آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۹۶۷
بازرگانی
۵

تحلیل بازار عراق در قم

نشست اقتصادی بررسی روش های حضور موثر تجار ایرانی در بازارهای عراق با حضور کارشناسان داخلی و خارجی چهارشنبه شب در قم برگزار شد.

در این نشست اقتصادی تجار ایرانی و عراقی دیدگاه های خود را در مورد چگونگی تقویت حضور در این بازارها و مشکلات خود در این زمینه را مطرح کردند.

هدایت حاتمی، کارشناس ارشد علوم اقتصادی ایران طی سخنانی اظهار داشت: کشور عراق از نظر اقتصادی یک نقطه استراتژیک در منطقه خاورمیانه است و باید ما روابط اقتصادی خود را با این کشور بهبود بخشیم. وی که معاون توسعه و تجارت بازرگانی کرمانشاه است، گفت: کشور ما هم می تواند در رشد اقتصادی عراق خود را سهیم کند.

حاتمی گفت: در حال حاضر 52درصد محصولات صادراتی عراق به کشور آمریکا صادر می شود و سالانه عراق میلیون ها دلار از طریق فروش نفت درآمد دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها که طلبکار عراق بودند به خاطر نفوذ بیشتر در پروژه های اقتصادی و بازسازی این کشور از طلب های خود صرف نظر کردند.

حاتمی تصریح کرد: صادرات غیر نفتی کشورمان سالانه 10میلیارد دلار است و این درحالی است که بازار مصرف عراق سالانه بیش از 20میلیارد دلار است.

حاتمی همچنین تولید ناخالص ملی سال گذشته عراق را 94میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: با وجود تورم 40درصد و نرخ بیکاری 35درصد در این کشور حضور تجار ایرانی در بازارهای عراقی بسیار مهم است. وی با اشاره به رقابت کشورهای جهان برای حضور در بازارهای اقتصادی عراق اظهار داشت: کشورهایی مانند سوریه، ترکیه، آمریکا و اردن مهمترین رقبای ایران برای حضور در بازارهای عراق هستند.

حاتمی با انتقاد از سیاست های پرداختی دولت ایران در عراق گفت: متاسفانه با وجودی که بسیاری از کشورهای جهان در عراق بانک خصوصی دارند ولی هنوز بانک های دولتی ما نمایندگی در این کشور ندارند.