آرشیو دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۲۳۵۹۸
فرهنگی - هنری
۷

نمایشگاه آثار محسن وزیری مقدم در تهران و یزد برپا می شود

محسن وزیری مقدم تازه ترین تصاویر دنیای شاعرانه اش را از ایتالیا به تهران آورده است تا در تهران و یزد به نمایش بگذارد.

به گزارش ایسنا این هنرمند نقاش 82 ساله که قدیمی ترین مدرنیست زنده ایران به شمار می رود و به تازگی جایزه "شخصیت اروپایی سال 2005" را از مقامات ایتالیایی دریافت کرده است، به رغم سوی کم بینایی اش، تا پایان هفته جاری 30 اثر تازه ای که در ایتالیا خلق کرده است را به دانشکده هنر یزد می برد و در نمایشگاهی ده روزه، به نمایش می گذارد.

وی این آثار را از میان هشتاد اثری که طی یک سال گذشته آفریده، انتخاب کرده است.

وزیری هم چنین 24 اردیبهشت ماه سال جاری همین آثار را به مدت 5 روز در گالری دی - تهران - به نمایش

در این کارها که هوا، فضا و رنگ به عنوان نمادهایی از دنیای وارستگی و عرفان، تجلی یافته، حاکی از دنیای شاعرانه این روزهای وزیری مقدم است.

آخرین نمایشگاه او بهار 84 در گالری آسیاب تهران بود و پیش از آن موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی با عنوان"پیشگامان هنر نوگرای ایران" از آثار وی در سال 1383 برپا کرد.

وزیری می خواهد تا نیمه فصل بهار در ایران بماند، تا بتواند تکلیف آثاری را که از پس از نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران و انبار شهرداری به خانه ای در تهران منتقل کرده است، روشن کند.

او هفت سال پیش مجموعه ای را از آثارش به شهرداری تهران اهدا کرد، تا در موزه ای در تهران به نمایش درآیند، اما این آثار پس از سالها که در انباری فرهنگسراهای وابسته به شهرداری جابه جا می شدند، در حالی که تا حد زیادی آسیب دیده و مفقود شده بودند، به وی بازگردانده شدند.

محسن وزیری مقدم در تهران به دنیا آمد و در سال 1327 از دانشکده هنرهای زیبای تهران، در رشته نقاشی فارغ التحصیل و به آکادمی هنرهای زیبای رم رفت.

"شیوه طراحی" و "اندیشه و کار پل کلی" از جمله تالیفات این مدرس قدیمی دانشکاه های هنر ایران و از نخستین شرکت کنندگان ایرانی در بینال ونیز است.

وزیری مقدم بخشی از تحصیلات خود را در ایتالیا انجام داده و در 50 سال گذشته همواره بین تهران و رم در تردد بوده است.

وی سال هاست که در خانه ای ساده، در مرکز تاریخی شهر رم زندگی می کند.