آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۲
اخبار ورزشی
۱۳

گردهمایی بزرگ مکتب اصفهان برگزار می شود

سرویس ادب و هنر:

گردهمایی بزرگ مکتب اصفهان (هنر دوره صفویه) با بررسی 8 شاخه هنری پاییز سال آینده در تهران و اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، دبیر فرهنگستان هنر روز گذشته در نشستی خبری گفت: پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تشویق شدیم تا با برگزاری این همایش این عنوان را از یک حرکت جشنواره ای تبدیل به یک فعالیت علمی و ماندگار برای نسل های آینده کنیم.

وی افزود: مکتب اصفهان در دوره صفویه، دوران اوج فرهنگ و هنر ایران است که در همایش، زوایای ناشناخته این مکتب را به صورت گسترده ای مورد بررسی قرار می دهیم.

نامورمطلق در مورد برنامه های این گردهمایی گفت: هشت شاخه هنری نگارگری، خوشنویسی، معماری و شهرسازی، موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای صناعتی، ادبیات و حکمت و فلسفه هنر، در 4 روز، دو روز در تهران و دو روز در اصفهان، در 8 گروه علمی و نزدیک به 80 هیئت علمی مورد بررسی قرار می گیرند.

وی تصریح نمود: در نهایت به یک نگاه فراشاخه ای در مورد مکتب اصفهان که برش زمانی از سال هزار تا هزار و 135 در شهر اصفهان و دوره صفوی می رسیم. هرچند که به قبل و بعد از این دوره تاریخی به عنوان پیشینه و پسینه مکتب اصفهان و مکان های دیگری چون شبه قاره هند و آسیای صغیر نیز به عنوان مکان های در ارتباط نیز پرداخته می شود.

نامورمطلق همچنین از حضور بیش از یکصد مهمان خارجی و اجرای سیصد سخنرانی در این همایش خبر داد و گفت: انتشار نزدیک به 50 اثر با موضوع مکتب اصفهان همزمان با گردهمایی، نمایشگاه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا و جمع آوری آثار، و همایش های داخلی و خارجی مرتبط با مکتب اصفهان از دیگر برنامه های این همایش است.