آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۸
اخبار اقتصادی
۴

به منظور انتقال گاز ایران صورت گرفت نشست 3جانبه ایران، هند و پاکستان در تهران

نخستین نشست کمیته کاری سه جانبه ایران، پاکستان و هند برای بررسی احداث خط لوله صادرات گاز در تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدهادی نژادحسینیان معاون امور بین الملل وزارت نفت کشورمان، «سری نیواسان» قائم مقام وزیر نفت هند و مختار احمد مشاور نخست وزیر پاکستان در راس سه هیئت کارشناسی مسائل مربوطه را بررسی می کنند.

به گزارش شانا، معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران که ریاست این نشست سه جانبه را به عهده دارد، برگزاری این نشست را رویدادی تاریخی و مهم برای سه کشور در راستای توسعه همکاری ها و تامین انرژی منطقه خواند و افزود: با وجود برخی فشارهای سیاسی غیرمنطقی، اراده سیاسی مقام های کشورهای هند و پاکستان برای اجرای این خط لوله قابل تقدیر است.

قائم مقام وزیر نفت هند نیز با تاکید بر جدی بودن این کشور در اجرایی شدن خط لوله صادرات گاز «ایران- پاکستان- هند» گفت: نخست وزیر هند در ملاقات های خود با وزیر نفت پاکستان و نیز در پارلمان هند، از خط لوله صادرات گاز ایران دفاع و بر حمایت کامل از اجرای آن تاکید کرده است.

احمد وقار، قائم مقام وزیر نفت پاکستان و مختار احمد مشاور نخست وزیر پاکستان نیز به عنوان نمایندگان ارشد پاکستان در نشست کمیته کاری سه جانبه، اظهار امیدواری کردند که تفاهم های گذشته بین سه طرف هرچه سریع تر به مرحله اجرایی برسد.

هند و پاکستان در نخستین نشست کمیته کاری سه جانبه برای بررسی چگونگی اجرایی کردن خط لوله صلح تاکید کردند، فشارهای سیاسی تاثیری در اجرایی شدن این قرارداد ندارد و باید هرچه سریع تر اقدام های جدی درباره سازوکار قیمت گذاری تعیین چارچوب قرارداد سه جانبه و روند نهایی کردن مطالعات امکان سنجی کل خط لوله انجام شود.بنابر این گزارش سه طرف در این کمیته کاری در سرعت بخشیدن به اجرایی شدن پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان و هند در طول مذاکرات تاکید فراوان کردند.

شایان ذکر است: ارزش قرارداد خط انتقال گاز ایران به هند و پاکستان 7میلیارد برآورد شده است.