آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۴۳
صنعت و معدن
۳

صنعت سیمان در انتظار صعود 7 پله ای در جهان با بهره برداری از طرح های در دست اجرا انجام می شود

گروه صنعت و معدن- با بهره برداری از طرح های در دست اجرای سیمان، رتبه کشورمان در تولید این ماده معدنی 7 پله صعود خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر کشورمان پس از چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، روسیه، برزیل و ترکیه در رتبه یازدهم تولید سیمان قرار گرفته است. در صورتی که با بهره برداری از طرح های جدید با ظرفیت 48میلیون تن، ایران در رتبه چهارم جهان خواهد ایستاد. چرا که ظرفیت تولید این محصول به 80 میلیون تن خواهد رسید.

محمدرضا مس فروش، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن پیشتر با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای تولید 2/35میلیون تن سیمان، از افزایش ظرفیت تولید این محصول تا 42میلیون تن تا پایان امسال خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که این رقم تا پایان سال محقق شود و علاوه بر این، تکمیل 24 واحد سیمانی که مورد موافقت رییس جمهور قرار گرفته، به بانک مرکزی ابلاغ شده است که امیدواریم با تکمیل این طرح ها با مشکل کمبود سیمان در پایان سال آینده مواجه نشویم.

براساس برنامه ریزی انجام شده، میزان تولید سیمان تا پایان امسال 35میلیون و 200هزار تن برآورد می شود که با توجه به طرح های توسعه ای در حال حاضر به طور کامل محقق خواهد شد. همچنین ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور تا پایان سال از 35میلیون تن فعلی به بیش از 40میلیون تن خواهد رسید.

از سویی در حال حاضر حدود 300 تا 350هزار تن کلینکر مازاد در واحدهای سیمانی کشور موجود است که در صورت تبدیل آن به سیمان و تعیین قیمت قابل قبول برای آن توسط وزارت بازرگانی، مشکل کمبود این محصول برطرف خواهد شد.