آرشیو پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۰۷
اخبار خارجی
۱۶

آمریکا درصدد فراری دادن صدام بود

یک مقام مسئول عراقی فاش کرد، دولت آمریکا قصد داشت صدام را به اردن فراری دهد.

در ارتباط با اعدام صدام شبکه العالم خبر داد، یک مقام مسئول عراقی که خواست نامش فاش نشود، علت شتاب در اعدام صدام را، پیشدستی برای جلوگیری از طرحی دانست که آمریکا می خواست برای فراری دادن این دیکتاتور به اردن اجرا کند.

لازم به یادآوری است که دو هفته پیش گزارش رسیده بود یکی از مقامات رژیم صدام از زندانی در شمال عراق، گریخت. بعدا مشخص شد که وی به وسیله تفنگداران آمریکایی و با هواپیمای نظامی این کشور به اردن منتقل شد.

رئیس جمهوری نیز عراق اعلام کرد در اعدام دیکتاتور سابق این کشور نقشی نداشت و از تاریخ اجرای این حکم بی اطلاع بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی «جلال طالبانی» طی بیانیه ای اعلام کرد وی در اعدام صدام مداخله ای نداشت و از زمان اجرای حکم اعدام بی اطلاع بود. در این بیانیه آمده است: رئیس جمهوری بار دیگر مخالفت خود را با مجازات مرگ بیان داشت، اما در استقلال قوه قضاییه به ویژه در این مورد که وی حقی ندارد و تصمیم گیری در دادگاه ویژه انجام شد، مداخله نمی کند.

این بیانیه از نامه طالبانی به کابینه عراق طی روزهای اخیر خبر داد، در این نامه آمده است: من خود را از مداخله در تصمیم دادگاه ویژه دور نگه می دارم، با قید اینکه بند 27 قانون اساسی عراق، ایجاد این دادگاه را تایید می کند و تصمیماتش نهایی و بدون تجدیدنظر است.

وی در این نامه افزود، بند 137 قانون اساسی عراق حق صدور عفو یا تخفیف مجازات مربوط به جرائم قانون بین المللی مانند جنایت علیه بشریت را نمی دهد.

حکم اعدام صدام در 26 دسامبر (پنج دی) توسط کمیته ای از قضات دادگاه استیناف تایید شد و «نوری مالکی» نخست وزیر عراق، آن را امضا کرد. این حکم 9 دی به اجرا درآمد.خبرگزاری مهر نیز گزارش داد، «بان کی مون» دبیرکل جدید سازمان ملل در واکنش به اعدام صدام، این اقدام را یک مورد داخلی عراق دانست و با این حال، گفت: جهانیان هرگز نباید جنایات صدام را فراموش کنند. روزنامه «ال پائیس» چاپ اسپانیا نیز نوشت: اعدام صدام در شرایط کنونی بی فایده بود، زیرا مانع روشن شدن ابعاد پشت پرده جنایات او شد.خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد، «برزان تکریتی»، برادر ناتنی صدام، و «عواد البندر»، رئیس دادگاه های انقلاب دوران صدام، امروز صبح اعدام می شوند.