آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۲
اخبار خارجی
۱۶

«رمضان قادرف» نخست وزیر جمهوری چچن شد

اعضای پارلمان چچن به اتفاق آراء فرمانده نیروهای امنیتی کشورشان را که به نقض گسترده حقوق بشر متهم است، به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «رمضان قادرف» جانشین «سرگئی آبراموف»، نخست وزیر مستعفی چچن شده است.

رئیس جمهور چچن پیشتر اعلام کرده بود «آبراموف» که در جریان تصادف رانندگی به شدت مجروح شده، به دلیل نگرانی از سلامتی اش تصمیم به کناره گیری دارد. در همین حال، خبرگزاری های داخلی از قول «آبراموف» اعلام کردند که وی به خاطر هموار شدن راه «قادرف» برای کسب مقام نخست وزیری از سمت خود استعفا کرده است.

قادرف، فرزند رئیس جمهور چچن است که در سال 2004 مورد سوء قصد قرار گرفت. وی به احتمال قریب به یقین پس از رسیدن به سن 30 سالگی، رئیس جمهور کشورش خواهد شد. بسیاری از گروه های حقوق بشر و مردم چچن از نیروهای امنیتی کشورشان که گفته می شود تحت فرماندهی «قادرف» به آدم ربایی و بدرفتاری با غیر نظامیان می پردازند، ناراضی هستند. منتقدان بر این باورند که تلاش های روسیه در راستای احیای جامعه ای پویا و کارآمد در چچن، توسط مقامات این کشور و بدرفتاری هایشان تضعیف شده است. این در حالی است که، کرسی های پارلمان چچن از آغاز به کار در سال گذشته در اختیار انبوهی از متحدان «قادرف» قرار دارد.