آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۸
اخبار اقتصادی
۴

نخستین کشتی اقیانوس پیمای ایران وارد آب های خلیج فارس شد

بندرعباس- خبرنگار کیهان:

نخستین کشتی اقیانوس پیمای ایران که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است در سواحل خلیج فارس به آب انداخته شد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در این مراسم گفت: در ساخت این کشتی تمام استانداردهای لازم رعایت شده است و دومین کشتی ساخت این مجتمع نیز در چهار ماه آینده به آب انداخته می شود.

حشمت الله نجمی افزود: همزمان با به آب انداختن کشتی ایران- اراک ساخت نخستین نفت کش اقیانوس پیمای ساخت ایران به سفارش شرکت ملی نفت و با ظرفیت 35هزار تن به نام ایران فهیم نیز آغاز شده است. وی اضافه کرد: قرارداد ساخت 16فروند کشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ 150 میلیون دلار و 5 فروند نفت کش VLCC به مبلغ 650 میلیون دلار منعقد شده که در صورت تامین نشدن اعتبار از سوی صندوق ذخیره ارزی این قرارداد فسخ خواهد شد و به شرکت کره ای که 45روزه این اعتبار را تامین می کند واگذار می شود.

وی یادآورد شد: در صورت عدم تامین اعتبار برای اجرای طرح توسعه حوضچه خشک که تاکنون 100میلیارد تومان هزینه شده است اجرای این طرح متوقف می شود.

کشتی ایران- اراک 7500 تن وزن دارد و وزن آن پس از نصب موتور و استراکچر به 9 هزار تن افزایش خواهد یافت.

این کشتی از نوع کانتینربر است و 830کانتینر در داخل کشتی و 1300کانتینر در عرشه بارگیری می شود.

گزارش خبرنگار ما حاکی است رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از امضای قرارداد فاز 17و 18پارس جنوبی به ارزش 2 میلیارد و 250 میلیون دلار با شرکت ملی نفت خبر داد و گفت: اجرای این قرارداد با بهره گیری از کمک شرکت های کشتی ساز داخلی صورت می پذیرد که این امر کشتی سازی داخل را از رکود خارج می سازد.

مهدی مفیدی با بیان این که صنعت کشتی سازی در داخل وضع مطلوبی ندارد افزود: باید در توسعه این صنعت تلاش کنیم و دولت با حمایت از صنایع داخلی و استفاده صنعت کشتی سازی از منابع حساب ذخیره ارزی این صنعت را گسترش دهیم.

وی گفت: سازمان گسترش عزم خود را برای حمایت از صنعت کشتی سازی داخلی جزم کرده است.