فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 6 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امداد توران صفحه 7

    در حالی که محدثان و محدث متکلمان کوفه و قم، قول به حیات پیشین اهل بیت علیهم السلام و عموم انسان ها را پذیرفته بودند، متکلمان بغداد، از جمله شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی، موضعی منفی در برابر این قول اتخاذ کرده اند. مقاله حاضر می کوشد، به عوامل نظری روی گردانی ایشان از این موضع بپردازد. این عوامل نظری، از آنچه خود این متکلمان به تصریح یا تلویح بیان کرده اند، به دست می آید. این مقاله نشان می دهد، اتخاذ رویکرد تاویلی به روایت، قول به عدم حجیت خبر واحد، عارضی بودن و قائم به نفس نبودن روح، بطلان غلو، بطلان تناسخ که لازمه قول به حیات پیشین است و یاد نیاوردن ماجرای حیات پیشین، مبانی و ادله ای بوده که بغدادیان را به انکار حیات پیشین سوق داده است.

    کلیدواژگان: حیات پیشین، ذر، ارواح، اشباح، مکتب بغداد
  • حسینعلی ترکمانی، اسماعیل شعبانی کامران صفحه 27

    گفتار و کردار معصومان علیهم السلام، دربردارنده ژرف ترین معارف عالم هستی است. پژوهش پیش رو، در پی آن است تا به بررسی یکی از مسائل مهم کلام اسلامی، یعنی مفهوم «اراده» و «مشیت» الهی، در پرتو بیانات امام رضا علیه السلام و هم بستگی ساختاری که در روایات رسیده از ایشان ملاحظه می شود، بپردازد. امام رضا علیه السلام با استفاده از مبادی بدیهی در استدلال عقلی، از حدوث اراده سخن گفتند و آن را از افعال خداوند متعال برشمردند؛ هم چنین ایشان اثبات کردند که اراده خداوند، نه عین ذات اوست و نه با علم او برابر. ایشان ضمن بیاناتی در مباحث خدا شناسی، با ارائه براهینی محکم، راه هرگونه مغالطه و کج روی را در مسائل کلامی دین مسدود کرده و با ارائه سیره هدایت بخش اهل بیت علیهم السلام مسیر قرب بندگان را به سوی حق هموار ساختند.

    کلیدواژگان: مفهوم شناسی، روایت، صفات خداوند، اراده و مشیت الهی، امام رضا
  • قدرت الله قربانی صفحه 45

    شهید مطهری دیدگاه دقیقی درباره «برهان نظم» دارد. تاکید مهم ایشان آن است که تنها با نظر به علیت فاعلی، نمی توان از نظم موجود در جهان و حتی علیت جاری در آن، به هستی خدا آگاهی یافت، زیرا نظم به معنای واقعی، هم ناشی از علت غایی و هم علت فاعلی است و با صرف تحقق علت فاعلی، نظم تحقق کامل نخواهد یافت. او با بیان مسائل مهمی در این باره، تلاش می کند تقریری قابل قبول از این برهان ارائه دهد، تا امکان طرح آن به صورت برهانی علمی و عقلی به وجود آید. آیت الله جوادی آملی نیز مواردی مناسب در تکمیل برهان نظم دارند. در مقاله حاضر، ابتدا ابعاد دیدگاه مطهری در تبیین عقلانی برهان نظم بیان می شود و سپس با ارائه مواردی از نظریات آیت الله جوادی، تلاش خواهد شد تا به برخی انتقادات وارد بر این برهان، از این رویکرد پاسخ داده شود.

