آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۲
فرهنگ و هنر
۲۰

«ارتش سایه ها»،«بورات»، «یونایتد 93»، «ملکه» و «مرکز تجارت جهانی»

بهترین فیلم های 2006 به انتخاب نیوزویک

در فاصله یک هفته تا پایان سال 2006 میلادی، هفته نامه معتبر نیوزویک فهرست بهترین فیلم های داستانی و غیرداستانی سال را منتشر کرد که در آن نام طیفی از فیلم های پرفروش و متفاوت امسال هالیوود از جمله «بورات»، «یونایتد 93»، «ملکه» و «مرکز تجارت جهانی» به چشم می خورد.

این نشریه معتبر معرفی برترین فیلم های سال 2006 را در دو فهرست جداگانه شامل «داستانی» و «غیرداستانی» انجام داده است. در بخش فیلم های داستانی «ارتش سایه ها» به کارگردانی «ژان پی یر ملویل» فقید در رتبه اول قرار دارد. این فیلم که انقلاب فرانسه را به تصویر کشیده است، اگر چه محصول سال 1969 است، اما تاکنون در امریکا به نمایش درنیامده بود. رتبه دوم متعلق به فیلم «سان شاین کوچولو» به کارگردانی «جاناتان دایتون» است. فیلم «ملکه» به کارگردانی استفان فریرز که جوایز متعددی را به دست آورده است، مکان سوم بهترین فیلم های داستانی سال 2006 را در اختیار دارد. «هلن میرن» بازیگر نقش اول زن این فیلم نیز از سوی نیوزویک مورد ستایش قرار گرفته است. «نامه هایی از ایووجیما» که کارگردانی آن را «کلینت ایستوود» بر عهده داشته، چهارمین فیلم برتر بخش داستان است.

جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی به نام «مرحوم» نیز به همراه فیلم جنجالی بورات که سر و صدای زیادی به راه انداخت، از دیگر فیلم های برتر و پرفروش داستانی سال 2006 معرفی شده اند که بالاتر از فیلم اسپانیایی زبان «بازگشت» قرار گرفته اند. اما در فهرست بهترین فیلم های غیرداستانی امسال، فیلم «کابوس داروین» به کارگردانی «هوبرت سائوپر» بلژیکی در رتبه اول دیده می شود. فیلم «ما را از شیطان برهان» که نگاهی متفاوت به رسوایی های کلیسای کاتولیک رم دارد، در رتبه دوم قرار دارد.

اما فیلم پرطرفدار «عراق تجزیه شده» که مستندی از وقایع روی داده در این کشور جنگ زده است، چهارمین فیلم برتر غیرداستانی سال 2006 معرفی شده است که جیمز لانگ لی کارگردانی آن را بر عهده داشته است. «عبور از پل» به کارگردانی «فاتح آکین» از ترکیه و «نوارهای جنگ عراق» به کارگردانی «دبوراه اسکرانتون» در رتبه های بعدی قرار دارند.