پژوهش می تواند در شناسایی خاویار در موارد دادگاهی (قاچاق)، صادرات و واردات مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ژن سیتوکروم b، خاویار، PCR، پرایمر، ماهیان خاویاری
  • کاوه رحمانی فرح، بهاره شعبانپور، علی شعبانی صفحه 63
    هدف از این پژوهش بررسی ترکیبات تقریبی و تغییرات فیزیکوشیمیایی سوسیس ماهی تهیه شده از گوشت چرخ شده شسته و شسته نشده طی نگهداری در یخچال بود. از گوشت چرخ شده و گوشت چرخ شده یک بار شسته ماهی، سوسیس تهیه و به مدت 40 روز در یخچال نگهداری شدند و تحت آزمایش های مختلف فیزیکی، شیمیایی و حسی قرار گرفتند. نتایج بیان گر تاثیر فرایند شستشو بر شاخص های یاد شده بود (05/0>P). سوسیس های تهیه شده از گوشت چرخ شده شسته نشده پروتئین، چربی و خاکستر بیشتری نسبت به سوسیس های تهیه شده از گوشت چرخ شده ی شسته دارا بودند (05/0>P). میزان رطوبت در تیمار گوشت چرخ شده شسته نشده کمتر از تیمار شسته شده بود (05/0>P). آب آزاد شده و رطوبت تحت فشار در هر دو تیمار با گذشت زمان افزایش یافت (05/0>P). آب آزاد شده تیمار شسته شده همواره طی دوره آزمایش بیشتر از تیمار شسته نشده بود (05/0>P). هرچند میزان سختی و فنریت سوسیس های دو تیمار طی زمان تفاوت آماری نداشت (05/0P). تیمار شسته شده، سفیدی و ته رنگ بیشتری نسبت به تیمار شسته نشده داشت. افزایش تیوباربیتوریک اسید در تیمار شسته نشده شدت بیشتری در طول زمان نشان داد اما از حد مجاز تجاوز نکرد. pH تیمار شسته شده بیشتر از تیمار شسته نشده بود (05/0>P). مقبولیت حسی سوسیس های تیمار شسته نشده بیشتر از تیمار شسته شده بود (05/0>P). در مجموع نتایج نشان دادند که به منظور تولید سوسیس از ماهی کپور نقره ای فرایند شستشو ضروری نمی باشد.
    کلیدواژگان: سوسیس ماهی، کپور نقره ای، گوشت چرخ شده شسته، شستشو، ترکیبات تقریبی
  • مجید محمد نژاد شموشکی، مهدی سلطانی، عیسی شریف پور، محمدرضا ایمانپور، اکبر بهارلویی صفحه 83
    سم حشره کش دیازینون (امولسیون 60 درصد تجاری) از جمله سموم پرمصرف در زمین های کشاورزی می باشد. استفاده از این سموم در بسیاری از موارد باعث ایجاد عوارض شدید در موجودات غیرهدف از جمله ماهی می گردد. به این منظور در این پژوهش اثرات این سم بر برخی از بافت های مولدین نر ماهی سفید مطالعه گردید. آزمایش ها به صورت ساکن و بر اساس روش استاندارد TRC،1984 به مدت 45 شبانه روز در اکواریوم هایی با حجم آب 180 لیتر انجام شده و پارامترهای موثر فیزیکوشیمیایی آب از جمله pH، سختی کل، اکسیژن محلول و درجه حرارت کنترل گردید، که به ترتیب در دامنه متوسط 2/8-7pH=، mg/l (Caco3)300TH(total hardness)=، اشباعی بیش ازppm 7DO= و (oC)2±15T= قرار داشتند. در ابتدا LC50 96h سم دیازینون روی ماهیان برابر 4/0 میلی گرم در لیتر تعیین گردید و سپس ماهیان به مدت 45 روز و در 3 تیمار با غلظت هایMAC value، LC1، LC5 و یک شاهد با 3 تکرار تحت تاثیر سم قرار گرفتند. نتایج بررسی های آسیب شناسی نشان داد سم دیازینون تاثیری در میانگین وزن و طول بدن ماهیان، میانگین وزن طحال، کبد، کلیه و شاخص کبدی مولدین نر ماهی سفید نمی گذارد (05/0>P). ولی باعث ایجاد عوارضی از قبیل نکروز بافتی، پرخونی عروقی و آماس در کبد، کاهش تعداد گلومرول ها، نکروز، خونریزی و پرخونی در کلیه، افزایش ضخامت کپسول و فیبروز، پرخونی، افزایش ماکروفاژهای آزاد، افزایش رسوب هموسیدرین و ضخیم شدن دیواره عروق در طحال مولدین نر ماهی سفید می گردد.
