فهرست مطالب

نشریه منابع انسانی ناجا
پیاپی 32 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • دکتر بهرام بیات *، ابوالفضل امانیان صفحات 9-26

    سلامت اجتماعی از جمله مفاهیم جدید در علوم اجتماعی است که در کنار دو مفهوم سلامت روانی و سلامت جسمی مورد توجه جدی قرار گرفته است. با این مقدمه هدف این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت سلامت اجتماعی در بین کارکنان ناجا می باشد که نمونه موردی آن کارکنان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می باشد. از الگوی کییز و شاپیرو(2004) برای ساخت چارچوب نظری استفاده شده است. روش تحقیق توصیفی-تبیینی از نوع میدانی (پیمایشی) بوده و از بین جامعه آماری کارکنان نیروی انتظامی تهران بزرگ در سال 1391 با استفاده از فرمول کوکران تعداد 360 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه استانداردکییز و شاپیرو(2004) برای سلامت اجتماعی عام و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش سلامت اجتماعی سازمانی، حضور در تشکل های اجتماعی، میزان باورهای مذهبی و سیمای جمعیت شناختی نمونه تحقیق بوده است. سلامت اجتماعی عام و سلامت اجتماعی سازمانی با توجه به میانگین بدست آمده(57/80 و23/72) از مقیاس 100 در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارد. بر اساس نتایج تحقیق بین کارکنان مرد و کارکنان زن، در متغیر سلامت اجتماعی تفاوت معناداری مشاهده نشده است. کارکنان متاهل نیروی انتظامی تهران بزرگ نسبت به کارکنان مجرد، از سلامت اجتماعی بالاتری برخوردار بوده اند .

    کلیدواژگان: سلامت اجتماعی، تشکل های اجتماعی، باورهای مذهبی
  • دکتر علی نصر اصفهانی، جعفر اکبرزاده *، محمدرضا نایاب صفحات 27-46

    مدیریت سازمان و نحوه عملکرد و عکس العمل او در شرایط مختلف تعیین کننده میزان موفقیت و شکست سازمان ها است. در هر سازمانی ممکن است مدیران در جریان انجام وظایف کاری خود دچار اشتباهاتی شوند که نحوه مواجهه مدیران با این اشتباهات و خنثی سازی اثرات این اشتباهات دارای اهمیت بالایی است. در این مقاله هدف شناسایی تاثیر عزت نفس مدیران و فرماندهان نظامی بر نحوه مواجهه آنان با اشتباهاتشان است. برای این منظور و جهت جمع آوری داده ها، از یک پرسش نامه 30 سوالی مرکب از دو پرسشنامه استفاده شده است که پرسش نامه اول نحوه مواجهه با اشتباهان مدیران را در قالب پنج فاکتور (قابلیت مواجهه با اشتباهات، یادگیری از اشتباهات، فشار روانی ناشی از اشتباه، سرپوش گذاشتن بر اشتباه، گفتگو در مورد اشتباه) می سنجد و پرسشنامه دوم میزان عزت نفس مدیران را اندازه می گیرد. داده ها از یک نمونه 150 نفری از فرماندهان مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله (ص) ناجا بیرجند جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. برای آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون خطی تک متغیره استفاده شده است . در پایان آزمون ها از مجموع پنج فرضه، چهار فرضیه پذیرفته شده و یک فرضیه رد شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عزت نفس مدیران بر فاکتورهای قابلیت مواجهه با اشتباه، یادگیری از اشتباه، فشار روانی ناشی از اشتباه و سرپوش گذاشتن بر اشتباه موثر است، اما بر فاکتور گفتگو در مورد اشتباه موثر نیست.

