آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۸
اخبار خارجی
۱۶

فریاد 100 هزار نفری در تایلند نخست وزیر! استعفا

تعداد 100 هزار تایلندی با محاصره مقر دولت در «بانکوک» خواستار استعفای «تاکسین شیناواترا» شدند. این در حالی است که نخست وزیر تایلند تهدید کرده است در صورت بروز خشونت حالت اضطراری اعلام خواهد کرد.

به گزارش منابع خبری از بانکوک، ده ها هزار تظاهرکننده تایلندی که طی دو هفته اخیر اعتراضات خود را نسبت به نخست وزیر این کشور گسترده تر کرده اند، از عصر دوشنبه با راهپیمایی به سوی «خانه دولت» شب را آنجا گذرانده و صبح سه شنبه به سوی ساختمان حرکت کردند. راهپیمایان که شیناواترا را به فساد و سوء استفاده از قدرت متهم می کنند، اعلام کردند تا برکناری نخست وزیر این کشور از تظاهرات دست برنخواهند داشت.

به دنبال فروش حدود 50 درصدی سهام تاکسین «شیناواترا» و خانواده اش در شرکت تلفن همراه «شین» به شرکت سنگاپوری «تامسک» به ارزش 9/1 میلیارد دلار که از معافیت مالیاتی نیز برخوردار بود، مردم این کشور با برگزاری تظاهرات خواستار استعفای وی شده اند.

این در حالی است که نخست وزیر تایلند در پی این تظاهرات اعلام کرد آماده امضای فرمان حالت فوق العاده در کشور است؛ اما تنها زمانی این فرمان را امضا خواهد کرد که تظاهرات مخالفان به خشونت کشیده شود.

اعلام حالت فوق العاده به مقامات امنیتی و نظامی تایلند اختیار می دهد بدون حکم جلب، افراد مشکوک را بدون تفهیم اتهام به مدت 30 روز بازداشت کرده و بدون صدور حکم بازرسی به طور سرزده از مکان های مشکوک بازدید کرده و تلفن افراد مشکوک را شنود کنند. یک مقام امنیتی در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرده است که مقررات حکومت نظامی پس از امضای «تاکسین شیناواترا» بلافاصله در بانکوک اجرا خواهد شد.