آرشیو سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۶۰۸۹
سیاسی
۲

ندامت یا فریبکاری

محمد دوامی

کاندولیزارایس وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه العربیه با اعتراف به ناکارآمدی سیاست واشنگتن در قبال تهران گفت: 27 سال اشتباه کردیم، باید 180 درجه تغییر سیاست بدهیم.

تحلیلگران از اظهارات رایس تفاسیر مختلفی ارائه می دهند. بعضی ها این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا را نمایانگر تمایل واشنگتن به اصلاح روابط خود با ایران می دانند و پیش بینی می کنند سخنان رایس گام مهمی در بازسازی روابط ایران و آمریکا به شمار می رود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی آمریکا قطع شده است.

اما تحلیل دیگر این است که اعتراف وزیرخارجه آمریکا به اشتباه بودن رفتار واشنگتن در قبال ایران نوعی فریبکاری است و عملکرد آمریکا در مقاطع مختلف درستی این تحلیل را نشان می دهد.

رایس در حالی می گوید که آمریکا 27 سال در قبال ایران اشتباه کرده است که آمریکا همچنان بر سیاست خصمانه خود علیه ایران ادامه می دهد. مردم ایران دشمنی های آمریکا را بویژه پس از سال های پیروزی انقلاب اسلامی فراموش نمی کنند. آمریکا آنقدر بر اقدامات خصمانه خود علیه ایران ادامه می دهد که علی رغم اثبات صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران در مذاکرات ایران با اروپا کارشکنی و مذاکرات را به بن بست کشاند. اگر آمریکا واقعا درصدد اصلاح رفتار خود در قبال ایران است چرا همین خانم رایس بارها شرط مذاکره با ایران را توقف غنی سازی مطرح کرده است؟!

آمریکا در راستای دشمنی خود با ایران همچنان دیپلمات های ربوده شده ایرانی را در اختیار دارد و بی وقفه برای اعمال تحریم علیه ایران تلاش می کند.

آیا محروم کردن ملت ایران از حق مسلم آن دوستی با ملت ایران و تلاش در راستای اصلاح رفتار است؟!

به نظر می رسد علی رغم اظهارات خانم رایس هیچ گونه تغییری در دشمنی آمریکا علیه ایران انجام نشود و این گونه سخنان فقط برای عوامفریبی و رهایی از فشارهایی است که مقامات آمریکایی در سطح بین المللی و حتی در داخل آمریکا با آن مواجه هستند. اگر آمریکایی ها برای جبران اشتباهات خود در قبال ایران صداقت دارند حسن نیت خود را با آزاد کردن دارایی های ایران که از زمان سقوط شاه مسدود شده است، نشان دهند. اگر دولت آمریکا واقعا می خواهد 180 درجه تغییر سیاست بدهد به حق مسلم ایران در برخورداری از فناوری هسته ای اعتراف، از دخالت در امور داخلی ایران خودداری و دیپلمات های ربوده شده را آزاد کند. کوبیدن بر طبل خصومت جبران اشتباه نیست!