آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۳۱۸
صفحه آخر
۲۰

«امبرتو اکو» رمان تازه اش را منتشر می کند

اعتراف نامه روزگار کودکی

امیلی امرایی

گروه فرهنگی: «امبرتو اکو» بعد از سال ها دوباره سراغ ادبیات رفته است. او که سال ها پیش با رمان «نام گل سرخ» در میان دوستداران ادبیات محبوب شد، این بار با رمانی متفاوت به دنیای ادبیات ایتالیایی باز می گردد.

اکو در رمان جدیدش زندگی سه نسل از خانواده اش را دستمایه قرار داده است، پدربزرگ، پدرش و خودش. «سیلویو آلدارنو» سخنگوی او در این باره می گوید: «جدیدترین رمان اکو به نوعی یک خودنوشت است که در ماه سپتامبر منتشر می شود. او بارها در مقالاتش به گم کردن ریشه های خانوادگی اش اشاره کرده است و این بار به روایت سه نسل از یک خانواده می پردازد. پدربزرگش که پسری سر راهی بود، پدرش و خودش که در تمام این سال ها در جست وجوی این ریشه های گم شده یی است که همیشه آزارش می دهد.»

او که در رمان های پیشین اش اغلب در فضاهای قرون وسطایی سیر می کرد، این بار در فضایی واقعی سیر می کند، درست برخلاف رمان نام گل سرخ و «آونگ فوکو» اکو در جدیدترین اثرش از صد سال اخیر حرف می زند.

این فیلسوف ایتالیایی چندی پیش در دانشگاه بولونیا خبر انتشار این رمان را اعلام کرده بود، اکو در این باره گفت: «نوشتن شاید بهانه یی باشد تا به این سوال ذهنی ام یکجا پاسخی بدهم و دیگر حوصله شما را با این عقده وسط هر مقاله یی سر نبرم.» اکو در بخش هایی از این رمان «سه مرد» - که به نوعی باید آن را یک اعتراف نامه دانست - به شیفتگی اش به مفهوم فاشیسم در روزگار کودکی پرداخته است، به نظر می رسد این بخش از رمانش ناشی از مقاله معروف او تحت عنوان «فاشیسم ابدی» نشات می گیرد.

اکو در دانشگاه بولونیا درباره این رمان گفته بود: «من در این اثر به طرز عجیب و غریبی احساس می کنم، خودم هستم و انگار نیستم، سه مرد را شاید دست آخر اثری عامیانه بدانید، اما با نوشتن این کتاب درست مثل این است که کوهی را از روی گرده هایم برداشته ام.» قرار است که این رمان از سوی انتشارات دانشگاه بولونیا منتشر شود، علاوه بر این ترجمه انگلیسی این کتاب پیش از پایان سال 2007 از سوی انتشارات «هاروست» در اروپا توزیع شود.