آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۸
شهرستان ها
۱۱

افزایش تولید برنج با استفاده از ارقام هیبرید

رشت- خبرنگارکیهان:

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور استفاده از ارقام برنج هیبرید در کشور را با صرفه و متناسب با افزایش جمعیت در کشور عنوان کرد.

دکتر «فرامرز علی نیا» در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اعلام اینکه به کارگیری تکنولوژی برنج هیبرید تنها راهکار برای افزایش تولید در واحد سطح باید بیش از پیش مورد نظر قرار گیرد خاطرنشان کرد: براساس اظهارنظر محققان استفاده از ارقام بومی کم بازده با عدم کودپذیری و حساس به انواع بیماری ها علی رغم کیفی بودن نمی تواند انتظارات شالیکاران را تامین کند و لذا دراین زمینه به کارگیری تکنولوژی برنج هیبرید تنها راه افزایش تولید در واحد سطح است.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور استفاده از ارقام برنج هیبرید با حدود 20 تا 25 درصد افزایش عملکرد نسبت به ارقام اصلاح شده را از جمله راههای دستیابی به افزایش تولید برنج متناسب با نرخ رشد جمعیت در کشور دانست.

وی افزود: فرایند تولید بذر هیبرید می تواند توسط کشاورزان یا تعاونی های روستایی و یا مستقیما زیرنظر نهادهای دولتی صورت گیرد که دراین رابطه مؤسسه تحقیقات برنج کشور با آموزش و نظارت مستقیم امکان تولید این بذر را فراهم می کند.

به گفته دکتر علی نیا، میزان بذر هیبرید مورد نیاز برای کشت در یک هکتار زمین تنها 20 کیلوگرم درمقابل 55 تا 60 کیلوگرم ارقام اصلاح شده و محلی است.

وی با اشاره به معیار توزیع بذور هیبرید درسطح استان گفت: براساس تصمیمات قبلی قرار است ترویج استان از شهرستانها استعلام و کشاورزان علاقمند را به مؤسسه جهت آموزش زراعت این نوع برنج معرفی کند که پس از این مرحله بذرها بین کشاورزان توزیع می شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور یادآورشد: براساس تصمیمات اتخاذشده قرار است به هر کشاورز حدود 5 کیلوگرم بذر اختصاص یابد.

وی مجموع کل بذر هیبرید تولیدشده در گیلان را بالغ بر 900 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 800 کیلوگرم آن به دفتر برنج کشور اعلام و مابقی به استانهای اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام اختصاص یافت.