    کلیدواژگان: عزت نفس مدیران و فرماندهان، اشتباه، مواجهه با اشتباه، سازمان های انتظامی
  • خسرو اسکندی، داریوش رحمتی، حسین بجانی، شهریار حیدری صفحات 47-78
    کار تیمی مفهومی است که از دیرزمان برای حل وظایف پیچیده مورد استفاده قرار می گرفت. در این مقاله تلاش شده با ارایه تعاریف و زمینه های نظری تیم ها و ویژگی ها، مزایا و معایت آنها و نیز گونه های مختلف بهره گیری از آن تشریح گردد، پس از آن روند و الزامات تیم ها در سازمان ها مورد بررسی قرار می گیرد تا راهگشای حرکت مدیران برای رویارویی و مو اجهه با تغییرات پرشتاب امروز و فردا باشد، این مقاله به هیچ وجه در صدد نیست تا دلایل مربوط به کندی نفوذ کارکردهای تیمی را در بالاترین رده سازمانی بازگو کند . که این خود به تحقیق دیگری نیازمند است، بلکه می خواهد نشان دهد رهبران و مدیران ارشد در عرصه های فزاینده رقابتی سرانجام ناگزیر خواهند بود تا به منظور بهره وری و ارتقای سطح مزیت های راهبردی سازمان خویش ، حصار بازدارنده فعالیت های تیمی را در راس سازمان بگشایند و میدان را برای ظهور تیم های توانمند به مثابه جایگزینی برای رهبری و مدیریت فردی در بالاترین رده سازمان باز نمایند. در ادامه با ارایه مبانی و اصول مدیریت در تیم ها به چگونگی استفاده از منابع انسانی و ایجاد اعتماد در این نوع تیم ها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت راهبردی، ساختار، تیم، سازمان
  • محمد علی عامری، پرویز آهی *، یونس عابدی صفحات 79-98

    به منظور تحقق اهداف و انتظارات سازمان، وظایف متعدد و متنوعی برای مدیران سازمان نظر گرفته شده که شاید یکی از مهمترین آن ها موضوع کنترل باشد. خودکنترلی و خودانضباطی از مهمترین ابزارها برای نیل به اهداف سازمانی (کارایی و اثربخشی) و نیز اهداف فردی و الهی در ابعاد معنوی است. در عصر حاضر سازمان ها می کوشند تا از راه های گوناگون خودانضباطی را در کارکنان خود تحقق بخشند و یا آن را تقویت کنند. فکرش را بکنید اگر افراد سازمان خود کنترل و خودمنضبط باشند، کار مدیریت تا چه حد آسان خواهد شد. در چنین حالتی، بدون حضور مقام مافوق کارکنان هم بدون ترس از عواقب کنترل، وظایف خویش را به نحو مطلوب انجام خواهند داد. اما آیا چنین وضعیتی عملی است؟ قطعا جواب مثبت است. بیدارکردن وجدان فردی، تقویت و فرهنگ سازی و رشد آگاهی های افراد از عوامل مهمی هستند که به تحقق خودانضباطی سرعت می بخشند. از جمله مبانی نظری راجع به خودانضباطی، که امروزه توسعه زیادی یافته و بر آن تاکید می گردد؛ این است که در " فرآیند کنترل سازمانی " محور اصلی باید "خودکنترلی" باشد. در همین جهت در این مقاله با روش کتابخانه ای و مطالعه اسناد تاریخی و علمی مرتبط با موضوع، سطوح مختلف در فرآیند کنترل، منابع گوناگونی که بر فعالیت های کنترلی نظارت می کنند و همچنین متغیرهای اقتضایی متناسب با منابع کنترل، مورد بررسی قرار گرفته و تلاش گردیده است که بر ضرورت وجود دیدگاهی جامع نسبت به خودانضباطی و خودکنترلی در سازمان تاکید نماید؛ دیدگاهی که بر مبنای آن, به همان میزان که مکانیزم های کنترل بیرونی مورد توجه قرار می گیرند, بر کنترل درونی و یا خودانضباطی معنوی و تناسب و هماهنگی بین این دو نوع در هر موقعیت خاص، هم تاکید می گردد. لذا در این مقاله، ضمن بیان اهمیت و هدف کنترل و خودکنترلی در راستای ایجاد فرهنگ خودانضباطی، این مفهوم از دیدگاه فرهنگ اسلامی بررسی و در پایان الگوی سیستمی خودانضباطی بر اساس ارزش های اسلامی ارایه می گردد.

