آرشیو دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۲۶
صنعت - انرژی
۴

قائم مقام شرکت ملی نفت ایران: از مذاکره با لوک اویل بی خبرم

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه از این که شرکت نفت درخصوص همکاری شرکت لو ک اویل روسیه در میدان نفتی آزادگان به تفاهم اولیه رسیده است، اظهار بی اطلاعی کرد.

محمدجواد عاصمی پور در گفت وگو با ما اظهار کرد: «بخش توسعه شرکت ملی نفت از مذاکرات مدیرعامل این شرکت با نمایندگان شرکت روسی برای حضور در آزادگان و یا سایر پروژه های پیشنهادی روس ها بی خبر است.»

این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از واجد علی اکبر اف، رییس شرکت لو ک اویل گزارش داد که شرکت متبوعش با ایران به توافق های اولیه رسیده است.

به گفته این مدیر روس، پیشنهادات این شرکت راجع به مشارکت در توسعه چند میدان نفتی بوده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز دیروز خبر داد که شرکت لوک اویل برای همکاری مشترک با ایران در توسعه میدان نفتی آزادگان هم اعلام آمادگی کرده است. علی اکبر اف همچنین گفته است که اگرچه شرکت آمریکایی کونوکو فیلپس سهام دار عمده لوک اویل است اما این امر مانع مشارکت این شرکت برای حضور در ایران نخواهد شد.

به گفته وی، «لوک اویل (Luck oil) طبق قوانین حقوقی روسیه عمل می کند و هرگز تاثیرپذیر از شرایط تنش زای سیاسی میان ایران و ایالات متحده نیست.»

عملیات توسعه میدان نفتی آزادگان در سال 2002 میلادی به شرکت اینپکس ژاپن واگذار شد اما این شرکت پس از موضع گیری های غیرفنی و تاخیر در آغاز به کار خود در این پروژه بالاخره دو ماه پیش از سوی شرکت نفت به عنوان پیمانکار اصلی حذف شد.

اکنون طی این مدت باوجود آن که وزارت نفت سعی کرد تا با معرفی شرکت های داخلی به عنوان پیمانکار جایگزین عملا رقابت در مشارکت با این پروژه را پررنگ نشان دهد اما گویا کمبود ساختارهای مورد نیاز نفتی- تکنولوژیکی، شرکت نفت را واداشته است تا به فکر انتخاب شرکت با سوابق بین المللی برای توسعه این پروژه باشد.

این میدان با ذخیره 23 میلیارد بشکه نفت درجا در نوع خود بزرگ ترین کشف نفتی در منطقه خاورمیانه طی 10 سال گذشته محسوب می شود که در صورت بهره برداری به موقع از آن پیش بینی می شود روزانه 260 هزار بشکه نفت از این حوزه استحصال شود.