    کلیدواژگان: سم ارگانوفسفره دیازینون، هیستوپاتولوژی، مولد نر ماهی سفید
  • مجید هاشمی، میرمسعود سجادی، احسان کامرانی، بهزاد امدادی صفحه 97
    تاثیر استفاده از زئولیت (Clinoptilolite) و اسانس گل میخک (Eugenia caryophyllata) در مدت زمان حمل و نقل ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) با ارزیابی بازماندگی، فاکتورهای کیفی آب حمل و نقل در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. تراکم 130 گرم در لیتر ماهی با میانگین وزنی 4/4 ±80 گرم در مخازن 10 لیتری حمل و نقل با حجم آبگیری 8 لیتر به صورت کاملا تصادفی ذخیره سازی شد. این مطالعه در چهار تیمار و سه تکرار برای هر تیمار شامل تیمار شاهد، اسانس گل میخک (25 قسمت در میلیون)، زئولیت (غلظت 14 گرم بر لیتر) و اسانس گل میخک (40 قسمت در میلیون) + زئولیت (14 گرم بر لیتر) انجام شد و بازماندگی نهایی ماهی و فاکتورهای کیفی آب مخازن حمل و نقل (آمونیاک غیر یونیزه (NH3)، آمونیاک یونیزه (NH4+)، درجه اسیدیته (pH)، دی اکسید کربن (CO2) و دمای آب) در فاصله های زمانی 00/0، 00/6، 00/12، 00/18 ساعت سنجش شد. بازماندگی در پایان آزمایش در تیمار شاهد 44/97 درصد و در بقیه تیمارها 100 درصد بود. میزان آب در تیمارهای مختلف در فاصله های زمانی مشابه دارای اختلاف معنی دار بود (05/0P<)، به طوری که در زمان های 00/12 و 00/18 ساعت در تیمارهای زئولیت و اسانس گل میخک+ زئولیت کمتر و دارای اختلاف معنی دار با تیمار شاهد بود (05/0P<). میزان یونیزه در تیمارهای حاوی زئولیت در طول مدت آزمایش کمتر و در زمان های 00/12 و 00/18 ساعت با تیمار اسانس گل میخک و شاهد اختلاف معنی دار آماری داشت (05/0P<). دی اکسید کربن آب در تیمار اسانس گل میخک در زمانهای 00/12 و 00/18 ساعت نسبت به دیگر تیمارها بیشتر بود و اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0P<). تفاوت معنی داری از نظر میزان pH آب بین تیمارهای مختلف مشاهده نشد (05/0P<). نتایج آزمایش حاضر نشان داد که ماده زئولیت می تواند باعث بهبود کیفیت آب حمل و نقل و ماهیان و در نتیجه تسهیل حمل و نقل ماهیان گردد، در حالی که اسانس گل میخک تاثیر زیادی بر روی کیفیت آب نشان نداد.