    کلیدواژگان: خودانضباطی، انضباط، انضباط معنوی، کنترل، خودکنترلی، نگرش
  • امیرحسین محمد پناه، علیرضا صیرکش * صفحات 99-120

    فساد اداری ازجمله پدیده ها وچالشهایی است که روند توسعه وبهره وری سازمانی را به طور چشمگیری با مشکل روبرو کرده است و در عین حال با تمام برنامه ریزیها و توجهی که ازسوی مدیران در زمینه مبارزه با این پدیده صورت گرفته اما کماکان شاهد روند روبه رشد آن در ابعاد گوناگون سیستم های می باشیم.کیفیت و توانمندی نیروی انسانی درسازمان پلیس ، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است . نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد وتلاش برای بهبود و استفاده موثر و کارآمد از منابع نیروی انسانی، هدف تمامی مدیران سازمانهای اداری می باشد. وجود ساختار سازمانی مناسب، روش های اجرایی کارآمد، تجهیزات و ابزار کار سالم، فضای کار متعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی می باشند که برای نیل به بهره وری مطلوب درسازمان پلیس باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.ازاین رو با تاکید برکاهش فساد اداری بایستی روح فرهنگ بهبود بهره وری در کالبد سازمان دمیده شود که در آن میان نیروی انسانی هسته مرکزی را تشکیل می دهد.یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقاء سطح بهره وری آن است و با توجه به اینکه انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد درخواستهای او در سازمان اثری کلیدی بجا می گذارد. از همین رو مقاله حاضر به بررسی تعاریف، تاریخچه، اهمیت بهره وری و همچنین تاثیرعامل فساد اداری برکاهش بهره وری نیروی انسانی درسازمان ناجا پرداخته است. روش مطالعه در تحقیق حاضر از نوع مطالعه کتابخانه ای می باشد و همچنین در گردآوری اطلاعات در ارتباط با موضوع تحقیق از روش اسنادی یا کتابخانه ای نیز استفاده شده است .

    کلیدواژگان: بهره وری، نیروی انسانی، فساد اداری، پلیس
  • منصور صادقی مال امیری * صفحات 121-140

    زمانی که کارکنان به سن بازنشستگی نزدیک تر می شوند به میزان بیش تری ذهن و فکرشان معطوف به بازنشستگی و آثار و مشکلات آن می شود. این که برداشت و تصور کارکنان در مورد مسایل و مشکلات بازنشستگی قبل از بازنشستگی به چه میزان منطبق با آن چیزی است که در عمل یعنی بعد از بازنشستگی تجربه می کنند، مساله قابل تاملی است که بر سلامت و کارکرد کارکنان تاثیر دارد. بر این اساس، این پژوهش نگرانی کارکنان از بازنشستگی را بر محور موضوعات اکتشافی «نگرانی در مورد از دست دادن کار»، «نگرانی به واسطه جدایی از همکاران» و «نگرانی در مورد مسایل مالی» را مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که نگرانی در مورد از دست دادن شغل در عرصه عمل یعنی بعد از بازنشستگی بسیار کم تر از آن چیزی است که افراد قبل از بازنشستگی فکر می کنند. همچنین، نگرانی از مسایل مالی بعد از بازنشستگی بسیار کم تر از آن چیزی است که افراد قبل از بازنشستگی فکر می کنند و تصوری که کارکنان قبل از بازنشستگی در مورد نگرانی از جدایی از همکاران شان دارند با آنچه واقعا بعد از بازنشستگی اتفاق می افتد عمدتا منطبق است.

    کلیدواژگان: بازنشستگی، نگرانی در مورد از دست دادن کار، نگرانی به واسطه جدایی از همکاران، نگرانی در مورد مسائل مالی، ناجا
  • ضیاء افراز کنجین *، اقبال حسینی صدر صفحات 141-158

