آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۲
حوادث
۱۵

ناراحتی های پوستی، خونی و سقط جنین عارضه های ترقه بازی

ضایعات پوستی، ریوی، آثار خونی، دردهای شکمی، سردردهای شدید، سرگیجه و افزایش احتمال سقط جنین زنان باردار، فقط بخش کوچکی از عوارض ترقه بازی و تماس با مواد شیمیایی محترقه است.

به گزارش ایسنا فاطمه فلکی رئیس اداره پیشگیری از عوامل زیان آور شیمیایی وزارت بهداشت گفت: نیترات پتاسیم، کلرات باریم، ارسنیک، نیترات سالیسیوم و پرکلرات پتاسیم به کار رفته در مواد محترقه و منفجره به علت ترکیب با اکسیژن و کربن بسیار خطرناک است و حتی هنگام کار ممکن است عوارضی را برای کارگران به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به این که ترکیبات ذوب شده نیترات پتاسیم و سدیم ممکن است سوختگی های شدیدی را به وجود آورد، بیان کرد: خستگی های بسیار شدید، سرگیجه و تنفس کوتاه از عوارض تماس با این ترکیبات است، این در حالی است که تماس تنفسی با ترکیبات سولفوره مسمومیت هایی را به بار خواهد آورد.

فلکی گفت: تنفس پودرهای گوگردی هم آثار تنفسی، سرفه های شدید و تنگی نفس را در پی دارد و باید از مصرف و نگهداری بی محابای مواد شیمیایی خودداری شود.

رئیس اداره پیشگیری از عوامل زیان آور شیمیایی وزارت بهداشت با تاکید بر این که هیچ ماده شیمیایی بی خطر نیست، افزود: استفاده درست از آن درجه خطرزایی را کاهش می دهد.

این مقام مسئول وزارت بهداشت در خاتمه از جوانان و نوجوانان خواست که در مراسم چهارشنبه سوری از مواد کم خطر استفاده کنند و تاکید کرد که در خصوص موادی مثل 7 ترقه چنانچه برای تولید صدا در آتش پرتاب می کنند در صورت نیمه سوز شدن از برداشتن مجدد آن خودداری کنند.