آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۱
اخبار اقتصادی
۱۳

اقدامات ترمیمی در سایه عملکرد احساسی

بایزید مردوخی

افزایش تعرفه ها زمانی منطقی است که بر پایه مطالعات دقیق، اساسی و کارشناسی شده باشد و راه های مناسب ترمیمی برای هر بنگاه و صنعت به اجرا درآید.

در واقع کاهش حمایت از صنایع کشور و کمک به افزایش توان رقابت مندی در بازارهای جهانی و داخلی یکی از هدف های دیرینه سیاست گذاری صنعتی و اقتصادی کشور بوده بطوری که این کارها در قالب استراتژی های برنامه سوم توسعه و همچنین در برنامه چهارم توسعه تجلی پیدا کرده و به صورت یک قانون اصلی درآمده است.

هر اقدامی در راستای تحقق این استراتژی ها با جهت گیری های اصلی برنامه سوم و برنامه چهارم توسعه مطابق است و یکی از راه های عملی این جهت گیری ها کاهش تعرفه ها به منظور افزایش توان رقابتی کالاهای تولیدی کشور و از سوی دیگر توجه به وضعیت دقیق هر صنعت و بنگاه صنعتی برای رسیدن به موفقیت استراتژی و رقابت مند کردن تولیدات داخلی است.

زمانی که تعرفه ها از پیش تعیین شود دیگر با نگرانی ها مواجه نمی شویم در نتیجه در اثر کاهش حمایت و کاهش تعرفه ها با موجی از ورشکستگی و بیکاری که از پیش برای آن برنامه ها طراحی شده روبرو نخواهیم شد و در این زمینه پاره یی از صنایع و بنگاه ها هستند که در هر حال به دلایل مختلف تکنولوژیکی، مالی و مدیریتی زیست مندی ندارند و لذا هزینه یی را برای بقای این نوع صنایع و بنگاه ها نباید تقبل کرد.

لازم است که در پاره یی از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی برای صنایع و بنگاه ها راهکارهای مشخص که برای ادامه فعالیت ها لازم است بیندیشیم و پیشنهادات را بطور سریع به اجرا در آوریم. اینکه آیا اقدام دولت در افزایش تعرفه ها ضرر اقتصادی را به دنبال دارد، یا خیر باید گفت: بحث کاهش یا افزایش تعرفه ها و نیز حمایت از صنایع با هدف رقابت مندی و زیست مندی نباید به صورت یک موضوع احساسی و عاطفی مورد توجه قرار گیرد و اگر ما در سیاست های اقتصادی خود به یکسری استراتژی های خاصی رسیده ایم که حمایت ها را کاهش دهیم باید به جای عملکرد احساسی نسبت به آثار و عواقب آن اقدامات ترمیمی، آموزشی و مالی را برای بهبود وضع واحدهایی که زیان خواهند دید به اجرا درآوریم و نگرانی ها را به این ترتیب به حداقل برسانیم.