آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۲
اخبار خارجی
۱۶

همزمان با آلمان به راه افتاد موج تازه اعتصاب و تظاهرات در 150شهر فرانسه

کارکنان بخش های مختلف حمل و نقل و دولتی کشورهای فرانسه، آلمان و یونان در اعتراض به شرایط بد اقتصادی ومعیشتی خود دست به اعتصاب وتظاهرات گسترده زدند.

به گزارش خبرگزاری ها، کارکنان بخش های مختلف فرانسه روز گذشته در اعتراض به مصوبه جدید قانون استخدامی در 150 شهر این کشور دست به اعتصاب و تظاهرات سراسری زدند.

آنان در این تظاهرات که از سوی اتحادیه های کارگری، کارمندی و دانشجویی فرانسه پی ریزی شده است، تلاش می کنند تا نظر مجلس سنای فرانسه را که هم اینک این مصوبه قانونی را تحت بررسی دارد، به خود جلب کرده و موانع اجرایی آن را فراهم کنند.

در این تظاهرات فراگیر، بخش های راه آهن شهری و بین شهری، فرودگاه ها، ادارات برق، مالیات، پست، رادیو و تلویزیون، شرکتهای کاریابی، دبیران و معلمان و احزاب چپ فرانسه شرکت داشتند.

تظاهرکنندگان در حالی که شعار می دادند: «این قانون برای برده هاست» «این قانون بیکاری و بی ثباتی شغلی است» و «جوانان با این قانون یک بار مصرف تلقی می شوند» مخالفت خود را با مقررات جدید استخدامی «دومینیک دوویلپن»نخست وزیر فرانسه ابراز داشتند.

کارکنان شاغل در کاخ نخست وزیری فرانسه نیز برای شرکت در این تظاهرات اعلام آمادگی کردند.

این تظاهرات و اعتصاب گسترده در فرانسه سیستم حمل و نقل درون و برون شهری، سیستم خدمات رسانی عمومی و بسیاری از مشاغل و حرفه ها را با تعطیلی مواجه کرده است.همچنین هزاران نفر از کارکنان اعتصابی بخش خدمات عمومی در «اشتوتگارت» آلمان تظاهرات کردند.

ماه گذشته نیز 25هزار نفر در اعتراض به افزایش ساعات کار و قطع مزایا و سود آخر سال خود دست از کار کشیدند.

گفتنی است این اعتصاب در طول 14 سال اخیر در آلمان بی سابقه بوده است در یونان نیز مقامات آگاه در سازمان هواپیمایی یونان اعلام کردند ماموران کنترل مسافر در فرودگاه های این کشور روز سه شنبه دست به اعتصاب 24 ساعته زدند که این اعتصاب سومین مورد طی 5 روز گذشته به شمار می رود.

این ماموران به شرایط کاری و وضعیت حقوقی خود اعتراض دارند.

گفتنی است شبکه های خبری اروپایی وخبرگزاری های بزرگ، اعتصابات و تظاهرات در کشورهای اروپایی مذکور را خیلی کمرنگ پوشش دادند و از طریق شبکه های اینترنتی نیز تصویری ازتظاهرات مذکور پخش نشد.