    کلیدواژگان: زئولیت، اسانس گل میخک، حمل و نقل، قزل آلا، Oncorhynchus mykiss
|
  • *M. Sudagar, M. Zolfaghari, A. Jafe Nodeh Page 1
    The present study was done to investigate the effect of color of cultural environment on growth and color changes intensity of guppy's skin (Poecilia reticolata). Guppy's larva (360 specimen, weight 100 mg), as a completely randomized design, were reared in red, black and white aquariums for 76 days and at the end of each experiment, their growth and color skin, by tree factors L*, A* and B* and by Hue indices in 3D circular model and ECI as new indices were considered. The results showed that red and black colors had a negative effect on growth performance than white one (P<0.05). Brightness value (L*) of skin for black aquarium fishes was less than red and white aquariums (P<0.05) and skin redness (A*) of various treatments were similar (P>0.05). Also, the skin of red aquariums fishes have less yellowness (B*) than black and white aquariums (P<0.05). According to these results, cultural environment color influences on growth performance and skin color of guppy
    Keywords: Guppy, Environment color, Circular Hue indices, ECI indices
  • H. Akbarian, H. Alaf Navirian, *A. Bani, B. Falahatkar Page 19
    The effects of tank color background on the growth performances (weight gain, protein efficiency ratio, average daily growth, feed efficiency, and specific growth rate and condition factor) and body composition (protein, fat, moisture and ash) of juvenile’s common carp were studied. Seventy two fish (average weight 30±1.42g) were introduced into white, blue and black tanks (with 3 replicates) and fed for 8 weeks to saturation level. The results showed that fish was grown in the blue tanks had better condition in terms of growth performances and carcass protein significant difference was observed in this treatment compared with two other treatments (P<0.05). This study showed us using blue color tank is more effective than white and black color, in regarding growth performances that is may be due to more and better physiological adaptation of fish to this color.
    Keywords: Background color, Growth, Body composition, Common carp, Cyprinus carpio
  • *I. Javedankherad, A. Esmaeili Sari, N. Bahramifar Page 31
    Among anthropogenic pollutants, the aim concern has been directed to organochlorine (OCs) such as polychlorinated biphenyls (PCBs) and dichlorodiphenyltrichloroethane (DDTs) because of their persistency, bioaccumulative nature and potential toxic affects to wild life and human. Animal diet is generally one of the major routes of contaminats into the human body. In particular, an important significance in this context has been attributed to fish and seafood. In this study, the levels of organochlorinated contaminats, such as organochlorine pesticides (OCPs), polychlorinated biphenyls (PCBs) were measured in three species, Carassius auratus, Cyprinus carpio Esox lucius, for the two season (winter and spring) from the international Anzali wetland, Iran. These species were selected for their feeding behavior, condition habitat and their importance to local human fish consumption and the two seasons were selected for the difference in the agriculture actions and atmospheric rains. The results indicated that the levels of these pollutants in the Cyprinus carpio (omnivorous feeding mode and bentho plagic condition habitat) were higher than in the other species and this was related to higher lipid content, difference in the their feeding behavior, condition habitat. DDTs were the predominant organochlorinated contaminats in all species. Also in the almost of samples levels of this pollutants lowered than global standard
    Keywords: Persistent organic, Organochlorine pesticides, Polychlorinated biphenyls, Anzali wetland
  • *H. Kolangi Miandare, H. Farahmand, S.M. Aghilinejhad, A. Akbarzadeh Page 51
    The objective of this study was to introduce a simple method for identification of caviar species in caspian sea sturgeons. For this purpose, caviar samples of Acipenser gueldenstaedtii, A. percicus, A. stellatus, A. ndiventeri and Huso huso were collected from fishery stations, Khajenaphas, Torkaman and Chalasht in Golestan province and propagation center of sturgeons in Aghalla city. The extracted DNA from caviars were amplified using three primers termed R1, F2a and F1a, which were designed for cytb gene in the mtDNA. The primers of R1 and F1a were universlly introduced for all corresponding species in this study whereas R1 and F2a were spesific for A. stellatus. In addition, the results of sequencing obtained in cytb gene showed that the region studied here can be successfully utilized for identification of A. stellatus, A. ndiventeri and Huso huso species. phylogenetical study and the sequential corrolation among species studied verified the results obtained in this investigation. The results of this study can be perfectly used for identification of caviar in forensic,import and export issues.
