آرشیو یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۱۱۸
فرهنگ و هنر
۱۶

بعداز 6 سال دوری از سینما؛«لبه پرتگاه» فیلم تازه بهرام بیضایی

مرسده امینی

گروه فرهنگی : بهرام بیضایی از آن دسته کارگردان هایی است که هر اثر او می تواند مبدل به حادثه یی در تئاتر و سینمای ایران شود. به گفته علیرضا داوودنژاد کارگران و تهیه کننده سینمای ایران، بیضایی مثل درخت پرباری است که زیر بار میوه های پر بار خودش دارد می شکند. محمود دولت آبادی رمان نویس پرآوازه نیز درباره بیضایی گفته است: بیضایی به این دلیل تئاتر را رها کرد و به سینما روی آورد که کارش اجرا نمی شد. هر چند این نکته را نباید فراموش کرد که بیضایی در عرصه سینما هم درخششی همپای تئاتر داشته است و نمی توان از بابت رویکرد او به سینما تاسف خورد.

بهرام بیضایی نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر و سینما پس از فیلم «سگ کشی» که در سال 79 آن را ساخته بود دیگر فیلمی نساخته است. او حتی «سگ کشی» را 10 سال پس از آخرین فیلمش «مسافران» ساخته بود و در فاصله میان کارگردانی این فیلم ها به صحنه تئاتر بازگشت و نمایش های «کارنامه بندار بیدخش»، «شب هزار و یکم» و «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» را به روی صحنه برد که با استقبال پرشور علاقه مندان تئاتر روبرو شد.

به هر حال این روزها صحبت از حضور دوباره استاد در عرصه سینما است و این خبر خوشایندی برای علاقه مندان آثار بیضایی است. حمید اعتباریان که نامی مطرح در عرصه تهیه کنندگی آثار موفق به شمار می آید برای تکمیل کارنامه کاری اش قرار است تهیه کنندگی فیلم جدید بهرام بیضایی را بر عهده بگیرد. وی در گفت وگویی خبری با ایسنا اعلام کرده است که این هفته، برای پروانه ساخت اقدام کردیم و به محض اینکه پروانه بگیریم، انتخاب عوامل «لبه پرتگاه» را آغاز خواهیم کرد. اعتباریان معتقد است: این فیلم جزو استثنایی ترین کارهایی است که بیضایی به نگارش در آورده است.

وی همچنین زمان فیلمبرداری آخرین ساخته بیضایی با نام موقت «لبه پرتگاه» را در صورت دریافت پروانه ساخت، تابستان عنوان کرد.