آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۹۶۷
دنیا
۶

محمودعباس اعلام کرد

احتمال برگزاری همه پرسی صلح در فلسطین

بی بی سی- محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرده که ممکن است برای حل اختلافات سیاسی جناح های فلسطینی به برگزاری همه پرسی متوسل شود.

عباس که در اجلاس گفت وگوی ملی فلسطین در شهر رام ا... سخن می گفت، افزود: موضوع این همه پرسی وجود دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل در کنار هم خواهد بود و به مخالفان این دیدگاه ده روز مهلت داده می شود تا موضع خود را تغییر دهند. وی گفت که ظرف چهل روز از زمان انقضای این مهلت، همه پرسی آینده کشور فلسطینی را برگزار خواهد کرد.

برخی از ناظران گفته اند که محمود عباس، با اعلام مراجعه به آرای عمومی برای وادارکردن جنبش حماس به تغییر موضع خود، دست به یک قمار خطیر سیاسی زده است، زیرا شکست در این همه پرسی تمامی دستاوردهای فلسطینیان را در مسیر دستیابی به صلح با اسرائیل عملا خنثی خواهدکرد.

مذاکرات دو روزه رام ا... با حضور نمایندگان ارشد جناح های فلسطینی به خصوص دو گروه حماس و فتح در رام ا... و به ریاست محمودعباس، رهبر فلسطینیان، صورت گرفت و اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان از جنبش حماس نیز از طریق ارتباط ویدئویی در جلسات شرکت کرد.

مذاکرات رام ا... در حالی برگزار می شود که در خلال هفته های اخیر درگیری بین اعضا و هواداران جنبش فتح، به رهبری محمود عباس و حماس، که اکثریت کرسی های پارلمان و رهبری کابینه را در دست دارد، به خشونت انجامیده و تلفاتی بر جای گذاشته است.

رهبران هر دو گروه بر عزم خود برای برقراری گفت وگوی سازنده به منظور خاتمه دادن به وضعیت بحرانی در سرزمین های فلسطینی تاکید کرده اند، در حالی که ناظران نگران آن هستند که ادامه درگیری بین دو جناح عمده فلسطینی عملا به جنگ داخلی در میان فلسطینیان منجر شود.

همچنین، انتظار می رود که اجلاس رام ا... راه های مقابله با بحران مالی تشکیلات خودگردان را که از قطع بخش عمده ای از کمک های خارجی ناشی شده، مورد بررسی قرار دهد.