آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۹۵۸
بانک و بیمه
۱۲

وال استریت ژورنال مدعی شد

کاهش ارزش دلار عمدی است

سیاستگذاران مالی و اقتصادی آمریکا به طور عمدی نرخ دلار را کاهش می دهند.

به گزارش خبرگزاری بی بی سی به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال دولت جورج دبلیوبوش، آشکارا در مقابل کاهش ارزش دلار کوتاه آمده اند.

بنابراین گزارش، سیاستگذاران با نادیده گرفتن اهمیت روند کاهش ارزش دلار در سخنرانی های خود، تلویحا خوشحالی خود را از این امر نشان می دهند.

ادامه روند کاهش ارزش دلار در برابر ین ژاپن و یورو توسط سفته بازی فعالان در این بازار از عزم کاخ سفید بر ضعیف تر کردن عمومی دلار به قصد افزایش صادرات حکایت دارد.

ارزش دلار در پی کاهش ارزش 8 ماه گذشته خود در مقابل ین ژاپن به نرخ 66/109ین و همچنین 2923/1 در مقابل هر یورو رسید.

در عین حال نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یوآن چین به کمتر از رقم 8 رسید که از سال گذشته بی سابقه بوده است. کارشناسان ارزی رسیدن نرخ برابری دلار در مقابل یوآن چین به سطح 9982/7را نقطه عطفی در روند روبه جلو شناور ساختن واحد پول چین عنوان کرده اند که مقامات چینی نیز از این وضعیت ناراضی نیستند.

طی 12سال گذشته ثبات نرخ برابری یوآن در مقابل دلار آمریکا مشکلی جدی برای دولت آمریکا بوده است.

کسری تراز تجاری آمریکا در مقابل چین مهم ترین پیامد این مشکل بوده است، تا ماه گذشته منتقدان خزانه داری آمریکا مرتبا دولت چین را به کم تحرکی برای شناور ساختن یوآن متهم می کردند که طی چند روز گذشته این روند متوقف شده است.

بنابراین گزارش آمارهای هفته گذشته کسری تراز تجاری آمریکا در مقابل چین را طی 3ماه اول سال جاری میلادی 2/196میلیارد دلار نشان دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رقم 724میلیارد دلار کاهش قابل توجهی داشته است.

بنابراین مقامات کاخ سفید ترجیح می دهند که نرخ دلار در مقابل یوآن چین کماکان ضعیف تر شود.