آرشیو چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۶۶
صفحه آخر
۲۰
برداشت آخر

روز جهانی آزادی مطبوعات

علی مزروعی

اگر شفافیت و برهنگی را از نتایج اجتناب ناپذیر انقلاب صنعتی و دنیای مدرن بدانیم مطبوعات در نوک پیکان این تحول بوده اند و به ویژه در سه دهه اخیر به یمن انقلاب الکترونیک و تحولات محیرالعقول در فن آوری ارتباطات و ارتباطات دیگر اصل گردش آزاد اخبار و اطلاعات به اصلی جهانی خدشه ناپذیر و پذیرفته شده درآمده است. هرچند هنوز هستند کشورهایی که در این باره اما و اگر داشته و مقاومت می کنند.

با وجود عمق و گستره روزافزون رسانه های الکترونیکی هنوز مطبوعات به دلیل ویژگی ها و مزیتی که دارند در کانون اطلاع رسانی و نقش آفرینی در عرصه عمومی اند و از این رو «آزادی مطبوعات» همچنان در کانون توجه جهانی است و روز دوم ماه مه 133 اردیبهشت) هر سال به عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» در سراسر جهان گرامی داشته می شود و در این روز اصحاب مطبوعات و روزنامه نگاران هر کشور به مرور مجدد وضعیت آزادی مطبوعات پرداخته و به ترسیم چشم اندازهای پیش رو برای بهره مندی بیشتر از آن می پردازند.

در ایران نیز «انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» به این اقدام مبادرت کرده و به تبیین و تحلیل این موضوع و تجلیل از فعالان عرصه مطبوعات و روزنامه نگاران می پردازد.

واقعیت این که در تاریخ 180 ساله مطبوعات ایران مساله «آزادی مطبوعات» همواره محل چالش و مناقشه بین حکومت گران و فعالان این عرصه بوده است. فراز و فرودهای فراوان در فعالیت مطبوعات و پدیده جوانمرگی جراید در همه دوران گذشته آرامش و امنیت چندانی را برای روزنامه نگاران باقی نگذاشته است و در همه شرایط و اتفاقات این روزنامه نگاران بوده اند که بار سنگین هزینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه را بر دوش کشیده اند و امروز هم وضعیت آنان تداوم داستان غمبار گذشته است. با همه این احوال روزنامه نگاران و مطبوعات مستقل همچنان کوشش دارند، به رسالت خود و تحقق اصل «دانستن حق مردم است» ادامه دهند و در این میان گرامیداشت «روز جهانی آزادی مطبوعات» پشتیبانی و دلگرمی مضاعفی برای آنان خواهد بود و امید می رود که همه آنانی که آزادی را همچون هوا برای سرزندگی بشری ضروری می دانند در پاسداشت این روز با روزنامه نگاران و مطبوعات همراهی و همکاری کنند.