    هدف- هدف این مطالعه، کمک در درک رابطه موجود بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی با توجه به واکنش پیچیده عوامل داخلی و خارجی موثر بر عملکرد سازمانی و ارایه چارچوبی یکپارچه جهت بررسی این روابط می باشد.
    طراحی/روش شناسی/رویکرد-ادبیات نظری موجود به طور منتقدانه بررسی و ارزیابی شده و یک چارچوب مفهومی با هدف اندازه گیری روابط مدیریت منابع انسانی-عملکرد سازمانی ارایه شده است.
    نتایج- درحالی که ادبیات نظری موجود درباره مدیریت منابع انسانی به طور عمده بر عوامل داخلی تاکید کرده اند، نویسندگان این مقاله پیشنهاد می دهند از آنجایی که حوزه و محدوده عوامل داخلی درنظرگرفته-شده ، بنابراین باید این حوزه را گسترش داد و عوامل خارجی را نیز به طور آشکار ارایه کرد. آن ها مدل کلی را ارایه دادند که بیانگر ماهیت پیچیده عوامل داخلی و خارجی می باشد. در آخر، چارچوب یکپارچه ای از عوامل را به منظور اندازه گیری تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی برعملکرد سازمانی ارایه می شود.
    محدودیت ها/کاربردهای تحقیق-این چارچوب پیشنهادی مفهومی است و برآزمون تجربی متکی می باشد. این چارچوب را می توان به عنوان الگویی برای انجام تحقیقات آتی بکارگرفت.
    کاربردهای علمی - این چارچوب قابلیت استفاده در الگوهای قابل اندازه گیری جهانی را داراست.
    اصالت/ارزش-این مقاله برای اولین بار به طورکلی عوامل موثر بر رابطه بین مدیریت منابع انسان و عملکرد سازمانی را جمع آوری و بررسی کرده است و چارچوبی را در قالب مجموعه ای از عوامل جامع که بررسی تجربی این رابطه را تسهیل می کنند ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، عملکرد سازمانی، عوامل داخلی، عوامل خارجی
|
  • Bahram Bayat *, Abolfazl Amanian Pages 9-26

    The concept of social well-being focused on social aspect of health with physical and psychological aspects in individual level.The aim of this study is to analyze social well-being in Tehran police commander employees so keyes and Shapiro(2004)model of social well-benig were used to building theoretical framework and hypothesis.Research method is correlation analysis and survey data is collected by structural interviews with 360 police commander employees were participated by multi stage cluster sampling.Data Collection means were Keyes and Shapiro(2004)standardized questionnaire for social well-being,researchers scale to measure organizational social well being,participation in social associations,religious beliefs and demographic characteristics.Results indicated that mean of general and organizational social well-being is middle desire(80/57,72/23 from 100 scale)there is no difference between male and female employees in general and organizational social health mean and marriaged employees have better means than singles. Multiple regression analysis show that R square =0/175 and the 17/5 percent of genaral-organizational social well-being were predicted by independent variables.The most important predictor of genaral-organizational social well-being was SES.

    Keywords: social well-being, organizational social well-being, social associations, religious beliefs
  • Ali Nasr Esfahani, Jafar Akbar Zadeh *, Mohammad Reza Nayab Pages 27-46

    organization management and the way of his/her performance and reaction in different situation indicates success and failure of organizations. In any organization it is possible that managers made a mistake during their jobs which the way of coufrontation with these mistakes and nullifing the effects of these mistakes have a great importance.In this paper the authors have tried to recognize the effects of military managers and commanders self-esteem on their way of confrontation with mistakes.For this purpose and for data collection,the authors have used a 30 questions questionnaire.The first questionnaire measures the way of managers confrontation with their mistakes in 5 factors(the capability of confrontation with mistakes,learning from mistakes,stress-related mistakes,putting the lid on mistakes,conversation a bout mistakes),the second questionnaire measured the rate of managers self-esteem .Data have been collected from a 150 people sample from Naja Mohammad Rasoulollah border guard educational centre and have been analyzed.The authors have used one-variable linear regression test for hypothesis testing.The results indicate that managers self-esteem has a effect on confrontation with mistakes,learning from mistakes,stress-related mistakes and lid on mistakes factors and has no effect on conversation about mistakes.

