آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۸
اخبار کشور
۱۴

وابسته فرهنگی اسبق فرانسه در تهران: مسئله اصلی خود ایران است نه برنامه هسته ای آن

مسئله غرب برنامه هسته ای نیست، مسئله غرب خود ایران است.

«فردریک تلیه» وابسته فرهنگی اسبق سفارت فرانسه در تهران در مقاله ای در پایگاه مؤسسه مطالعات بین المللی راهبردی فرانسه نوشت: مسئله هسته ای، مسئله اصلی را که خود ایران است، پنهان کرده به این معنا که حتی اگر راه حلی برای مسئله هسته ای ایران پیدا شود، مسئله اصلی که رژیم اسلامی ایران است، به جای خود باقی خواهد بود.

این دیپلمات فرانسوی در مقاله خود آورده است: حتی اگر مسئله هسته ای ایران هم حل شود غرب باز هم خیالش راحت نخواهد شد و رژیم احمدی نژاد برای همه مشکل ساز خواهد بود. غرب از شوک ناشی از سرنگونی سکولارترین و پیشرفته ترین جامعه خاورمیانه یعنی رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی بیرون نیامده است. از سال 1979 غرب همواره بحرانهای مقطعی با ایران را در کوتاه مدت در نظر گرفته است و همواره درباره آینده رژیم اسلامی پرسشهایی مطرح کرده است. افکار عمومی در غرب طی بیست و هفت سال گذشته عادت کرده اند شاهد ایجاد مشکلات ناشی از ایران و سپس حل و فصل آنها در سطح بین المللی باشند. نتیجه این امر چه در واشنگتن و چه در اروپا این است که هیچ کس راه حلی فراتر از حل بحران های دوره ای، چیزی تصور نکرده است.

این مقاله در ادامه نوشت بحران هسته ای امروزه بیش از هر زمانی خلا راهبردی واقعی را در قبال ایران ملموس کرده است. غرب یاد گرفته است با رژیم اسلامی بحرانها را پرونده به پرونده حل کند در حالی که کشورهای غربی همه انرژی و توان خود را معطوف راه حلی برای بحران هسته ای کردند، هیچ کدام فکر جایگزینی برای حکومت اسلامی نیفتادند. این موفقیت بزرگی برای رژیم اسلامی محسوب می شود زیرا موفق شده است تحت پوشش سیاست تشدید بحران آفرینی، اهداف ایدئولوژیک خود را همواره حفظ کند. غربیها این تصور غلط را داشتند که حل و فصل بحرانهای مختلف موجب واقع بینی تهران خواهد شد. بخش بزرگی از اعتماد به نفس کامل حکومت اسلامی امروزه مدیون کارایی این راهبرد است.

در پایان تحلیل تلیه آمده است، درست است که 2 سال پیش گفته می شد ایران به محاصره آمریکا درآمده است، اما دقیق تر این است که گفته شود اکنون مقامات ایرانی در وضعی هستند که می توانند هرگونه جاه طلبی آمریکا را در منطقه وتو کنند.