آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۵۲
اخبار خارجی
۱۶

اوجگیری تنش ها در آستانه انتخابات کنگره

در آستانه انتخابات کنگره آمریکا که هفتم نوامبر (16آذرماه) برگزارخواهد شد، تنش های سیاسی در این کشور به اوج خود رسیده است. به گونه ای که برخی تحلیل گران، آن را «کثیف ترین» مبارزات انتخاباتی در تاریخ آمریکا می دانند.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی می نویسد: «عاملان و کارگزاران احزاب که کنترل بر مجلس نمایندگان را در خطر می بینند، تلاش و همت خود را به این امر معطوف کرده اند که ده ها میلیون دلار صرف تبلیغات تلویزیونی منفی آن هم در مناطقی بکنند که رقابت در آنها شدید است.» به این ترتیب، «جان لپ» یکی از استراتژیست های حزب دموکرات آمریکا مسئول صرف یک بودجه 60میلیون دلاری برای شکست جمهوریخواهان در انتخابات کنگره شده است. در واقع، دموکرات ها با توجه به نظرسنجی درون حزبی که نشان داده حزب دموکرات در 30کرسی مجلس نمایندگان که در حال حاضر در دست جمهوریخواهان است، پیروز خواهند شد، امید فراوانی برای کسب اکثریت کنگره دارند. به همین خاطر هم، «جان لپ» مجموعه ای از تبلیغات تلویزیونی منفی را علیه «جیم رایون» نماینده جمهوریخواه ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان تصویب کرده که آسیب پذیرتر از دیگر رقبا نشان داده شده است. بهرحال، ممکن است یک فراخوان نامناسب به شکست در رقابت مجلس نمایندگان منجر شود. «واشنگتن پست» اضافه می کند، «هیچ فرمول روشن و دقیقی برای مشخص کردن بهترین انتخاب وجود ندارد. فقط نظرسنجی ها، سابقه روندها در گذشته و مدارک و اسناد آماری برای تعیین این امر وجود دارند که می توان در همه آنها دست برد و بزرگنمایی کرد.» رقبای انتخاباتی نیز در آمریکا در این راه به حربه تازه ای متوسل شده اند تا آخرین تیر در ترکش خود را رها کرده باشند. و بیشتر تبلیغات هم سیاه و افتراآمیز است. با این حال در اردوگاه دموکرات ها اطمینان زیادی وجود دارد که آنها خواهند توانست حداکثر 18کرسی به دست آورند و این مقدار سه کرسی بیش از تعدادی است که آنها برای در دست گرفتن اکثریت در کنگره لازم دارند. البته این امکان و امیدواری برای دموکرات ها وجود دارد که در چند روز آینده بتوانند رقابت را به 40کرسی تعمیم دهند.

روزنامه گاردین چاپ لندن نیز در تحلیلی با اشاره به اینکه موجی از جنگ روانی ناسالم و غیراخلاقی برای تخریب چهره و شخصیت های رقیب، فضای انتخاباتی آمریکا را فرا گرفته است، می نویسد:

«یک محور کلیدی در این مبارزات کثیف و غیرمتعارف وجود دارد و آن «مسائل جنسی» است.