    Keywords: managers, commanders self-esteem, mistakes
  • Khosro Eskandari, Daviush Rahmati, Hossein Bejani, Shahriar Heidari Pages 47-78
    Team work is a Concept which has been used from long times ago for Solving complex duties.In this paper the authors have tried to introduce theoretical fields of team and explain advantages and disadvantages of them and also different kinds of their operation.After that the procedure and necessities of the team have been examined for the reason that considered as the guide line for managers movement for confronting with today and tomorrow rapid changes.This paper also indicate that leaders and top level managers in incremental competitive arena forced to open restrictive blockade of team work activity in top level of organization and make smooth the way for emerging empowered team as a leadership and personnel management in highest level of organization and after that with management principles, the authors deals with the ways of using human resources and creating trust in this kind of teams.
    Keywords: Strategic management, Structure, team organization
  • Mohammad Ali Ameri, Parviz Ahi *, Younes Abedi Pages 79-98

    For achieving organization goals and expectations it has considered different and various duties for managers which one of the most important is control.Self control and self discipline are the most important tools for achieving organizational goals(efficiency and effectiveness)and also personal and divine goals in spiritual dimensions.In current era,organization strive to fulfill self-discipline in their employees via miscellaneous ways or improve it If the people of organization were self-controlled and self-disiciplined,at that time management would be so easy.And in this situation without presence of managers,employees do their task without fear of control in an optimal manner.In this paper the authors have tried to use library and documentary method for examining contingency proportionate variables with resource control and also emphasis on interior control or spiritual self discipline in any specific situation. So in this paper moreover than introducing importance and purpose of control and self-control in accordance with building self-disciline culture,this concept has been surveyed from Islamic culture and attend self-discipline system pattern has presented on the basis of Islamic values.

    Keywords: self-discipline, Discipline, Spiritual Discipline, Control, self-control, Attitude
  • Amir Hossein Mohammad Panah, Ali Reza Sabrkesh * Pages 99-120

    Administrative corruption is an example of phenomenon which has increasingly encounter organizational productivity and expansion procedure and also with regards to all planning and concentration of managers for fighting with this phenomenon but also there is an incremental growth in different dimensions.Quality and manpower empowernent in police organization is the most important survival and existence agent.Empowered manpower creates empowered organization and struggling for improvement and effective and efficient usage of human resources is the goal of all organizations managers.The proper organizational structure,efficient executive methods, safe tools and instruments,stable work place and the most important matter is competent and merited man power are the necessities for achieving optimal productivity in police organization which should be concentrated on behalf of managers.For this reason with emphasis on decreasing administrative corruption,the productivity improvement culture should be happened in organization which in the midst of its manpower constitute the central core.
    One of the most important goals in any organization is improving productivity level and with regards that human has an important role on productivity, his/her request is very effective in organization..The research method was library and for data collection the authors have used documentary method.

    Keywords: Productivity, man power, Administrative Corruption, Police
  • Mansour Sadeghi Mal Amiri * Pages 121-140

    More the employees come near to retirement age,the most their mind and thoughts turned toward retirement and its effects and problems. The understanding and imagination of employees about issues and problems of retirement before retirement are thought-provoking issue which have an effect on employees heath and function for this reason,this study has focused employees worries a bout retirement on the basis of worry about losing job, worry about separation with colleagues and worry about financial matters.The results indicate that the worry about losing job is practically after retirement is very lesser than people thought before retirement and the imagination of employees about separation with colleagues before retirement is mainly conformed with the matters which have been happened after retirement.

    Keywords: Retirement, worry about losing job, worry about separation with colleagues, worry about financial matters, Naja
  • Zia Afraz Konjin *, Eghbal Hosseini Sadr Pages 141-158

    purpose-The purpose of this paper is to contribute to the understanding of the HRM and Organizational performance(OP)nexus by drawing attention to the complex interplay of internal and to further provide an integrated framework for the testing of this nexus.
    Design/ methodology/approach-Relevant literature is reviewed and assessed critically.A theoretical framework is provided with the objective to measure the HRM-OP nexus.
    Findings-Whlist the majority of the extent literature on HRM has focused mainly on internal factors,the authors suggest that the domain of the internal factors considered thus far needs to be widened and external factors need to be acknowledged explicitly
    Research limitations/implications-The suggested framework is theoretical pending empirical testing.The framework can serve as a template for future research.
    Practical implications-The framework can be put into a universally testable template for use by researchers.
    Originality/value-The paper,for the first time, schematically bings together and discusses the elements affecting the HRM-OP nexus.

    Keywords: Human Resource Management, organizational performance, internal factors, external factors