آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۲
مدرسه
۱۰

خود را اصلاح کنیم

بیژن غفاری ساروی

هر یک از ما، از مجموعه ای از عقاید و باورهای درست یا نادرست ساخته شده ایم. محیط خانواده، مکان مدرسه و میدان اجتماع عواملی بوده اند که این باورها را پدید آورده اند، رشد و تعالی بخشیده اند و آنها را بر ما حاکم ساخته اند. حال این عقاید برخی مفید هستند و بسیاری هم ممکن است مضر باشند. یافتن و زدودن این عوامل منفی، اگر غیرممکن نباشد؛ آسان هم نیست. در این زمینه می توانیم در رفتارهای خود دقیق شویم. عکس العمل سخنان خود را در دیگران بسنجیم و مستقیما درباره خود از دوستان نظر بخواهیم.

اگر به این رگه های منفی واقف شدیم، سعی کنیم آن ها را با القاء به نفس و تکرار و تلقین از خود برانیم. البته این تلاش در ابتدای امر مشکل است، اما امکان پذیر می باشد. پس از مدتی از تداوم این روش در خلقیات خود، درمی یابیم که بهتر شده ایم. از معاشرت با مردم راحت تر بیرون می آییم و قضاوت دیگران را درباره خود، مثبت تر می یابیم.

همواره این روش تلقین به نفس را وسیله مناسبی برای دگرگون شدن، مفید واقع شدن و احساس راحتی و سعادتمندی بیشتر بدانید. فلسفه اساسی آمدن پیامبران و نزول کتاب های آسمانی و هدایت رهبران جوامع بشری، همین یافتن خلقیات نامناسب و تبدیل آن به صفات بهتر و پسندیده تر است.