آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۰۴
اخبار خارجی
۱۶

اعتراض کشورهای گروه77 به یکجانبه گرایی واشنگتن در سازمان ملل

کشورهای گروه 77به علاوه چین به یکجانبه گرایی آمریکا در سازمان ملل به شدت اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «یونایتدپرس» این کشورها ضمن اعتراض شدید به اعمال نظرهای یک جانبه آمریکا در زمینه تامین بودجه سازمان ملل، قطعنامه ای صادر کردند که ممکن است سازمان ملل را با بحرانی در زمینه بودجه مواجه کند.

این کشورها نگران هستند که طرح اصلاحات مدیریتی در سازمان ملل، قدرت در زمینه بودجه را از مجمع عمومی به شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل منتقل کند و این در حالی است که کشورهای گروه77 فقط در مجمع عمومی دارای قدرت زیادی هستند و نمی توانند در شورای امنیت یا دبیرخانه سازمان ملل اعمال قدرت کنند.

در این قطعنامه آمده است: جلسه ای که قرار است در تاریخ 30ژوئن (نهم تیر) برای تصمیم گیری در زمینه بودجه سازمان ملل برگزار شود از وجاهت قانونی برخوردار نیست. زیرا فقط تعداد کمی از کشورها خواهان انتقال سیاست گذاری های مربوط به بودجه به خارج از مجمع عمومی هستند.

گفتنی است گروه77 متشکل از کشورهای در حال توسعه به ریاست آفریقای جنوبی تلاش های صورت گرفته از سوی اعضای ثروتمند سازمان ملل و کوفی عنان دبیرکل را مسدود کردند، زیرا آنها قصد داشتند شرایطی فراهم آورند که تصمیم گیری های مربوط به بودجه از این پس در شورای امنیت صورت نگیرد.

آمریکا که همواره در موقعیت های مختلف فقط از زبان تهدید استفاده می کند، این بار نیز تهدید کرده است چنانچه سازمان ملل به خواسته کشورهای گروه77 اهمیت بدهد، اعطای بودجه به این سازمان را قطع خواهد کرد.

کشورهای اروپایی نیز به تبعیت از آمریکا اعلام کردند در این صورت درباره مقدار بودجه ای که به سازمان ملل ارائه می دهند، تجدیدنظر خواهند کرد.