آرشیو دوشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۸۲۸
حکمت شادان
۲۱

اخبار کوتاه

علم و فلسفه پزشکی

تحقیقاتی درباره علم پزشکی، فلسفه علم پزشکی و اخلاق پزشکی از سوی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام می شود. به گزارش مهر اجرای پروژه کلان مطالعات فقه پزشکی از سوی گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منظور تهیه مجموعه کتاب های تخصصی این حوزه آغاز شد. بخشی از این پروژه در قالب تدوین کتاب منتشر شده و بخشی دیگر هنوز در دست انجام است. این گروه تاکنون تحقیقاتی در زمینه فقه پزشکی مانند ماخذشناسی پزشکی، کنترل جمعیت و پیوند اعضا را انجام داده است. همچنین نشستی نیز در زمینه شبیه سازی با حضور مرحوم دکتر کاظمی رئیس پژوهشکده رویان چندی پیش برگزار شد که ماحصل آن در قالب یک کتاب تدوین، تالیف و به انتشار رسید. تحقیقات دیگری که در این زمینه در دست انجام است عبارت است از: مسئولیت مدنی اشخاص و نهادهای درمانی غیر از پزشکان، بازبینی شرایط و احکام یائسگی و تغییر جنسیت. حوزه مطالعاتی اخلاق پزشکی توسط این گروه به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول مطالعات ماهیت شناسانه و موضوع شناسانه و بخش دوم به ارائه دیدگاه فقه اسلامی نسبت به موضوعات پزشکی می پردازد.

شب های روشن

شرق: خانه حکمت و فلسفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری علمی بنیاد دکتر فردید نشست دیگری از مجموعه گپ وگفت های نظری «شب های روشن» را با عنوان «تفکر، مجاهدت، رستگاری» در تاریخ دوشنبه 16585 از ساعت 18 تا 20 برگزار می کند. در این نشست محمد رجبی و شمس الدین رحمانی سخنرانی و گفت وگو خواهند داشت. علاقه مندان می توانند به نشانی خیابان انقلاب، خیابان برادران شهید مظفر، صبای شمالی سابق، بن بست مهربان، پلاک 46 مراجعه کنند یا با تلفن های 31 66486927 تماس حاصل فرمایند.

حقوق بشر به مثابه انصاف

شرق: سلسله جلسات موسسه معرفت و پژوهش این هفته با سخنرانی محمدمهدی مجاهدی پی گرفته خواهد شد. پنجشنبه این هفته 19 مرداد از ساعت 10 صبح محمدمهدی مجاهدی درباره پارادوکس جهان شمولی و کثرت پذیری حقوق بشر سخنرانی می کند. این نشست با عنوان «حقوق بشر به مثابه انصاف» در محل موسسه معرفت و پژوهش واقع در خیابان انقلاب، خیابان 16 آذر، کوچه بهنام، پلاک 36 برگزار می شود.