آرشیو چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۳
دانش و پژوهش
۷

ساخت روبات هوشمند خود درمانگر

مهر- دانشمندان یک روبات با فکر و چهارپایی را طراحی کردند که شباهت بسیاری به ستاره دریایی دارد و ضمن احساس کردن آسیب های وارده به بدن خود، قادر به تفکر درخصوص راهکار بهبود آن است.

«هادلیپسون» و «ویکتور زیکوف» از دانشگاه کورنل و «جاش بانگارد» از دانشگاه ورمونت روباتی را ساختند که حرکات خود را با استفاده از سنسورهای واقع در مفاصلش مشاهده می کند و سپس خود تدبیر لازم را اتخاذ می کند به نحوی که پس از احساس آسیب در بدن خود نحوه کنار آمدن با آن را شناسایی کرده و راهکار جدیدی برای ادامه حرکت خود می یابد. این روبات با استفاده از مدل داخلی، نحوه راه رفتن با چهارپا و هشت مفصل موتوریزه اش را تعیین می کند.

به گفته «لیپسون»، این روبات با استفاده از حرکات متفاوت مفاصلش نخست فرضیاتی را خلق کرده و سپس ادراک دقیقی از خود را فرمول بندی می کند.

محققان توانایی روبات را برای سازگاری با شرایط جدید آزمایش کردند که این کار از طریق کوتاه کردن یکی از پاهای این دستگاه شکل گرفت. دراین حالت روبات دریافت که وضعیتی غیرعادی رخ داده است.به نوشته نشریه ساینس، حیوانات به هنگام مواجهه با آسیبی از توانایی جبران آن با ایجاد تغییر حرکتی همچون لنگیدن برخوردارند. دستگاه های مختلف نیز طوری برنامه ریزی می شوند که به مشکلی در شرایطی خاص واکنش نشان می دهند. اما وقتی با آسیبی غیرمنتظره روبه رو می شوند، محکوم به فنا هستند.

این درحالی است که روبات جدید به چنین شرایطی با اتخاد تدبیر خاصی پاسخ می دهد. این روبات از توانایی احساس دقیق ایجاد تغییر در ساختار خود بهره برده و به هنگام مواجهه با مشکلی از شیوه تازه ای برای راه رفتن استفاده می کند. این روبات هوشمند از ساختار و توانایی خود آگاه است.