    کلیدواژگان: علیت، علت فاعلی، علت غایی، هدایت، نظم، تصادف
  • حامد منتظری مقدم، سیدآیت الله احمدی صفحه 63

    شناخت و ارزیابی رفتارها و مناسبات شیعیان در تعامل با امامان علیهم السلام، ره یافتی ضروری برای شناخت دقیق عقاید آنان و سیره ائمه اطهار علیهم السلام است. این مهم در حوزه های گوناگون اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و... نیازمند بررسی است. در پژوهش حاضر، باورها و مناسبات اعتقادی شیعیان با امامان دوازده گانه علیهم السلام در دوران حضور، مورد بررسی قرار گرفته است؛ افزون بر این، گونه های مختلف روابط اعتقادی شیعیان با ائمه علیهم السلام شناسایی و معرفی شده و به این پرسش که شیعیان چگونه از مقام رفیع معنوی ائمه علیهم السلام بهره می بردند و آیا روابط شیعیان با امامان، متناسب با جایگاه الوهی ایشان بوده، پاسخ داده شده است. تلاش شیعیان عصر حضور، برای شناخت امامان، دفاع از کیان امامت و پیشوایان معصوم و تمسک به مقام معنوی ائمه اطهار علیهم السلام، از مهم ترین محورهای مناسبات شیعیان در حوزه اعتقادی است که با وجود تفاوت رفتاری شیعیان در برخی موارد، سیر تکامل معرفتی و رفتاری ایشان در تعامل با امامان، مشهود است.

    کلیدواژگان: امامان، شناخت امام، تمسک معنوی، رفتار اعتقادی، شیعیان
  • حسن حیدری صفحه 81

    مفضل بن عمر، از شخصیت های بزرگ شیعه در قرن دوم هجری است که روایات بسیاری از وی در منابع حدیثی امامیه وجود دارد. برخی وی را به جریان «مفوضه» نسبت داده و حتی او را بنیان گذار این جریان به شمار آورده اند. بررسی شخصیت مفضل و نیز صحت و سقم نسبت تفویض به وی، علاوه بر آن که گوشه ای از تاریخ مدرسه کلامی کوفه را آشکار می کند، دریچه ای برای شناخت جریان متهم به غلو در فضای کوفه قرن دوم به روی ما می گشاید. تحلیل داده های تاریخی موجود درباره مفضل و هم چنین تاریخ شکل گیری جریان تفویض نشان می دهد، به هیچ وجه نمی توان وی را از بنیان گذاران و منتسبان به این جریان به حساب آورد؛ به عبارت دقیق تر، اطلاعات موجود درباره مفضل، هیچ گونه تفکر تفویضی را برای وی اثبات نمی کند.

    کلیدواژگان: مدرسه کلامی کوفه، جریان متهم به غلو، مفوضه، اصحاب امام صادق علیه السلام، مفضل بن عمر
  • مرتضی علیزاده نجار صفحه 99

    برخی اندیشمندان امامیه بر پایه مستنداتی از عقل و نقل، حق تشریع را از امام نفی کرده و نقش امام را تنها مبلغ شریعت دانسته اند؛ مستنداتی نظیر آیات نخستین سوره مبارکه «نجم»، آیات و اخباری که از بیان تمامی احکام در کتاب خدا حکایت دارد، ادله ای که از کامل شدن دین در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خبر می دهد، احادیثی که از املای احکام توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر امیرالمومنین علیه السلام پرده برمی دارد، احادیثی که ائمه علیهم السلام فرموده اند با نظر خود چیزی نمی گویند و سایر ادله ای که مجالی برای تشریع امام باقی نمی گذارد. نوشتار پیش رو، به مهم ترین براهین نفی این مقام از دیدگاه برخی صاحب نظران پرداخته و در نهایت، ناکارآمدی آن را به اثبات رسانده است.

