آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۴۳
کامپیوتر
۲۶

با شروع ثبت نام از سایت ها و وبلاگ های فارسی جزییات چگونگی ثبت سایت های اینترنتی اعلام شد

تمامی دارندگان سایت های اینترنتی ایرانی از دیروز ملزم به ثبت سایت خود نزد وزارت فرهنگ و ارشاد شده اند.

به گزارش خبرنگار ما وزارت ارشاد طبق آیین نامه ساماندهی سایت های اینترنتی با هدف ثبت، حمایت و نظارت بر فعالیت پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی از طریق سایت samandehi.ir و samandehi.com اقدام به دریافت اطلاعات کاربران به منظور ثبت سایت می کند.

این در حالی است که سایت ها و وبلاگ هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت نشوند دارای هویت نامعلوم شده و طبق آیین نامه مسدود می شوند.

طبق مراحل ثبت سایت، تمامی کاربران که قصد ثبت وبلاگ یا سایت خود را در طرح ساماندهی پایگاه های اینترنتی دارند باید دارای پست الکترونیکی info@yoursite.com باشند به جای yoursite اسم سایت قرار می گیرد).

چنانچه سایتی دارای پست الکترونیکی با پیشوند info نباشد آن سایت ثبت نمی شود، زیرا سیستم ثبت نام به صورت اتوماتیک مکاتبات را با آدرس info در سایت انجام می دهد.

در مرحله اول ثبت نام باید اطلاعات مربوط به مدیر مسوول سایت تکمیل شود و سپس نوع پایگاه اینترنتی، نام وب سایت و آدرس آن مشخص و اعلام شود.

پس از تکمیل نمودن این فرم، در صورتی که پایگاه اینترنتی از نوع وب سایت یا وبلاگ دارای دامنه اختصاصی باشد به صورت اتوماتیک یک email به آدرس info سایت ارسال خواهد شد و چنانچه پایگاه اینترنتی از نوع وبلاگ باشد یک email به آدرس پست الکترونیکی شخصی ارسال خواهد شد و متقاضی 24ساعت وقت دارد که email مورد نظر را باز نموده و با استفاده از username و password که در email ذکر شده است ادامه مراحل ثبت نام را انجام دهد.

در مرحله دوم ثبت نام نیز باید اطلاعات مربوط به سایت که شامل سال ایجاد وب سایت، نوع مالکیت، زبان برنامه نویسی، نوع بانک اطلاعاتی، تعداد تقریبی بازدید روزانه از سایت، نام 6 سایت میزبان، کشور میزبان سایت، زبان سایت، نوع پایگاه و نوع محتوای سایت ارائه شود و سپس به تعیین رده بندی مخاطبان سایت از لحاظ سنی و مخاطبان از لحاظ تخصصی پرداخته شود.این در حالی است که در سومین مرحله از ارائه اطلاعات مربوط به سایت، باید دارنده سایت هدف خود از ایجاد وب سایت و انگیزه خود از راه اندازی آن را مشخص و اعلام کند.