آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۷۵۸
دیپلماسی
۵

اخبار کوتاه

چاوس: برای احمدی نژاد دعا می کنیم

ایرنا: «هوگو چاوس» رئیس جمهوری ونزوئلا دیروز در وین گفت: ما حامی ملت ایران هستیم. وی در حاشیه گردهمایی سران اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین و کارائیب افزود: ما نزد «الله» دعا می کنیم که جنگی علیه ایران صورت نگیرد. چاوس در ادامه گفت: ما معتقدیم که مبارزه ملت ایران مبارزه ملت ما است و از جهان می خواهیم که به استقلال ایران احترام بگذارد. رئیس جمهوری ونزوئلا در خاتمه افزود: ما با ملت ایران هستیم و برای «محمود احمدی نژاد» دعا می کنیم. گردهمایی سران اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین و کارائیب از روز پنجشنبه با نشست وزیران امور خارجه این کشور در وین کار خود را آغاز کرد.

استراو: رویکرد همه ما یکسان است

ایسنا: جک استراو گفت: کابینه انگلیس در خصوص چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ایران اختلافی ندارد. به گزارش خبرگزاری کویت، جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلیس به مجلس عوام این کشور گفت که در عمل هیچ اختلافی در رویکرد وی با مارگارت بکت جانشین اش و تونلی بلر نخست وزیر انگلیس وجود ندارد. این گزارش افزود: سمت جدید استراو به عنوان وزیر مسئول در امور پارلمانی این تصورات را دامن زده که وی به علت موضع منحصر به فردش در رابطه با ایران در ترمیم کابینه انگلیس تنزل درجه یافته است. استراو به کرات اقدام نظامی علیه تهران را غیرقابل تصور خوانده و آن را رد کرده بود. بلر ادعاها درباره اخراج استراو را کاملا یاوه خواند و گفت سیاست خارجی انگلیس در دوران بکت ذره ای تغییر نخواهد داشت. ترزامی وزیر امور پارلمانی دولت محافظه کار در سایه نیز گفت: با توجه به اختلاف نظرها درون دولت درباره اینکه چه اقدامی باید اتخاذ شود، فقط یک مناظره به وزیر امور خارجه انگلیس اجازه خواهد داد که روشن سازد آیا موضع دولت تغییر کرده است یا خیر. استراو گفت که این درخواست را بررسی خواهد کرد.

دعوت نخست وزیر عراق به ایران

ایسنا: دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد که ایران به صورت رسمی از نوری المالکی برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است. به گزارش خبرگزاری عراق، بخش اطلاع رسانی دفتر نوری المالکی نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این دعوتنامه از سوی حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد به نوری المالکی تحویل داده شد.