آرشیو پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۴۰۷
صفحه آخر
۲۴
شفای امروز

سیر کلسترول خون را پایین نمی آورد

نتایج یک تحقیق جدید در ایالات متحده آمریکا نشان داده که برخلاف تصور عمومی، مصرف سیر نمی تواند میزان کلسترول را کاهش دهد. نتایج این تحقیق در آخرین شماره مجله طب داخلی آمریکا به چاپ رسیده است.

یک گروه پزشکی که توسط دکتر کریستوفر گاردنر از دانشگاه استانفورد تاثیر مصرف سیر خوراکی و دو ماده معروف ساخته شده از سیر را در افرادی که دارای افزایش نسبی میزان کلسترول خون و چربی LDL بودند را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که برخلاف تصورات معمول هیچ یک از این مواد نمی تواند باعث کاهش کلسترول شود.

دکتر گاردنر می گوید که تنها راه مطمئن کاستن میزان کلسترول داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. قرص ها و قرص های سیر مورد مصرف در بازار اصلانمی تواند که جایگزین عدم رعایت موارد مناسب رژیم غذایی باشد.

پیش از این در چند مطالعه نشان داده شده بود که سیر می تواند تا حدودی میزان کلسترول و LDL خون را کاهش دهد.

در این مطالعه پزشکان 192 بیمار را که دارای افزایش خفیف تا متوسط میزان کلسترول و LDL بودند(میزان LDL آن ها بین 130 تا 200 میلی گرم بر دسی لیتر بود) مورد بررسی قرار دادند، در این مطالعه افراد به چهار گروه مختلف تقسیم شدند که یک گروه به صورت منظم سیر خوراکی دریافت کردند، گروه دوم فرآورده های ساخته شده با سیر، گروه سوم سیر قدیمی و گروه چهارم هیچ دارویی دریافت نکردند. هر ماه هم این افراد برای میزان کلسترول خون خود مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند و در نهایت پس از یک ماه دوره شش ماهه هیچ تغییر مشخصی در میزان کلسترول افراد گروه های مختلف دیده نشد، این در حالی بود که در گروه شاهد که رژیم غذایی و ورزش منظم برای آن ها تجویز شده بود پس از شش ماه حدود 30واحد از کلسترول خون کاسته شده بود.