آرشیو شنبه ۲۸ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۹۴۱
سیاسی
۲

سکوت رامسفلد

حنیف غفاری

“سیمور هرش” خبرنگار مشهور آمریکایی در مقاله اخیر خود می نویسد: رامسفلد یکی از پرحرف ترین اعضای کابینه بوش، درباره تحولات لبنان تاکنون سکوت کرده است که این سکوت نسبی در قیاس با ظهور تهاجمی در زمان جنگ عراق، باعث ایجاد بهت و ابهام در واشنگتن شده است...

واقعیت امر این است که “دونالد رامسفلد” وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا یکی از آماتورترین سیاستمداران تاریخ سیاست خارجی کاخ سفید محسوب می شود. رامسفلد از سوی تئوریسینهای نو محافظه کار حکم مهره ای اجرایی را دارد و علی رغم مقام ظاهری، از اظهار نظر و چینش فرضیات و رخدادها در کنار یکدیگر ناتوان و درمانده است.

هرچند که برخی از منابع عمومی سکوت رامسفلد را معلول مخالفت او با دیدگاه چنی و بوش در جنگ اسرائیل و حزب الله می دانند ولی در صورت تایید چنین فرضیه ای فلسفه وجودی رامسفلد در کابینه بوش زیر سئوال می رود.

سکوت رامسفلد ریشه در سردرگمی وزیر دفاع کابینه بوش در تجزیه و تحلیل خاورمیانه کنونی دارد. وی همانند رایس و چنی هم اکنون با واقعیتی روبه روست که با ایده آلهای ذهن مغشوش وی فاصله بسیاری دارد. رامسفلد در آغاز جنگ عراق یکی از مهره های اصلی تئوریسینهای نو محافظه کار در راستای انتقال تئوریها به عرصه عمل محسوب می شد. اما وی هم اکنون با گذشت زمان و در روندی خودکار نقش کم رنگ تری را در معادلات کاخ سفید یافته است. به نظر می رسد وزیر دفاع کابینه بوش در صورت شکست جمهوری خواهان به عنوان مهره ای سوخته در حاشیه سیاست آمریکا باقی بماند.