آرشیو دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۷
اقتصادی
۴

10 تبصره جدید و ویژه در لایحه

در لایحه پیشنهادی بودجه سال 86 کل کشور، دولت اجرای 10 تبصره جدید و ویژه برای رفع مشکلات اساسی کشور را همراه با 10 سیاست کلی ترسیم کرده است.

یارانه ها، اشتغال، مسکن، اصلاحات اداری، پژوهش، بهداشت و درمان، اصل 44 قانون اساسی، کاهش تلفات جاده ها، وضعیت نان و بیمه همگانی 10 مشکل و مساله مهمی است که دولت در حال حاضر با آن روبه رو است. بر این اساس تهیه تبصره های جدید و ویژه در لایحه بودجه سال 86 کل کشور برای حل این معضلات گنجانده شده که در صورت اجماع بر روی آنها برای تصویب به مجلس خواهد رفت.

عدم پذیرش احکام جدید اصلاح قوانین دائمی، عدم پذیرش احکام مغایر چشم انداز و برنامه چهارم، عدم پذیرش احکام دارای ماهیت بیش از یک سال و مشخص کردن احکام دارای ماهیت دائمی قانون بودجه سال 85 نیز از دیگر تبصره های مهمی است که در این لایحه مدنظر دولت قرار گرفته است.

از جمله سیاست های اصلی دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 86 کل کشور نیز تاکید بر اجرای بودجه عملیاتی و پرداخت اعتبارات جاری و عمرانی بر اساس کنترل نتیجه و محصول با کمیت و قیمت مشخص و تاکید بر اصلاح قیمت تمام شده خدمات و فعالیت ها در دستگاه های اجرایی است.

حاکمیت انضباط مالی در هزینه ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که موجب افزایش بودجه جاری شود، استفاده از منابع حاصل از هدفمندکردن بخشی از یارانه ها برای کمک به خانوارهای زیر خط فقر و توسعه زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی و تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مسوولان اجرایی در هزینه کرد اعتبارات و پاسخگویی در مقابل نتایج اقدامات نیز از دیگر سیاست های مهمی است که دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 86 مطرح کرده است. همچنین در لایحه بودجه پیشنهادی برای سال 86، تفکیک پرداخت های پرسنلی از هزینه ها، کنترل نقدینگی با اعمال روش های پرداخت های غیرنقدی، واردات کالاهای ساخته شده و واردات مواد و مصالح و ماشین آلات، استفاده از پایه پولی ریال-یورو در بودجه، ساده سازی نظام موافقت نامه ها و تخصیص و سرعت بخشیدن به نظامات اداری و اجرایی از جمله سیاست های دولت عنوان شده است.