    کلیدواژگان: تشریع، حق تشریع، احکام، امام
  • محمد امین خوانساری صفحه 119

    «تجربه دینی» اصطلاحی جدید است، اما پیشینه گسترده ای در فرهنگ اسلامی دارد. مباحثی که اندیشمندان اسلامی درباره حالات کشف، مانند الهام و وحی داشته اند، می تواند بستری برای این موضوع در اندیشه اسلامی باشد. غزالی، از جمله کسانی است که تحولات تجربه گونه ای را از سر گذرانده و مباحث گسترده ای در مباحث تجربه دینی داشته است. در این نوشتار، گزارش و تحلیلی از دیدگاه های غزالی در باب تجربه دینی ارائه شده است؛ هم چنین جایگاه «انسان» به عنوان متعلق و «هستی» به عنوان متعلق و «حجاب» بین انسان و هستی، روشن شده است و نیز اسباب و مقدماتی که انسان باید برای کشف اخذ کند، برشمرده شده اند. تجارب دینی نزد غزالی، گاهی الهام گونه و گاهی هم وحی پیامبرانه است. تجربه رویت خداوند در آخرت نیز، مسئله ای مهم است که غزالی، هم با رویکرد کلامی و هم با رویکردی عرفانی، به امکان آن پرداخته است.

    کلیدواژگان: تجربه دینی، کشف، وحی، الهام، رویت، غزالی
|
  • Emdad Toran Page 7

    While the Kufan and Qomi Mu¡addiths and Mu¡addith-Mutakallims accepted the idea of previous life for Ahl ul-Bayt (p.b.u.t) and all humans, the Baghdadi theologians including Sheikh Mufid, Sayyed MurtaÃa and Sheikh Ùusi, have taken a negative position in this subject. The current essay attempts to tackles the theoretical causes of this giving up. One can acquire these causes from what these theologians themselves explicitly or implicitly expressed. This essay shows that taking an allegorical interpreting approach to narrations, belief in non-authenticity of Khabare Wa¡ed (individual narration), considering human soul as accident and not being based on itself, falsification of belief extremism, falsification of reincarnation which is demanded by the belief in previous life, and non-remembering the events of the previous life are amongst the bases and reasons lead the Baghdadis to reject the previous life.

    Keywords: previous life, iota, spirits, phantoms, the School of Baghdad
  • HusaynAli Turkamani, Ismaeil Sha’bani Kamran Page 27

    The speech and acts of the Infallibles (p.b.u.t.) contains the deepest knowledge of the universe. The current research attempts to assess one of the important Islamic Kal³mi issues, that is, the concept of the divine will and providence in Imam Reza’s (p.b.u.h.) speeches and the structural correlation visible in the narrations narrated of him. Using the self-evident principles in rational reasoning, Imam Reza (p.b.u.h.) talked about the creation of will and considered it as God’s act. He also proved that the divine will is neither the same as His Nature nor equal to His Knowledge. In some speeches in the discussions of divinity, by offering strong arguments, he closed any way to fallacy and heresy in the Kal³mi issues of religion, and, by offering the guidance-giving life-style of Ahl ul-Bayt (p.b.u.t.), prepared the way for the servants to God’s nearness.

    Keywords: concept, narration, God’s attributes, the divine will andprovidence, Imam ReÃa (p.b.u.h.)
  • Ghudratullah Ghurbani Page 45

    Shahid MuÚahhari has an exact viewpoint about the “Argument from Design”. His significant emphasis is that only by seeing the agent cause one cannot result the being of God through the current design in the universe and even through the current causality in it; because design as such is resulted both from final cause and agent cause, and by merely realization of the agent cause the design could not completely fulfilled. By explaining important issues in this regard, he attempts to give an acceptable utterance of this argument so that it would be possible to talk about it as a scholarly and rational argument. Ayatullah Jawadi Amoli also has suitable points to complete the argument. In the present essay, firstly the dimensions of MuÚahhari’s point of view in rational explaining of the argument from the design is explained and, then, by offering some cases of the views of Ayatullah Jawadi, it will be attempted to answer some criticisms to this argument from this approach.

