آرشیو یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۷۱۳
صفحه آخر - فرهنگ
۲۸

جست وجو برای شکسپیر واقعی نتیجه داد

گلاره اسدی

برای همه کتابخوان هایی که به دیدن چهره نجیب زاده جدی و شسته ورفته روی جلد آثار شکسپیر عادت داشتند، پذیرش نتایج بررسی های سال گذشته مبنی بر جعلی بودن تابلوی مذکور کار دشواری بود، اما در عین حال هیچ کس تصور نمی کرد که شکسپیر واقعی مردی باشد با چشم های روشن بادامی و گوشواره ای در گوش. پس از سه سال و اندی پژوهش بالاخره شبیه ترین پرتره به چهره واقعی ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه نویس شهیر انگلستان شناسایی شده و در گالری پرتره های ملی این کشور به نمایش درآمده است. تارنیا کوپر مسئول نمایشگاه «در جست وجوی شکسپیر» در این باره می گوید که در واقع اولین پرتره اهدایی به گالری در زمان تاسیس آن یعنی 150 سال پیش به احتمال زیاد تنها تصویر واقعی از چهره شاعر است. کوپر می افزاید که یکی از شش چهره در حال نمایش در گالری پس از بررسی های فراوان شبیه ترین به چهره واقعی شکسپیر تشخیص داده شده است اگرچه بدون امضای زیر تابلوها نمی توان به اطمینان صددرصد رسید. در تابلوی مزبور که به پرتره «چندس» معروف است، هنرمند در پیراهنی با یقه باز و گوشواره ای به گوش دیده می شود. این شیوه پوشش در بین هنرمندان آن زمان بسیار متداول بوده است. هم عصری صاحب اصلی اثر یعنی «سرویلیام دونانت» با ویلیام شکسپیر مهم ترین عامل در تشخیص اصل بودن آن است. پرتره های دیگر موجود یا هنرمند را جوان تر از آنچه در آن زمان بود نشان می دهند، یا سال ها بعد از مرگ او کشیده شده اند که در هر دو صورت در اصل بودنشان تردیدهای زیادی وجود دارد. انگلیسی ها هیچ گاه گمان نمی کردند مرد چشم بادامی تابلوی چندس با گوشواره ای در گوش چپ و موهای در حال طاس شدن همان ویلیام شکسپیر شاعر ملی شان باشد. آنچه نمایشگاه در جست وجوی شکسپیر را جذاب می کند رسیدن انگلیسی ها به این واقعیت است که شاعر مورد علاقه شان نه یک نجیب زاده که مردی صاحب اندیشه متفاوت بوده است. پژوهش های گالری براساس تطابق های زمانی، ارزیابی کارشناسانه تابلوها و مقایسه آنها با مدارک موجود در زادگاه شاعر، نامه ها و طراحی های موجود از صحنه های نمایش او انجام شده است.