آرشیو دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۰۱
خبر
۲۶

اصلاح طرح جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

در جلسه علنی دیروز مجلس، طرح جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات اعاده شده از شورای نگهبان به منظور تامین نظر شورا مورد بررسی قرار گرفت و به شرح زیر اصلاح و تصویب شد.

به گزارش «ایسنا»، اولین ایراد شورای نگهبان به ماده 2 این طرح بود.

بر اساس این ماده وظایف ستاد به شرح زیر است:

الف – تدوین دستورالعمل اجرایی مربوط به تعاریف، شمول و ویژگی های تبلیغات.

ب – تدوین و تصویب برنامه های آموزش و تحقیقات با همکاری دستگاه های مرتبط.

ج – تعیین نوع پیام ها، هشدارها، تصاویر و طرح های مرتبط با آثار سوء اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و سلامتی دخانیات و دوره های زمانی آن، موضوع ماده 5 این قانون.

به منظور تامین نظر این شورا متن زیر به انتهای ماده 2 اضافه شد، «هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این قانون بر عهده رییس جمهور می باشد.»

ایراد دیگر شورای نگهبان به ماده 8 بود که این ماده به شرح زیر اصلاح شد:

هر ساله از طریق افزایش مالیات، قیمت فرآورده های دخانی به میزان ده درصد (10درصد) افزایش می یابد و تا دودرصد از سر جمع مالیات ماخوذه از فرآورده های دخانی به حساب خزانه داری کل واریز و پس از طی مراحل قانونی در قالب بودجه های سنواتی در اختیار نهادها و تشکل های مردمی مرتبط به منظور تقویت و حمایت این نهادها جهت توسعه برنامه های آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی در زمینه پیشگیری و مبارزه با استعمال دخانیات قرار می گیرد.

همچنین ماده 17 طرح نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود که برای تامین نظر شورا این ماده حذف شد.

بر اساس این ماده که حذف شد، سازمان مدیریت موظف شده بود اعتبار مورد نیاز فعالیت های موضوع این قانون را که برنامه آن توسط وزارت بهداشت و با تصویب ستاد ارائه خواهد شد، در بودجه سنواتی منظور کند.

ادامه گزارش مذاکرات دیروز مجلس در صفحه 2 درج شده است.