آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۱۰۴
بورس - فلزات
۱۴

قیمت سیمان با ورود به بورس فلزات شفاف می شود

با ورود سیمان به بورس فلزات، مشکلات و موانع سرمایه گذاری برطرف خواهد شد.

محمدجعفر کرم پور، مدیر عامل سابق سی ولکس کالا به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت گذاری محصولاتی همچون سیمان یا پتروشیمی همانند قیمت گذاری سه سال گذشته فلزات دیگر چون روی، مس، فولاد، شمش است. به طوری که در سه سال گذشته قبل از ورود این فلزات به بورس نرخ این محصولات از طریق کارخانه های تولیدکننده و واسطه ها تعیین می شود که این امر ایجاد رانت و افزایش قیمت کالا را در پی داشت. وی افزود: قیمت گذاری سیمان در داخل کشور متفاوت با قیمت های جهانی است و جابجایی و واردات و حمل و نقل سیمان منجر به ایجاد شرایط رقابتی نیز شده است. وی با بیان این که با ورود سیمان به بورس فلزات، تولیدکنندگان تشویق به ایجاد ظرفیت تولید می شوند، تصریح کرد: در گذشته با تصمیم مبنی بر ورود سیمان به بورس توسط دولت، تولیدکنندگان تشویق به ایجاد ظرفیت تولیدی شدند ولی چون قیمت سیمان تغییر نکرد و وارد بورس نشد متقابلا تولیدکنندگان علاقه ای درخصوص این سرمایه گذاری برای تولید ظرفیت نخواهند داشت.

کرم پور با بیان اینکه در صورت آزادسازی قیمت سیمان از طریق بورس، تولیدات افزایش می یابد و رانت از بین می رود، گفت: در این صورت ظرفیت افزایش می یابد و از واردات جلوگیری شده و همچنین انگیزه سرمایه گذاران افزایش می یابد.

محمدحسین دیده ور، رییس سابق هیات مدیره اسبق بورس فلزات تهران نیز در خصوص ورود سیمان و مزایای این کالا گفت: تمام کارشناسان بورس، کارگزاران و خریداران آمادگی خود را مبنی بر ورود سیمان و بورس اعلام کرده اند چون با ورود این کالا به بورس قیمت واقعی این کالا مشخص شده و رانت از بین می رود.

وی افزود: تغییر در قیمت منجر به نبود شفافیت شده که با ورود این محصول به بورس این مشکل از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: برای عرضه سیمان از طریق بورس فلزات، باید قیمت به صورت آزاد تعیین شود که این عمل ممکن است در مراحل اولیه کار منجر به چالش ها یا نوساناتی شود که به مرور حل خواهد شد. وی گفت: با ورود سیمان به بورس شفاف ترین قیمت ها از بورس فلزات به خریداران ارائه خواهد شد.