    Keywords: causality, agent cause, final cause, guidance, design, accident
  • Hamed Montazerimoghaddam, Sayed Ayatullah Ahmadi Page 63

    To know and assess the Shi’a’s behaviors and relations in interaction with Imams (p.b.u.t.) is a necessary approach to an exact knowledge of their beliefs and the Purified Imams’ (p.b.u.t.) life-style. It is necessary to examine this significant matter in various ideological, cultural and social realms. In this essay, the beliefs and belief relations of the Shi’a towards the Twelve Imams are examined. Furthermore, the different kinds of the Shi’a’s belief relations with Imams are introduced and this question is answered that the Shi’a how had benefitted the Imams’ high spiritual position, and whether the Shi’a’s relations with Imams were appropriate to their divine place. The effort of the presence era Shi’a to recognize Imams, to defend the foundation of Imamah and the infallible leaders and to grasp to the spiritual position of the Purified Imams are among the most important axes of the Shi’a relations in belief field. Despite of different behaviors of Shi’a in some cases, the course of their knowledge and behavior advancement in interaction with Imams is visible.

    Keywords: Imams, recognition of Imam, spiritual grasp, belief behavior, Shi’a
  • Hasan Haydari Page 81

    MufaÃÃal ibn ‘Umar is one of the Great Shi’i figures in the second/eighth century which many narrations narrated by him in the Imamiyyah Hadith sources. Some has attributed him to the “MufawwiÃah” circle and even considered ham as the founder of this circle. To examine MufaÃÃal’s character and the correctness or incorrectness of the attribution of Tafwià to him, not only clarifies some part of the history of the Kalºmi School of Kufa, but also opens a window for us to know the extremism-accused circle in the Kufan atmosphere of the second/eighth century. The analysis of the available historical data about MufaÃÃal and as well as the history of the Tafwià circle formation shows that in no way one can count him as one of the founders or dependants to this circle. In a more exact word, the available information about MufaÃÃal does not prove any tafwiÃi thought by him.

    Keywords: the Kalºmi School of Kufa, the extremism-accused circle, MufawwiÃah, the Companions of Imam al-ßadi± (p.b.u.h.), MufaÃÃal ibn‘Umar
  • Murtaza Alizadeh Najjar Page 99

    On the basis of some narrated and rational evidences, some Imami scholars have negated the right for legislation from the Imams (p.b.u.t) and limited their function to preach the Shariah. These evidences includes affairs like the early verses of the Surah al-Najm, the verses and narrations indicating the clarification of all commandments in the Divine Book, the demonstrations indicating the perfection of religion in the Prophet (p.b.u.h) era, narrations reveal the dictation of the commandments by the Prophet (p.b.u.h) to Imam ‘Ali (p.b.u.h), the narration from the Imams (p.b.u.t) that they do not say anything on their behalf, and other demonstrations that leave no way for the Imams (p.b.u.t) to legislate. The current writing had examined the most important arguments to negate this authority from the viewpoint of some thinker and finally proves their inefficacy.

    Keywords: legislation, the right for legislation, commandments, Imam
  • MuhammadAmin Khwansari Page 119

    Although “Religious Experience” is a new term, it possesses a vast background in Islamic culture. The Muslim thinkers’ discussions about the conditions of disclosure such as inspiration and revelation can be counted as the best foundation for this topic in Islamic thought. Ghaz³li is one of those whom have experienced experience-like events and had vast discussions in the religious experience field. There has been offered, in this essay, an explanation and analysis of Ghaz³li’s viewpoints about religious experience; the place of “humanity” as the belonging and “being” as the belonged and the “veil” between humanity and being is also clarified. As well as the means and preliminaries that one needs for the Disclosure have been explained. From the viewpoints of Ghaz³li, the religious experiences are sometimes something like inspiration and sometimes prophetic revelation. The experience of the sight of God in the afterlife is also a significant matter that Ghaz³li had explored its possibility by both kal³mi and mystical approaches.

    Keywords: religious experience, disclosure, revelation, inspiration, thesight of God, Ghaz³li