    Keywords: Primer, Sturgeon, PCR, Caviar, Cytocromb Gene
  • *K. Rahmani Farah, B. Shabanpoor, A. Shabani Page 63
    Aim of this study was to evaluate proximate analysis and physicochemical changes in fish sausage made from unwashed and washed mince during refrigerated storage. Sausages produced from unwashed and washed mince and kept refrigerated and subsequently chemical, physical and sensorial analysis were performed. The results showed that the impact of washing process on trial factors (P<0.05). Sausage made from unwashed mince had the higher amount of protein, fat and ash in comparison with sausage made from washed mince (P<0.05). Total moisture in unwashed mince group was lower than washed mince group (P<0.05). Released water and expressible moisture increased during the trial period (P<0.05). Released water in washed mince group was higher than mince group (P<0.05). However, hardness and chewiness changes during time did not have statistical differences in trial groups (P>0.05), but amount of these factors in unwashed mince was higher than washed mince (P<0.05). Washed mince had the higher whiteness and Hue* than mince (P<0.05). TBA in washed mince depicted lower intensity increasing during time but did not exceed allowed limit at the end of experiments (P<0.05). pH in washed mince was higher than unwashed mince (P<0.05). Overall results proved in order to produce silver carp sausage washing process is not needed.
    Keywords: Keywords: Fish sausage, Silver carp, Washed mince, Washing, Proximate analysis
  • *M. Mohammad Nejad Shamoushaki¹, M. Soltani, I. Sharifpour Page 83
    In this study the effects of toxic pesticide, Diazinon (60% emulsion) on the some tissues male brood stocks of (Rutilus frisii kutum, Kamensky, 1901) were studied. The test was studied under static water quality conditions at 15°C±2ºC during winter and spring of 2009. The effectiveness of water physical and chemical parameters of water were pH=7-8.2, dh=300mg/L (Caco3), DO=7ppm and T=15±2ºC. LC50 96h of diazinon was determined according to 0.4 mg/L and the fishes were exposed to the toxin with 3 concentrations, MAC value, LC1, LC5, and a control with three replicates for 45 days. Pathological results showed that diazinon had no effect on the average weight and body length, the average weight of spleen, liver, kidney and liver index, however diazinon exposure caused complications such as tissue necrosis, vascular congestion, inflammation in the liver, a sharp reduction in the number of glomeruli, necrosis, vascular congestion and haemorage in the kidney, capsule thickening and fibrosis, atrophy, vascular congestion, macrophages release increase, sediment hemosiderine increase and thickening of artery walls in the spleen of kutum male brood stocks.
    Keywords: Diazinon, Histopathology, Rutilus frisii kutum
  • M. Hashemi, M.M. Sajjadi, E. Kamrani, B. Emdadi Page 97
    The effect of zeolite (Clinoptilolite) and clove oil (Eugenia caryophyllata) has assessed in this study to investigate survival, physicochemical water factors transportation of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss). 13 fish with an average weight about 80 ± 4.4 in 10 liters reservoir with a dewatering volume equal to eight liters was stored randomly. In this study, it was performed, four treatments and three replications for each treatment including control, clove oil (25 parts per million), zeolite (concentration 14 g per liter) and clove oil (40 parts per million) +zeolite (14 g per liter) treatment and survival factors of the final fish and quality of transportation water reservoirs including (ammonia (NH3), ammonium (NH4+), the degree of acidity (pH), carbon dioxide (CO2) and water temperature in the interval of 0.00, 6.00, 12.00, 18.00 hours was measured. Survival rate in the control treatment experiment was 97.44 percent at last and 100 percent in the rest of the treatments. Ammonia value in treatments during the interval had significant difference (P<0.05), so that at the times of 12.00 and 18.00 hours, ammonia in zeolites and clove oil + zeolite treatments was less and it had significant differences with control treatment (P<0.05). Zeolites and clove oil + zeolite treatments had the lowest ionized ammonium and it did have a significant difference with other treatments (P<0.05). Carbon dioxide value of water in clove oil treatments at the time 12.00 and 18.00 hours was more than other treatments and it showed a significant difference (P<0.05). PH levels were lower in the zeolite treatment but it didn’t have a significant difference among treatments (P>0.05). in this study, the usage of zeolite material to improve transportation water quality but clove oil was not effective
    Keywords: Keywords: Zeolite, Clove oil, Transportation, trout, Oncorhynchus mykiss, Water factors