آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۸
مدرسه
۱۰

انتخاب

بیژن غفاری ساروی

در دنیا کتاب هایی است که چه بسا زندگی ما را دفعتا یکصد و هشتاد درجه تغییر جهت دهد.

در جهان فیلم هایی است که می توان از تماشای آن ها درس رشادت و از خودگذشتگی گرفت در زندگانی روزمره خود ممکن است به افرادی برخوریم که معاشرت با آنها می تواند تحول و دگرگونی بنیادی در حیات روزمره ما، پدید آورد.

این عوامل و نظایر آن، اسباب و علل برخی از تحولات در انسان ها است. انسان ذاتا خوپذیر است و نصیحت شنو. یک ذهن ساده بی نقش مانند صفحه کاغذیست که روی آن می توان انواع کلمات را نوشت یا نقوش را نگاشت.

بنابراین اگر انسان هایی با ضمیر پاک و خالی از هر شائبه در مجاورت عوامل تغییردهنده قرار گیرند، بزودی تاثیر می پذیرند. در هر دو سوی قضیه اگر عامل، دارای سجایای مثبت باشد، تاثیری که می بخشد مفید و جالب است و اگر خدای ناخواسته عامل تاثیرگذار، مخرب سجایای نیکو باشد، این مجاورت و مجالست به گمراهی می انجامد.

به همانگونه که یک کتاب یا فیلم خوب یا انسان تربیت شده می تواند مفید واقع شود، کتاب غیراخلاقی، فیلم گمراه کننده و انسان گمراه می تواند مایه تباهی باشد.

با این مقدمات درمی یابیم که در انتخاب کتاب برای خواندن و فیلم برای تماشا کردن و انسان برای دوست داشتن، باید خیلی حواسمان جمع باشد، زیرا جبران زیان های ناشی از انتخاب بد، به این زودی ها و راحتی ها امکان پذیر نیست.