آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۷۲
سیاسی
۲

سفیر ایران در بغداد: مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق منتفی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در خصوص آخرین نتیجه موضوع مذاکره با آمریکا در خصوص عراق گفت: مساله مذاکره ایران با آمریکا در خصوص عراق منتفی است.

«حسن کاظمی قمی» افزود: طرح موضوع مذاکره باآمریکا درخصوص عراق ازحدود یک سال پیش با دریافت نشانه هایی مبنی بر تمایل آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. وی افزود: از سوی جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا ضرورتی برای انجام مذاکره دیده نمی شد با این استدلال که پرونده ایران و عراق دو جانبه است و تحت تاثیر پرونده های دیگر نخواهد بود. سفیر ایران در عراق افزود: مااز پرونده مذاکره با عراق نه دنبال منازعه و نه مصالحه با دیگران هستیم درحالی که هدف آمریکاییان از طرح چنین مذاکره ای نامشخص بود.

وی گفت: آمریکاییان از یک طرف ایران را متهم به مخالفت باجریان مذاکره می کردند و از طرف دیگر از ما برای شرکت در مذاکره دعوت می کردند.

کاظمی قمی گفت: در خصوص مذاکره ازسوی ما جواب مثبتی داده نشد تا اینکه رهبران سیاسی عراق و نمایندگان سطح بالای احزاب از جمله برادران اهل سنت که در راس حاکمیت بودند و درنهایت آیت الله حکیم با این مساله که این مذاکره به حل مشکلات عراق کمک می کند، برای انجام مذاکره باآمریکا از مادعوت کردند.

وی افزود: بنابر این استدلال آنها می گفتند مذاکره در موضوع عراق منجر به کاهش فشار وارد بر این کشور می شود و در پی طرح این مسائل ما به عنوان طرف مذاکره کننده اعلام کردیم اگر چه اعتمادی نداریم اما هر کمکی که از دستمان برآید برای رهایی عراق از مشکلات انجام خواهیم داد. وی گفت: درهمان مقطع، ما شرایط خود را برای مذاکره با آمریکا مبنی بر حضور طرف عراقی، شفافیت مذاکره و اعلام نتایج آن به ملت عراق طرح کردیم. وی افزود: مساله مذاکره همزمان با تشکیل حکومت دائمی و دولت جدید عراق و برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه ای انجام نشد. سفیر ایران در عراق تصریح کرد: پس ازتشکیل حکومت دائمی در عراق ما مساله ای برای مذاکره با آمریکا در عراق نداریم.