آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۷۱
اخبار خارجی
۱۶

طبق نظرسنجی ها رسانه های غربی هراس از اسلام را تبلیغ می کنند

مسلمانان انگلیس معتقدند اصلی ترین مشکل آنها تصویر منفی است که از آموزه های دین اسلام و پیروان آن در رسانه های جمعی ترسیم می شود.

تحقیقی که به صورت مشترک توسط گروه مدنی «ندای مسلمانان بریتانیا»، دانشگاه «کویین» در «بلفاست»، دانشگاه «لیورپول»، و مؤسسه «گلوبال مارکت اینسایت» انجام گرفته، نشان می دهد که 97 درصد مسلمانان انگلیس گزارش های منفی رسانه ای را مسئله «اصلی» یا «بسیار اصلی» توصیف کرده اند. یافته های این پژوهش که سه شنبه منتشر شد همچنین حاکی است، ترویج اسلام هراسی از طریق رسانه ها، سیاست خارجی کشورهای غربی و نقض حقوق انسانی مسلمانان از موارد نگرانی مسلمانان انگلیسی محسوب می شود و در حالی که حدود 40 درصد از مسلمانان رسانه ها را مسئول احساسات ضد اسلامی معرفی می کنند، 74 درصد غیرمسلمانان حملات 11 سپتامبر را علت گرایش های اسلام هراسانه توصیف کرده اند.

«شایسته گوهر» مدیر گروه «ندای مسلمانان بریتانیا» به مناسبت انتشار نتایج این پژوهش گفت: «غیرمسلمانان پدیده اسلام هراسی را تهدیدی علیه یکپارچگی اجتماعی توصیف می کنند، اما متوجه تبعیضی که مسلمانان با آن مواجهند، نیستند و مسلمانان را در تلفیق نشدن با جامعه مقصر می دانند.» او با اشاره به یافته های این تحقیق افزود: علت بنیادی بسیاری از مسایل، عدم شناخت نوع برداشت و سوءتفاهم های غیرمسلمانان درباره اسلام است.

مدیر گروه ندای مسلمانان، راه های حل این مشکل را از میان برداشتن موانع در جامعه، رفع تبعیض، حمایت از حقوق بشر، گزارشگری مسئولانه تر رسانه ها و بازبینی سیاست خارجی دولت انگلیس دانست.

«کولین ایروین» از مؤسسه مطالعات ایرلندی نیز با تایید یافته های این تحقیق، تمایز میان مسلمانان و غیر مسلمانان در جامعه امروز بریتانیا را با درگیری میان کاتولیک ها و پروتستان ها در ایرلند شمالی مشابه دانست و گفت: ناکامی در شناخت و مواجهه با مسایل بنیادی می تواند منجر به افزایش خشونت شود و دولت بریتانیا این تجربه را از مشکلات ایرلند آموخته است.