آرشیو یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۳۴۰۵
ایران زمین
۲۰

فاضلاب روستاهای اصفهان همچنان به زاینده رود می ریزد

گروه شهرستانها: فاضلاب برخی روستاها و شهرهای حاشیه زاینده رود که فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب هستند همچنان وارد این رودخانه می شود.

«عبدالجواد زعفرانی»مدیرعامل شبکه آب و فاضلاب استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: این شهرها و روستاها نیازمند اعتبارات دولتی برای اجرای طرحهای شبکه جمع آوری فاضلاب هستند. وی تعداد شهرهای تحت پوشش شرکت آبفاست را 23 شهر اعلام کرد و افزود: از مجموع 83 شهر استان تنها 23 شهر دارای شبکه فاضلاب هستند و یا طرحهای فاضلاب دراین شهرها در حال اجراست. به گفته «زعفرانی» بزودی 13 شهر دیگر نیز به این مجموعه اضافه می شود. وی اجرای طرحهای فاضلاب در شهرهای استان اصفهان را نیازمند اعتبارات کلان و برنامه ریزی بلندمدت دانست و گفت: اعتبارات آب وفاضلاب باید به قدری افزایش پیدا کند تا بتوان برنامه ریزی بلندمدتی در این بخش انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: هم اکنون پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان در حد استانداردهای موجود وارد زاینده رود می شود. وی اضافه کرد: اعتبارات امسال شبکه قدیمی جمع آوری فاضلاب شهر اصفهان در ردیف بودجه های ملی قرار گرفته و برای شناسایی نقاط بحرانی و ترمیم 40کیلومتر از این شبکه، مناقصه بین المللی برگزار شده است.

«زعفرانی» همچنین اظهار داشت: ظرفیت شبکه جمع آوری فاضلاب شهر اصفهان با توجه به بلندمرتبه سازی، نیازمند بازنگری است و بایستی همزمان با طرحهای ترمیم شبکه فاضلاب، طرح بازنگری ظرفیت نیز تغییر کند. وی تخصیص اعتبارات لازم را موجب رفع مشکلات موجود شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان طی 2 یا 3 سال آتی دانست و ادامه داد: هم اکنون در کنار طرح بهبود تصفیه در تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان، طرحهای توسعه تصفیه خانه شمال و شرق اصفهان نیز در آستانه بهره برداری قرار دارد. به گفته «زعفرانی» با اجرای این طرحها، توسعه تصفیه خانه های فاضلاب در اصفهان پایان یافته تلقی می شود.