فهرست مطالب
ماهنامه بازتاب اندیشه
پیاپی 49 (اردیبهشت 1383)
- 88 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1383/02/15
- تعداد عناوین: 20
-
مقدمهصفحه 5
- نگاه ویژه
-
نسبت عقل و فقهصفحه 7ضرورت دانش فقه و نقش آن در منظومه معارف اسلامی و نسبت فقه و عقل از مضامین این مقاله است. بیشترین حجم این نوشتار به علت اثبات این نکته اختصاص یافته است که فقه نه در صدد بیان علل عقلی احکام است و نه عقلا یا منطقا می توان به چنین احکامی دست یافت.
-
عصری سازی احکام دینی در چارچوب نظریه استقلال دین از شریعتصفحه 12نویسنده مقاله ضمن ارائه تعریفی خاص از دین و شریعت و تفکیک این دو از یکدیگر، رویکرد قرآن به شریعت را تکثرگرا می داند و بر همین اساس تلاش می کند تا با ارائه تفسیری ویژه از اجماع عصری سازی احکام دینی را نه تنها امری جایز، بلکه ضروری و لازم قلمداد نماید.
- مقالات
-
دو تلقی از حقوق کیفری، دو تلقی از دینصفحه 18در این مقاله با ترجیح رویکرد تجربه دینی در مواجهه با حقایق دینی در زمینه اعتقادات، چنین نتیجه گیری می شود که از آنجا که حیطه ادیان و آموزه های ایشان براساس تجربیات دینی پایه گذاری شده است و عقلانیت و خردورزی در آن راه ندارد. در زمینه قونین و نیز حقوق کیفری که مبتنی بر عقلانیت است، تنها باید بر عقل تکیه کرد و از خرد انسانی برای تحدید حدود آنها بهره گرفت. نقش دین در زمینه مسائلی که به جرم و جنایت برمی گردد، تنها در مسائلی نظیر پیش گیری از وقوع جرم و از طریق گسترش اعتقادات و اخلاقیات صحیح خلاصه می شود.
-
اسطوره فلسفه در میان ماصفحه 25احمد فردید استاد فلسفه دانشگاه تهران بود و به رغم آنکه چندان اثر مکتوبی نداشت، ولی با تاثیرگذاری بر شاگردانش، یکی از جریانات فکری چند دهه اخیر ایران را شکل داده است. در این مقاله، نویسنده با نگاهی به دو مجموعه گفتار از او که به تازگی انتشار یافته است، به نقد نظریاتش می پردازد. مهم ترین انتقاد نویسنده این است که فردید با ترکیب اندیشه های هایدگر، محی الدین عربی و هگل، ملغمه ساخته است که نه از سازگاری و هماهنگی درونی برخوردار است، نه بر مبنای فکری مشخصی بنا شده است و نه حاصل روشنی دارد.
-
جهانی شدنصفحه 33مقاله حاضر که با عنوان فرعی اخلاق جهانی و گفت و گوی درون دینی در یک بافت چند دینی انتشار یافته است، ضمن پذیرش جهانی شدن به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر و دارای وجوه مثبت و منفی، بر این عقیده است که نقش ادیان در کم کردن پی آمدهای منفی آن، برقراری گفت و گو میان ادیان براساس یک اخلاق جهانی مشترک است.
-
زوال خانوادهصفحه 39پل ویتز در این مقاله، یافته های تحقیقات علوم اجتماعی در مورد آثار طلاق و خانواده های تک والدی را با تاکید بر عواملی چون خشونت، خودکشی، مواد مخدر و... مورد بررسی قرار می دهد. او معتقد است که براساس یافته های علوم اجتماعی، عواملی مانند طلاق و عدم تمایل به ازدواج، اصلی ترین دلایل بروز بحران هایی مانند افزایش خشونت، خودکشی، موادمخدر و... است. ویتز در تحقیق حاضر خود که در واقع خلاصه ای از تحقیقات بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی است، یافته های قابل توجهی را در مورد زوج های هم خانه ازدواج نکرده بیان می دارد.
-
مطالبات زنانصفحه 43سازمان های غیردولتی زنان می بایست برای ایجاد گفتمان جدی و هماهنگ در زمینه مطالبات زنان، تلاش کنند و حرکت منسجمی داشته باشند. از این رو هفتاد سازمان غیردولتی با تدوین بیانیه ای، محورهای اساسی حرکت هماهنگ در راستای مطالبات زنان را مورد توجه قرار دادند. در این بیانیه مسائلی در رابطه با حقوق اساسی، حقوق مدنی، حقوق کیفری و حقوق فرهنگی زنان مورد توجه قرار گرفته است و تساوی در این حقوق به عنوان هدف اصلی بیانیه مطرح شده است.
-
روسپیگری و سکوت سنگین قانونصفحه 48امروزه فحشا یا روسپیگری در جهان به عنوان یکی از سودمندترین تجارت ها درآمده است. کشور ایران هم از آفات و آسیب های این جرم در امان نیست. لذا اتخاذ سیاست های پیش گیرانه از اشاعه فساد و فحشا در جامعه و ممانعت از متلاشی شدن خانواده ها ضروری است. کلمه روسپیگری نه تنها در قوانین جزایی ایران (از جمله قانون مجازات اسلامی) تعریف نشده است، بلکه حتی مجازات این افراد هم در قانون معین نیست و قضاوت در این گونه موارد احکام مربوط به زنا و جرایم بر ضد عفت و اخلاق عمومی را اجرا می نمایند. البته، با تحقیقات انجام شده در فقه شیعه که دکترین قانون جزای ایران است، می توان ثابت نمود که کلیه عوامل روسپیگری، تشکیل فاحشه خانه، مشتریان روسپیان و... با تحقق شرایطی از مصادیق، افساد فی الارض و محاربه است. بنابراین در ابتدا باید خلاهای قانونی در این مورد جبران گردد. سپس، بدون هیچ مسامحه ای برخوردهای حقوقی همراه با اجرای راهکارهای فرهنگی اجرا شود.
- مقالات اینترنتی
-
از نوری تا خمینیصفحه 62انگیزه این نوشتار بازنگری به چالش میان دین و دولت است. از دیدگاه نویسنده روحانیون شیعه از مشروطه تا آغاز جمهوری اسلامی به جدایی دین از دولت تن در داده اند و حتی در آستانه انقلاب 57 بیشتر مجتهدین شیعه به ولایت فقیه باور نداشته اند. وی می گوید: بار دیگر باید اندیشه پرداختن روحانیون به امور دینی و کناره گیری آنان از سیاست محقق شود.
- گزارش ها
-
انتخابات بی نظارت معنا نداردصفحه 73
-
عدالت و آزادیصفحه 74
-
فقه سیاسیصفحه 75
-
رویکردهای معرفت شناسی دینیصفحه 76
-
سنت و تجدد در نهضت مشروطهصفحه 77
-
رابطه اخلاق و سیاست از سنت تا تجددصفحه 79
-
رابطه اخلاق و آزادی، با تاکید بر اندیشه مطهریصفحه 80
-
مطهری و ارزش شناخت آزادیصفحه 81
-
نگرش مطهری به سنت و مدرنیتهصفحه 82
-
نمایه مطبوعاتصفحه 84